» «
פנאי
איך לשחק את משחק "אמת ושקר"?



כך משחקים את משחק "אמת ושקר", שמטרתו לגלות מהי האמת מבין הסיפורים והוא מצויין למפגשי הכרות של קבוצות:

כל משתתף מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (רצוי שיהיו מאד משעשעים או מפחידים), כאשר אחד מהסיפורים אמיתי ואילו השני שקרי.

על כל שאר המשתתפים לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר.
משחקי חברה
משחק החברה "רק אל תגיד..." - כיצד לשחק אותו?
כך משחקים את משחק החברה "רק אל תגיד", המתאים במיוחד לימי טיול:

לכל משתתף מדביקים מדבקה בצורה שהוא לא יראה אותה (על המצח או הגב) שעליה רשומה מילה כלשהיא שהוא כמובן לא יודע מה היא. מטרת המשחק היא לגרום לכל אחד מהמשתתפים להגיד את המילה שרשומה לו על המדבקה. מי שאמר את המילה הרשומה על המדבקה שלו נפסל ויוצא מהמשחק. המנצח הוא האחרון שלא אמר את המילה שקיבל.

משחקי חברה
איך משחקים את המשחק "חתול ועכבר"?



כך משחקים את משחק החברה "חתול ועכבר":

כל המשתתפים עומדים במעגל צמודים זה לזה ובוחרים שני משתתפים שאחד מהם יהיה החתול ואחד העכבר.
תפקידו של החתול לתפוס את העכבר ותפקידו של העכבר להמלט מהחתול. תפקידה של הקבוצה היא לעזור לעכבר שהחתול לא יתפוס אותו ע"י כך שהיא מאפשרת לו להכנס אל תוך המעגל בעוד שהיא מנסה לחסום את הפתחים בין חברי הקבוצה מכניסתו של החתול.
משחקי חברה
איך משחקים במשחק החברה "כדורגל סיני"?
כך משחקים את משחק החברה "כדורגל סיני":

כל חברי הקבוצה עומדים בפיסוק, במעגל, כאשר כף רגלו של כל אחד צמודה לכף רגלו של העומד לידו ומגלגלים אחד לשני כדור.
מטרתו של כל אחד מהמשתתפים שהכדור לא יחמוק דרך הפיסוק שלו החוצה מהמעגל. מי שהכדור הצליח לעבור דרכו עליו להסתובב עם הפנים החוצה (גבו אל תוך המעגל) ולהמשיך לשחק בדרך זו. אם הכדור מצליח לעבור דרכו בשנית - הוא פסול ויוצא מהמשחק. כך משחקים עד האחרון שנשאר.

פנאי

סימני דרך
איך לשחק סימני דרך?


מתחלקים לשתי קבוצות, כאשר האחת יוצאת ראשונה ומסמנת לקבוצה השנייה את הדרך בעזרת גירים צבעוניים. בנקודות מסוימות בדרך מסמנים עיגול ובו חץ או תולים פתקים על עצמים בדרך המסמנים שהגיעו לנקודה בה יש פתק עם משימה שרק לאחר מילויה ניתן להמשיך בדרך. לילדים צעירים המשימות פשוטות והחצים בכיוון ברור, לבוגרים יותר ניתן לתת משימות מעט מורכבות יותר ומדי פעם לבלבל עם החיצים (לא יותר מדי), כך שיצטרכו לבדוק אם הם בכיוון הנכון. כשמגיעים ליעד מחכה פתק גדול או כיתוב על המדרכה " כל הכבוד, הגעתם!" וכדומה. לאחר מכן, ניתן להתחלף כך שהקבוצה השנייה תוביל הפעם.

גמד ענק
איך משחקים במשחק "הגמד והענק"?



המשחק גמד-ענק הוא משחק פופולארי ואהוב. כך משחקים אותו:

המשתתפים מתחלקים לגמדים ולענקים. כל אחד יהיה גמד של מישהו וענק של מישהו אחר.

כל גמד יודע מי הענק שלו, אבל הענק לא יודע מי הגמד שלו.

משך כמה ימים כל גמד נותן מתנות ורושם ברכות מיוחדות לענק שלו, על פי מה שהענק אומר שהוא אוהב, שולח לו שירים, תמונות ופינוקים. הכל בעילום שם.

ביום מסויים, הענקים מנחשים, כל אחד מיהו הגמד שלו. לאחר מכן, כל גמד נחשף לענק שלו וכך מתגלית זהותו של הגמד לענק.
משחקי היכרות
איך משחקים ב"רכבת השמות"?
כך משחקים את המשחק "רכבת השמות", המתאים כמשחק הכרות לקבוצת ילדים.

מטרת המשחק היא שהילדים יקימו רכבת ארוכה הבנויה מכל שמות ילדי הקבוצה.

אופן המשחק: כל הילדים עומדים במעגל, כאשר בוחרים אחד מהם להיות קטר הרכבת.
על "הקטר" לעשות הכרות עם כל ילדי הקבוצה ע"י אמירת שמותיהם.
לדוגמא: הקטר ניגש אל אחד הילדים ואומר לו "שלום, אני עידן" והילד עונה לו "שלום, אני חגי" הקטר קורא בשמו של חגי מספר פעמים ואז הוא זה שהופך לקטר וניגש להכרות עם ילד אחר, כך עד שכל הילדים הצטרפו לרכבת השמות ושמם נאמר בקול רם מספר פעמים.

הכיסא הריק
איך לשחק במשחק "הכסא הריק"?



כך תשחקו במשחק הכסא הריק:

כל הקבוצה יושבת במעגל על כסאות ואחד מהקבוצה קם ועומד באמצע המעגל.

האדם שבאמצע המעגל צריך לתפוס מקום ישיבה ותפקידה של שאר
הקבוצה למנוע ממנו למצוא מקום לשבת ע"י מעבר מכסא לכסא (לפי הסדר) במהירות.

מי שאת מקומו תפס האדם שעמד, הוא יהיה הבא בתור שיעמוד באמצע וינסה לתפוס מקום.


דאיסוקה אינואואה
מי המציא את הקריוקי?



מוסיקאי יפאני מרושש בשם דאיסוקה אינואואה המציא את הקריוקי ואת מכונת הקריוקי בשנות ה-60, לאחר שחיפש דרך להתפרנס ממוסיקה. איש עשיר, בעלים של חברה שהכיר, עמד לפגוש לקוחות עסקיים וידע שבערב הם יילכו לבר וישירו. הוא ביקש מדאיסוקה שיקליט את נגינת הקלידים שלו, בסולמות שרק איתם הוא הרגיש מסוגל לשיר. דאיסוקה אכן הקליט כמה מהשירים שאהב הלקוח על רשמקול. הערב היה מוצלח ומספר ימים אחר-כך ביקש המנהל עוד כמה שירים מוקלטים. זה היה הרגע שבו הבין דאיסוקה שיש כאן מיזם. הוא בנה מכשיר שהזכיר את הג'וק בוקס, אותן מכונות שהשמיעו שירים, אבל המכונה שלו השמיעה תמורת כסף רק את הליווי לשירים. מיקרופון ומגבר שהיו צמודים אליה, אפשרו למשלמים לשיר בליווי המוסיקה המוקלטת שבחרו ממכונת הקריוקי.

ההצלחה הייתה מיידית. היא הפכה לאופנה מטורפת ביפאן עצמה ומשם התפשטה בהדרגה לעולם כולו. דאיסוקה לא הוציא פטנט על מכונת הקריוקי או על משהו שקשור באופנה האדירה שיצר בעולם כולו. 40 שנה לאחר ההמצאה, הוא הצליח להשיג זכויות יוצרים על השם בארצות הברית.

הוא גם זכה בשנת 2004 בפרס "איג נובל", פרס שמחולק למי שהמציאו המצאות שגורמות לאנשים לצחוק..


הנה ממציא הקריוקי, היפאני דאיסוקה אינואואה:

https://youtu.be/qrmBCirGN2I
איזה טיול אפשר לעשות לפארק המחצבות בכרמיאל?



ליד בניין עירית כרמיאל, ממש מעבר לכביש, מצוי פארק הגליל המרהיב והנעים, ממש גן-עדן צפוני. יש בו מפלי מים, בריכות דגים שלוות, אמפיתיאטרון גדול, הרבה ירוק ופריחות ותצפית מרהיבה על בקעת בית הכרם.

פעם אלה היו מחצבות שיש שננטשו ונשארו בורות ענק מכוערים. אלה הפכו ע"י הקרן לשיקום מחצבות לגן פורח ששווה לבוא בשבילו אל העיר כרמיאל.


מומלץ!


הנה פארק המחצבות בכרמיאל:

http://youtu.be/pi-nzxpYd4k
איך משחקים במשחק תפסוני?
כך משחקים את המשחק "תפסוני" (או "תפ-סו-ני"):

הקבוצה מתחלקת לשתי קבוצות העומדות זו מול זו ובינהן מסומן קו גבול.

1. קבוצה א' מושיטה את ידיה קדימה ונציג מקבוצה ב' ניגש אליהם מכה על ידו של אחד המשתתפים ואומר "תפ", לאחר במכן ניגש למשתתף אחר, מכה על ידו ואומר "סו" ולבסוף מכה בפעם השלישית והאחרונה על ידו של משתתף נוסף ואומר "ני".

2. בשלב זה הוא בורח והמשתתף שהכו על ידו אחרון צריך לתפוס אותו לפני שהוא עובר את קו הגבול לקבוצתו.

3. אם המשתתף מקבוצה א' הצליח לעבור את קו הגבול מבלי להתפס, המשתתף מקבוצה ב' הופך להיות שבוי שלו. אם המשתתף מקבוצה ב' הצליח לתפוס את המשתתף מקבוצה א' לפני שעבר את קו הגבול, המשתתף מקבוצה א' הופך להיות שבוי שלו.

4. מחליפים בין הקבוצת - נציג מקבוצה ב' ניגש לקבוצה א', מכה על הידיים באותה דרך - ובורח.

5. מטרת כל קבוצה היא לתפוס כמה שיותר שבויים מהקבוצה השניה וזו שיש לה הכי הרבה שבויים בסוף המשחק היא המנצחת.
המשחק "הקדרים באים" - איך משחקים את המשחק "הקדרים באים"?


כך משחקים את המשחק "קדרים באים":

- בוחרים מגרש למשחק ומסמנים בשני צידיו קווים.

- מאחורי קו אחד עומד "קדר מדומה" ומאחורי הקו השני עומדים כל שאר המשתתפים.

- הקדר המדומה קורא בקול: "הקדרים באים" ושאר המשתתפים עונים בקול: "לא רוצים".

- הקדר רץ לכיוון שאר המשתתפים, כאשר מותר לו לרוץ קדימה ולצדדים בלבד, והם רצים לכיוונו, ועליו לתפוס ע"י נגיעה כמה שיותר משתתפים, בעוד הם מנסים לחמוק מפניו.

- כל מי שנתפס הופך להיות קדר אמיתי, נעמדים עם הקדר המדומה מעבר לקו וממשיכים את המשחק באותה צורה כשמטרתם לתפוס כמה שיותר משתתפים. (כשהם קבוצה הם יכולים לרוץ לכל כיוון ואף להחזיק ידיים זה לזה).

- המנצח הוא זה שנשאר אחרון והצליח לא להתפס והוא זה שיתחיל בסבב הבא של המשחק בתו ה"קדר המדומה".
משחק המלפפון - איך לשחק במשחק המלפפון?


1. עמדו צפופים במעגל, עם הפנים כלפי פנים המעגל

2. שאחד מכם יעמוד באמצע.

3. על העומדים במעגל להעביר בידיהם (מאחורי הגב) מלפפון.


על זה שעומד באמצע לגלות איפה המלפפון.

מטרת העומדים במעגל, לגמור את המלפפון, לפני שהאמצעי יגלה איפה הוא, ע"י נגיסות במלפפון בלי שהוא ישים לב.
איך משחקים "לו הייתי עץ"?
המשחק "לו הייתי עץ" מתאים כמשחק הכרות וגיבוש לקבוצה שחבריה כבר מכירים באופן בסיסי זה את זה, כי ההכרות בו מעט יותר מעמיקה.
במשחק זה משתתפי הקבוצה אמורים לזהות אחד את השני ע"פ המתואר בפתקים השונים.

אופן המשחק: כל משתתף מקבל פתק ועליו הוא רושם מה היה רוצה להיות (צמח, עצם, חיה וכו...). מערבבים את הפתקים של כל הנוכחים וכל אחד בתורו מרים פתק, מקריא אותו והמשתתפים צריכים לזהות מי כתב את הפתק, למי הוא שייך.
מהו משחק השחמט ואיפה נולד?



השחמט הוא משחק לוח שמיועד לשני שחקנים. אפשר לומר עליו שהוא "ספורט למוח", משחק של חוכמה וסבלנות. כיום שחמט הוא גם ענף ספורט של ממש ומתקיימות תחרויות שחמט בכל העולם. השחמט הוא מהמשחקים הנפוצים והמורכבים ביותר שהתפתחו בתרבות האנושית. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי. אלופי השחמט נקראים אמנים ורבי-אמנים.

ניצחון במשחק השחמט מושג כשהמלך של אחד הצדדים מאוים ואינו יכול להימלט מהאיום או להתגבר עליו. ובאמת המקור ההיסטורי של השם "שחמט" בא מפרסית: "שאה מט". פירושו בפרסית הוא "מארב למלך" או "המלך חסר אונים".

מקורו של השחמט לא מובהר לחלוטין. משערים שהתפתח באימפריה כלשהי בעולם העתיק: סין, הודו, מצרים, או פרס. הערכות רבות גורסות שדמיונו הרב למשחק הלוח ההודי צ'טורנגה קושר אותו להודו. משערים שמשם המשחק עבר למדינות בדרום מזרח אסיה והגיע גם לפרס. השטרנג', גרסתו הפרסית של המשחק, היא שהגיעה לאירופה, כנראה בכיבוש ספרד.


הנה סרטון על ילד בן 9, הצעיר ביותר בתולדות ארה"ב, שהפך לאמן שחמט ומשחק משחק סימולטני, נגד מספר שחקנים במקביל:

http://youtu.be/UGvdLm-eF-g


תולדות משחק השחמט (מתורגם):

https://youtu.be/YeB-1F-UKO0


סרטון אנימציה שמראה משחק שחמט בתור מלחמה של ממש:

http://youtu.be/UkOgGdZIdCc


ותכנית חינוכית על תולדות השחמט:

https://youtu.be/YP75dZgWmHQ?long=yes
איך לשחק במשחק הכסאות?


1. עמדו כולכם, על מעגל מכיסאות.

2. על כל הקבוצה להסתובב במעגל, מעל גבי הכסאות.

3. בכל 3 סיבובים הוציאו כסא מהמעגל.


מי שנופל, נפסל.
איך לשחק במשחק הרוצח?


המשחק מורכב מ"לילה" ומ"יום". המשחק מתחיל בלילה. בלילה הראשון נקבע מי הוא הרוצח. המנחה, מישהו שלא משתתף במשחק, הוא זה שקובע מיהו הנרצח והרוצח.

1. שבו במעגל, וכשהמנחה אומר "לילה טוב כפר!", הורידו את הראש ועיצמו עיניים.

2. המנחה עובר ונותן לכל אחד טפיחה אחת על הגב, פרט לרוצח שיבחר, שיקבל 2 טפיחות.

3. "בוקר טוב כפר!" מכריז המנחה וכולם מתעוררים.

4. הרוצח יכול לרצוח ע"י קריצה. מי שהוא קרץ לו יחכה כמה שניות, יאמר "נרצחתי" וייצא מהמשחק.

5. אזרחי הכפר (המשתתפים האחרים) צריכים לגלות כמה שיותר מהר מי הרוצח, מבלי להירצח. דיונים, האשמות, דברי הגנה, הוצאות להורג (של מי שרוב הקולות קובע שהוא הרוצח) ו"מילים אחרונות" (של מי שהוצא להורג ומתוודה שהוא הרוצח או מכריז שהוא לא הרוצח), עד לגילוי הרוצח.

אם נשארו שני אזרחים חיים והרוצח לא נתפס - הוא ניצח.


משחק "מי אני?" - איך משחקים את המשחק "מי אני"?



משחקים אותו כך:

לכל משתתף מדביקים מדבקה עליה רשום שם של דמות מפורסמת ומוכרת (מעולם הקולנוע, הפוליטיקה, התקשורת וכו') בצורה שהוא אינו יכול לראות מה רשום על המדבקה (על הגב, לדוגמא). במהלך הטיול כל פניה אל כל אחד מהמשתתפים, תיעשה כאילו הוא הדמות שרשומה לו על המדבקה. מטרת המשחק שכל אחד יגלה איזה דמות הוא קיבל.

המשחק המתאים מאד ליום טיול וכמשחק חברה ואפילו היכרות.
איך משחקים את המשחק "מי אני"?
איך לשחק את המשחק "מי אני?"


כך משחקים את משחק החברה "מי אני":

אחד ממשתתפי המשחק בוחר לעצמו דמות מסויימת (היסטורית, מפורסמת, תנכ"ית, מהמשפחה וכד') ושאר המשתתפים צריכים לנחש איזו דמות הוא בחר, תוך שהם שואלים שאלות שמותר לענות עליהם ב"כן" ו"לא" בלבד.
המשחק מתאים הן כמשחק חברתי בימי הולדת ובמסיבות והן כמשחק בזמן נסיעה ארוכה.
האם מוסרי היה לשחק בטירה הנאצית?



המשחק Wolfenstein 3D, שרבים כינו בשם "הטירה הנאצית", נחשב אחד ממשחקי הפעולה המצליחים ביותר. הוא גם זה שהכניס למשחקי האקשן את המסורת של משחקי-פעולה בגוף ראשון, כלומר שהמשחק הוא דמות במשחק.

המשחק איפשר לשחקנים להילחם בנאצים. מעבר לתכונותיו כמשחק מחשב מוצלח, תכונה זו הפכה אותו לאחד הפופולאריים בתחום של משחקי הפעולה למחשב.

על אף שהמשחק היה מסחרי, הוא הופץ כגירסה שיתופית חינמית. בגירסה זו נכלל רק הפרק הראשון של המשחק.


הנה סרטון שמציג את התפתחות המשחק "וולפנשטיין" מאז שנת 1981, בה יצא לאור:

http://youtu.be/o1ScWJ-rjMs
איך לשחק "עשרים ואחת"?



כך משחקים 21:

1. כל המשתתפים עומדים במעגל ואחד מהם עומד באמצע המעגל.

2. המשתתפים שעומדים, מתחילים להתמסר ביניהם בכדור, תוך ספירת מסירות הכדור בקול רם.

3. על המשתתף שעומד באמצע המעגל לגעת בכדור או לתפוס אותו תוך כדי המסירות.

4. אם המשתתף הצליח לגעת או לתפוס את הכדור לפני שנספרו עשרים ואחת מסירות, מי שמסר אחרון את הכדור נכנס במקומו למרכז המעגל. אם נספרו עשרים ואחת מסירות מבלי שהוא הצליח לגעת או לתפוס, נכנס במקומו מישהו אחר שמתנדב לכך.
איך לשחק במשחק ההיכרות "משחק התכונות"?
משחק "מקומות בארץ" - איך לשחק את המשחק "מקומות בארץ"?
איך משחקים "תופסת בית חולים"?
איך משחקים 21 שאלות? בטיולים ובכלל..
איך לשחק חבילה עוברת?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.