» «
הכיסא הריק
איך לשחק במשחק "הכסא הריק"?



כך תשחקו במשחק הכסא הריק:

כל הקבוצה יושבת במעגל על כסאות ואחד מהקבוצה קם ועומד באמצע המעגל.

האדם שבאמצע המעגל צריך לתפוס מקום ישיבה ותפקידה של שאר
הקבוצה למנוע ממנו למצוא מקום לשבת ע"י מעבר מכסא לכסא (לפי הסדר) במהירות.

מי שאת מקומו תפס האדם שעמד, הוא יהיה הבא בתור שיעמוד באמצע וינסה לתפוס מקום.
משחקי היכרות
איך משחקים ב"רכבת השמות"?
כך משחקים את המשחק "רכבת השמות", המתאים כמשחק הכרות לקבוצת ילדים.

מטרת המשחק היא שהילדים יקימו רכבת ארוכה הבנויה מכל שמות ילדי הקבוצה.

אופן המשחק: כל הילדים עומדים במעגל, כאשר בוחרים אחד מהם להיות קטר הרכבת.
על "הקטר" לעשות הכרות עם כל ילדי הקבוצה ע"י אמירת שמותיהם.
לדוגמא: הקטר ניגש אל אחד הילדים ואומר לו "שלום, אני עידן" והילד עונה לו "שלום, אני חגי" הקטר קורא בשמו של חגי מספר פעמים ואז הוא זה שהופך לקטר וניגש להכרות עם ילד אחר, כך עד שכל הילדים הצטרפו לרכבת השמות ושמם נאמר בקול רם מספר פעמים.

כרמיאל
איזה טיול אפשר לעשות לפארק המחצבות בכרמיאל?



ליד בניין עירית כרמיאל, ממש מעבר לכביש, מצוי פארק הגליל המרהיב והנעים, ממש גן-עדן צפוני. יש בו מפלי מים, בריכות דגים שלוות, אמפיתיאטרון גדול, הרבה ירוק ופריחות ותצפית מרהיבה על בקעת בית הכרם.

פעם אלה היו מחצבות שיש שננטשו ונשארו בורות ענק מכוערים. אלה הפכו ע"י הקרן לשיקום מחצבות לגן פורח ששווה לבוא בשבילו אל העיר כרמיאל.


מומלץ!


הנה פארק המחצבות בכרמיאל:

http://youtu.be/pi-nzxpYd4k
משחקים
איך משחקים את המשחק "חתול ועכבר"?



כך משחקים את משחק החברה "חתול ועכבר":

כל המשתתפים עומדים במעגל צמודים זה לזה ובוחרים שני משתתפים שאחד מהם יהיה החתול ואחד העכבר.
תפקידו של החתול לתפוס את העכבר ותפקידו של העכבר להמלט מהחתול. תפקידה של הקבוצה היא לעזור לעכבר שהחתול לא יתפוס אותו ע"י כך שהיא מאפשרת לו להכנס אל תוך המעגל בעוד שהיא מנסה לחסום את הפתחים בין חברי הקבוצה מכניסתו של החתול.

פנאי

דאיסוקה אינואואה
מי המציא את הקריוקי?



מוסיקאי יפאני מרושש בשם דאיסוקה אינואואה המציא את הקריוקי ואת מכונת הקריוקי בשנות ה-60, לאחר שחיפש דרך להתפרנס ממוסיקה. איש עשיר, בעלים של חברה שהכיר, עמד לפגוש לקוחות עסקיים וידע שבערב הם יילכו לבר וישירו. הוא ביקש מדאיסוקה שיקליט את נגינת הקלידים שלו, בסולמות שרק איתם הוא הרגיש מסוגל לשיר. דאיסוקה אכן הקליט כמה מהשירים שאהב הלקוח על רשמקול. הערב היה מוצלח ומספר ימים אחר-כך ביקש המנהל עוד כמה שירים מוקלטים. זה היה הרגע שבו הבין דאיסוקה שיש כאן מיזם. הוא בנה מכשיר שהזכיר את הג'וק בוקס, אותן מכונות שהשמיעו שירים, אבל המכונה שלו השמיעה תמורת כסף רק את הליווי לשירים. מיקרופון ומגבר שהיו צמודים אליה, אפשרו למשלמים לשיר בליווי המוסיקה המוקלטת שבחרו ממכונת הקריוקי.

ההצלחה הייתה מיידית. היא הפכה לאופנה מטורפת ביפאן עצמה ומשם התפשטה בהדרגה לעולם כולו. דאיסוקה לא הוציא פטנט על מכונת הקריוקי או על משהו שקשור באופנה האדירה שיצר בעולם כולו. 40 שנה לאחר ההמצאה, הוא הצליח להשיג זכויות יוצרים על השם בארצות הברית.

הוא גם זכה בשנת 2004 בפרס "איג נובל", פרס שמחולק למי שהמציאו המצאות שגורמות לאנשים לצחוק..


הנה ממציא הקריוקי, היפאני דאיסוקה אינואואה:

https://youtu.be/qrmBCirGN2I
Wolfenstein 3D
האם מוסרי היה לשחק בטירה הנאצית?



המשחק Wolfenstein 3D, שרבים כינו בשם "הטירה הנאצית", נחשב אחד ממשחקי הפעולה המצליחים ביותר. הוא גם זה שהכניס למשחקי האקשן את המסורת של משחקי-פעולה בגוף ראשון, כלומר שהמשחק הוא דמות במשחק.

המשחק איפשר לשחקנים להילחם בנאצים. מעבר לתכונותיו כמשחק מחשב מוצלח, תכונה זו הפכה אותו לאחד הפופולאריים בתחום של משחקי הפעולה למחשב.

על אף שהמשחק היה מסחרי, הוא הופץ כגירסה שיתופית חינמית. בגירסה זו נכלל רק הפרק הראשון של המשחק.


הנה סרטון שמציג את התפתחות המשחק "וולפנשטיין" מאז שנת 1981, בה יצא לאור:

http://youtu.be/o1ScWJ-rjMs


הנה הסיפור שעומד מאחרי סדרת המשחקים:

http://youtu.be/nzcfvebj_RQ
משחקים
משחק החברה "רק אל תגיד..." - כיצד לשחק אותו?
כך משחקים את משחק החברה "רק אל תגיד", המתאים במיוחד לימי טיול:

לכל משתתף מדביקים מדבקה בצורה שהוא לא יראה אותה (על המצח או הגב) שעליה רשומה מילה כלשהיא שהוא כמובן לא יודע מה היא. מטרת המשחק היא לגרום לכל אחד מהמשתתפים להגיד את המילה שרשומה לו על המדבקה. מי שאמר את המילה הרשומה על המדבקה שלו נפסל ויוצא מהמשחק. המנצח הוא האחרון שלא אמר את המילה שקיבל.

תפסוני
איך משחקים במשחק תפסוני?
כך משחקים את המשחק "תפסוני" (או "תפ-סו-ני"):

הקבוצה מתחלקת לשתי קבוצות העומדות זו מול זו ובינהן מסומן קו גבול.

1. קבוצה א' מושיטה את ידיה קדימה ונציג מקבוצה ב' ניגש אליהם מכה על ידו של אחד המשתתפים ואומר "תפ", לאחר במכן ניגש למשתתף אחר, מכה על ידו ואומר "סו" ולבסוף מכה בפעם השלישית והאחרונה על ידו של משתתף נוסף ואומר "ני".

2. בשלב זה הוא בורח והמשתתף שהכו על ידו אחרון צריך לתפוס אותו לפני שהוא עובר את קו הגבול לקבוצתו.

3. אם המשתתף מקבוצה א' הצליח לעבור את קו הגבול מבלי להתפס, המשתתף מקבוצה ב' הופך להיות שבוי שלו. אם המשתתף מקבוצה ב' הצליח לתפוס את המשתתף מקבוצה א' לפני שעבר את קו הגבול, המשתתף מקבוצה א' הופך להיות שבוי שלו.

4. מחליפים בין הקבוצת - נציג מקבוצה ב' ניגש לקבוצה א', מכה על הידיים באותה דרך - ובורח.

5. מטרת כל קבוצה היא לתפוס כמה שיותר שבויים מהקבוצה השניה וזו שיש לה הכי הרבה שבויים בסוף המשחק היא המנצחת.


מדורה
משחק חברה "מה הייתי זורק למדורה" - איך משחקים?



כך משחקים את המשחק "מה הייתי זורק למדורה", המתאים לל"ג בעומר או לכל ישיבה אחרת ליד מדורה ואפשר, כמובן, להשתמש בו גם בהזדמנויות אחרות ולשנות את המדורה לים, שמים, בור וכיו"ב:

כל הקבוצה יושבת סביב המדורה ולפי סבב כל אחד צריך לתת סיום למשפט "אילו הייתי יכול/ה הייתי זורק/ת עכשיו לאש את..." (כגון: הביישנות, הכעסים, הפחדים, השיעורים וכו..).

יש להנחות שאין "לזרוק לאש" אף אחד מחברי הקבוצה ולהמנע מכל העלבה אפשרית של משתתפים, במשחק.
מהו משחק השחמט ואיפה נולד?



השחמט הוא משחק לוח שמיועד לשני שחקנים. אפשר לומר עליו שהוא "ספורט למוח", משחק של חוכמה וסבלנות. כיום שחמט הוא גם ענף ספורט של ממש ומתקיימות תחרויות שחמט בכל העולם. השחמט הוא מהמשחקים הנפוצים והמורכבים ביותר שהתפתחו בתרבות האנושית. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי. אלופי השחמט נקראים אמנים ורבי-אמנים.

ניצחון במשחק השחמט מושג כשהמלך של אחד הצדדים מאוים ואינו יכול להימלט מהאיום או להתגבר עליו. ובאמת המקור ההיסטורי של השם "שחמט" בא מפרסית: "שאה מט". פירושו בפרסית הוא "מארב למלך" או "המלך חסר אונים".

מקורו של השחמט לא מובהר לחלוטין. משערים שהתפתח באימפריה כלשהי בעולם העתיק: סין, הודו, מצרים, או פרס. הערכות רבות גורסות שדמיונו הרב למשחק הלוח ההודי צ'טורנגה קושר אותו להודו. משערים שמשם המשחק עבר למדינות בדרום מזרח אסיה והגיע גם לפרס. השטרנג', גרסתו הפרסית של המשחק, היא שהגיעה לאירופה, כנראה בכיבוש ספרד.


הנה סרטון על ילד בן 9, הצעיר ביותר בתולדות ארה"ב, שהפך לאמן שחמט ומשחק משחק סימולטני, נגד מספר שחקנים במקביל:

http://youtu.be/UGvdLm-eF-g


סרטון אנימציה שמראה משחק שחמט בתור מלחמה של ממש:

http://youtu.be/UkOgGdZIdCc


ותכנית חינוכית על תולדות השחמט:

https://youtu.be/YP75dZgWmHQ?long=yes
איך לשחק סימני דרך?


מתחלקים לשתי קבוצות, כאשר האחת יוצאת ראשונה ומסמנת לקבוצה השנייה את הדרך בעזרת גירים צבעוניים. בנקודות מסוימות בדרך מסמנים עיגול ובו חץ או תולים פתקים על עצמים בדרך המסמנים שהגיעו לנקודה בה יש פתק עם משימה שרק לאחר מילויה ניתן להמשיך בדרך. לילדים צעירים המשימות פשוטות והחצים בכיוון ברור, לבוגרים יותר ניתן לתת משימות מעט מורכבות יותר ומדי פעם לבלבל עם החיצים (לא יותר מדי), כך שיצטרכו לבדוק אם הם בכיוון הנכון. כשמגיעים ליעד מחכה פתק גדול או כיתוב על המדרכה " כל הכבוד, הגעתם!" וכדומה. לאחר מכן, ניתן להתחלף כך שהקבוצה השנייה תוביל הפעם.

משחק החברה "כדורגל סיני" - איך משחקים?
כך משחקים את משחק החברה "כדורגל סיני":

כל חברי הקבוצה עומדים בפיסוק, במעגל, כאשר כף רגלו של כל אחד צמודה לכף רגלו של העומד לידו ומגלגלים אחד לשני כדור.
מטרתו של כל אחד מהמשתתפים שהכדור לא יחמוק דרך הפיסוק שלו החוצה מהמעגל. מי שהכדור הצליח לעבור דרכו עליו להסתובב עם הפנים החוצה (גבו אל תוך המעגל) ולהמשיך לשחק בדרך זו. אם הכדור מצליח לעבור דרכו בשנית - הוא פסול ויוצא מהמשחק. כך משחקים עד האחרון שנשאר.
איך הפכה הקובייה ההונגרית למשחק הנמכר בהיסטוריה?



האדריכל ארנו רוביק אהב את ציוריו של המודרניסט מונדריאן ואהב משחקי מחשבה. הוא החליט ליצור משחק פשוט שיאפשר לסובב צלעות ופאות של קוביה כדי לסדר אותה על פי צבעים. הוא לא ידע שהוא עושה היסטוריה.. הקוביה ההונגרית, עם שש פאות שבכל אחת תשעה ריבועים, שיכולים להחליף מקומות אלו עם אלו הפכה למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים.

משחק הקובייה ההונגרית שפיתח רוביק הוא מעין פאזל מכני שיש להרכיבו על ידי סיבוב של הפאות שלו, כדי להגיע לצבע אחיד בכל צלע של הקוביה. זהו משחק מחשבה חכם ופשוט לכאורה, שהפתרונות שלו מגוונים וקשים יחסית, כך שניתן לבלות שעות רבות בנסיונות לפתור אותו. לקוביה ההונגרית ידועים גם פתרונות מתמטיים ושיטות פתרון מהירות.

המצאת הקוביה ההונגרית בשנת 1974 על ידי האדריכל והפסל ההונגרי ארנו רוביק, שהושפעה בעיצוב שלה מציוריו של מונדריאן, נמכרה מאז ביותר מ-300 מיליון קוביות, הן מקוריות והן חיקויים שנמכרים במחירים זולים לכל דורש.

לקוביה ההונגרית יש המון גירסאות, עם יותר קוביות, צורות שונות, גדלים ועוד.


הנה סיפור המצאת הקובייה ההונגרית:

https://youtu.be/KUb337oEGrI


סרטון קצר בעברית על הקובייה ההונגרית:

http://youtu.be/iPOsyOtOQ-E


הצד המתמטי שלה (מתורגם):

https://youtu.be/FW2Hvs5WaRY


ותולדות הקובייה ההונגרית באנגלית:

http://youtu.be/4rUaRcz62VM
איך משחקים במשחק "הגמד והענק"?



המשחק גמד-ענק הוא משחק פופולארי ואהוב. כך משחקים אותו:

המשתתפים מתחלקים לגמדים ולענקים. כל אחד יהיה גמד של מישהו וענק של מישהו אחר.

כל גמד יודע מי הענק שלו, אבל הענק לא יודע מי הגמד שלו.

משך כמה ימים כל גמד נותן מתנות ורושם ברכות מיוחדות לענק שלו, על פי מה שהענק אומר שהוא אוהב, שולח לו שירים, תמונות ופינוקים. הכל בעילום שם.

ביום מסויים, הענקים מנחשים, כל אחד מיהו הגמד שלו. לאחר מכן, כל גמד נחשף לענק שלו וכך מתגלית זהותו של הגמד לענק.
מה סיפורה של קונסולת המשחקים Xbox של מיקרוסופט?



קונסולת המשחקים Xbox (אקס-בוקס) של חברת מיקרוסופט היא המתחרה הצעירה בשוק הקונסולות. ה-Xbox יצאה לראשונה בנובמבר 2001 ובתוך זמן קצר ושיפורים שהוכנסו בה, היא הפכה לקונסולה איכותית מאד ומהמצליחות בתעשייה.

בזכות החומרה החזקה שלה, למעשה ה-Xbox היא מחשב לכל דבר, היא הפכה מיד עם יציאתה לאחת המובילות בין קונסולות המשחק והתמקמה במקום השני בשוק הקונסולות העולמי, אחרי הפלייסטיישן 2 של סוני שהובילה אותו, ולפני ה"גיימקיוב", הקונסולה של נינטנדו הוותיקה והמצליחה.

בין המשחקים ל-xBox שהפכו להצלחות אדירות ניתן למנות את סדרת המשחקים האגדית Halo, משחק היריות ההומוריסטי Conker: Live and Reload ומשחקי המרוצים בסדרת Project Gotham.

אבל על אף הצלחת ה-XBox, שליטתה של סוני בתעשייה המשיכה להיות מוחלטת. בשנת 2005 החליטה מיקרוסופט ליצור את קונסולת הדור הבא. היא השיקה את קונסולת Xbox 360, שהציעה גם חיבור לאינטרנט, לגלישה וצפייה בסרטים, משחקים נגד שחקני Xbox 360 אחרים ועוד.

בעקבות הצלחת קונסולת ה-Wii של נינטנדו פותחו כמה קונסולות חדשניות בכיוונים דומים לה. מיקרוסופט יצרה אז עבור ה-Xbox את התקן הקינקט שהקפיץ אותה בעשור השני של האלף לחזית התחום. חיישנים ייעודיים איפשרו לקינקט זיהוי תנועה של השחקן ולמעשה גופו של השחקן הפך לקונסולה החדשה שלו. יכולתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף של המשתמש וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר, הפכו את הקינקט והאקסבוקס 360 להצלחה אדירה, שהלכה והתפוגגה בהמשך.


הנה סיפורו של האקס בוקס:

http://youtu.be/-oG7_cg_0wY


כך נכנסה חברת המחשבים לתעשיית קונסולות המשחקים:

http://youtu.be/9nXukaDXNLc


הצגת הקונסולה של מיקרוסופט בגירסתה המתקדמת Xbox 360:

http://youtu.be/p2qlHoxPioM


זו הדרך שה-Xbox עשה ב-10 שנים:

http://youtu.be/bdK2D8tEvs8


וסרט תיעודי על תולדות האקסבוקס בדרך לפסגת התעשייה:

http://youtu.be/GtejBKHVppU?long=yes
איך משחקים "גע גע גע"?



כך משחקים "גע גע גע":

- הקבוצה מתפזרת במרחב המוגדר למשחק.

- אחד המשתתפים זורק את הכדור לכיוון הרצפה (או המשטח עליו משחקים), כך שהוא יקפוץ שלוש פעמים ובכל קפיצה צועקים המשתתפים "גע".

- כשצועקים "גע" בפעם השלישית מנסים כל המשתתפים להתקרב לכדור ולכוונו בעזרת הידיים כך שיפגע ברגליו של משתתף אחר.

- מי שבכדור פגע בו באזור הרגליים פסול והופך להיות שבוי של מי שפגע בו.

- אם השובה נפסל במהלך המשחק, הוא משחרר את השבוי וזה חוזר למשחק.

- המנצח הוא זה שנשאר אחרון מבלי שפסלו אותו.
איך להבעיר אש מתחת למים?



חומר דליק, חמצן וחום - זה מה שצריך כדי שאש תדלוק. הניסוי הבא מדגים איך ניתן להחזיק אש בוערת בתוך המים, בלי שהיא תכבה. השיטה: לא לאפשר למים לקרר אותה..


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/o-bLxVZgIpk


איך לשחק במשחק ההיכרות "משחק התכונות"?



כך משחקים את "משחק התכונות", המתאים להיות משחק הכרות בקבוצה חדשה:

נותנים לכל משתתף בקבוצה שלושה פתקים, כאשר על כל אחד מהם רשומה תכונה אחרת. המשתתפים צריכים להסתובב בחדר ולמצוא אצל האחרים את הפתקים עם התכונות המתאימות להם.

לאחר שכל אחד בחר את הפתקים המתאימים לו, עושים סבב בין המשתתפים וכל אחד מסביר איך מתאימות לו התכונות שבחר.
איך מעבירים מטבע דרך כוס זכוכית?



הנה קסם מרתק עם מטבע וכוס וזריזות ידיים:

http://youtu.be/RCafHPErjm8?t=32s
איך לשחק במשחק "פרה חולבת"?



כך תשחקו ב"פרה חולבת":

כל המשתתפים יושבים במעגל, כאשר כל אחד יוצר מיד שמאל שלו עיגול (באופן שקצות כל האצבעות נוגעות בקצה האגודל) ומיד ימין שלו, הוא יוצר אגרוף, כך שהאגודל זקופה ושאר האצבעות מקווצות. כל אחד שם את אגודל ימין שלו בתוך יד שמאל של היושב מימינו. כך יוצא שיד שמאל של כל משתתף מקיפה את האגודל של זה שמשמאלו.

המדריך או מנחה המשחק מספר סיפור וכאשר הוא מציין מילה מסוימת (עליה הוחלט מראש) כולם מנסים להוציא את האגודל מהעיגול של היושב לימינם ולתפוס בו זמנית את האגודל של היושב לשמאלם.
איך משחקים 21 שאלות? בטיולים ובכלל..



כך משחקים את משחק החברה "21 שאלות", המתאים גם כמשחק בזמן טיול:

אחד המשתתפים בוחר דמות ידועה או מפורסמת וחברי הקבוצה אמורים לגלות מי הדמות ע"י שאילת 21 שאלות בלבד, כאשר התשובות על השאלות יכולות להיות רק "כן" ו"לא".
איך לשחק חבילה עוברת?
מה אפשר לראות באתר הגן הלאומי אשקלון?
האם אפשר לדקור בלונים מבלי לפוצץ אותם?
מהו סיפורו של משחק הטטריס?
איך משחקים "תופסת בית חולים"?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.