שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך לשחק את משחק "אמת ושקר"?
כך משחקים את משחק "אמת ושקר", שמטרתו לגלות מהי האמת מבין הסיפורים והוא מצויין למפגשי הכרות של קבוצות:
כל משתתף מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (רצוי שיהיו מאד משעשעים או מפחידים), כאשר אחד מהסיפורים אמיתי ואילו השני שקרי.
על כל שאר המשתתפים לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר.
כך משחקים את משחק "אמת ושקר", שמטרתו לגלות מהי האמת מבין הסיפורים והוא מצויין למפגשי הכרות של קבוצות:
כל משתתף מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (רצוי שיהיו מאד משעשעים או מפחידים), כאשר אחד מהסיפורים אמיתי ואילו השני שקרי.
על כל שאר המשתתפים לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר.
איך משחקים את המשחק "חתול ועכבר"?
כך משחקים את משחק החברה "חתול ועכבר":
כל המשתתפים עומדים במעגל צמודים זה לזה ובוחרים שני משתתפים שאחד מהם יהיה החתול ואחד העכבר.
תפקידו של החתול לתפוס את העכבר ותפקידו של העכבר להמלט מהחתול.
תפקידה של הקבוצה היא לעזור לעכבר שהחתול לא יתפוס אותו. זה נעשה על ידי כך שהיא מאפשרת לו להכנס אל תוך המעגל בעוד שהיא מנסה לחסום את הפתחים שבין חברי הקבוצה מכניסה או מעבר של החתול.
כך משחקים את משחק החברה "חתול ועכבר":
כל המשתתפים עומדים במעגל צמודים זה לזה ובוחרים שני משתתפים שאחד מהם יהיה החתול ואחד העכבר.
תפקידו של החתול לתפוס את העכבר ותפקידו של העכבר להמלט מהחתול.
תפקידה של הקבוצה היא לעזור לעכבר שהחתול לא יתפוס אותו. זה נעשה על ידי כך שהיא מאפשרת לו להכנס אל תוך המעגל בעוד שהיא מנסה לחסום את הפתחים שבין חברי הקבוצה מכניסה או מעבר של החתול.
משחק החברה "רק אל תגיד..." - כיצד לשחק אותו?
כך משחקים את משחק החברה "רק אל תגיד", המתאים במיוחד לימי טיול:
לכל משתתף מדביקים מדבקה בצורה שהוא לא יראה אותה (על המצח או הגב) שעליה רשומה מילה כלשהיא שהוא כמובן לא יודע מה היא.
מטרת המשחק היא לגרום לכל אחד מהמשתתפים להגיד את המילה שרשומה לו על המדבקה.
מי שאמר את המילה הרשומה על המדבקה שלו נפסל ויוצא מהמשחק.
המנצח הוא האחרון שלא אמר את המילה שקיבל.
לכל משתתף מדביקים מדבקה בצורה שהוא לא יראה אותה (על המצח או הגב) שעליה רשומה מילה כלשהיא שהוא כמובן לא יודע מה היא.
מטרת המשחק היא לגרום לכל אחד מהמשתתפים להגיד את המילה שרשומה לו על המדבקה.
מי שאמר את המילה הרשומה על המדבקה שלו נפסל ויוצא מהמשחק.
המנצח הוא האחרון שלא אמר את המילה שקיבל.
איך משחקים במשחק החברה "כדורגל סיני"?
כך משחקים את משחק החברה "כדורגל סיני":
כל חברי הקבוצה עומדים בפיסוק, במעגל, כאשר כף רגלו של כל אחד צמודה לכף רגלו של העומד לידו.
מגלגלים אחד לשני כדור.
מטרתו של כל אחד מהמשתתפים שהכדור לא יחמוק דרך הפיסוק שלו החוצה מהמעגל.
מי שהכדור הצליח לעבור דרכו צריך להסתובב עם הפנים החוצה (גבו אל תוך המעגל) ולהמשיך לשחק כך.
אם הכדור מצליח לעבור דרכו בשנית - הוא פסול ויוצא מהמשחק.
כך משחקים עד האחרון שנשאר.
כל חברי הקבוצה עומדים בפיסוק, במעגל, כאשר כף רגלו של כל אחד צמודה לכף רגלו של העומד לידו.
מגלגלים אחד לשני כדור.
מטרתו של כל אחד מהמשתתפים שהכדור לא יחמוק דרך הפיסוק שלו החוצה מהמעגל.
מי שהכדור הצליח לעבור דרכו צריך להסתובב עם הפנים החוצה (גבו אל תוך המעגל) ולהמשיך לשחק כך.
אם הכדור מצליח לעבור דרכו בשנית - הוא פסול ויוצא מהמשחק.
כך משחקים עד האחרון שנשאר.
פנאי
איך משחקים במשחק תפסוני?
כך משחקים את המשחק "תפסוני" (או "תפ-סו-ני"):
הקבוצה מתחלקת לשתי קבוצות העומדות זו מול זו ובינהן מסומן קו גבול.
1. קבוצה א' מושיטה את ידיה קדימה ונציג מקבוצה ב' ניגש אליהם מכה על ידו של אחד המשתתפים ואומר "תפ", לאחר במכן ניגש למשתתף אחר, מכה על ידו ואומר "סו" ולבסוף מכה בפעם השלישית והאחרונה על ידו של משתתף נוסף ואומר "ני".
2. בשלב זה הוא בורח והמשתתף שהכו על ידו אחרון צריך לתפוס אותו לפני שהוא עובר את קו הגבול לקבוצתו.
3. אם המשתתף מקבוצה א' הצליח לעבור את קו הגבול מבלי להתפס, המשתתף מקבוצה ב' הופך להיות שבוי שלו. אם המשתתף מקבוצה ב' הצליח לתפוס את המשתתף מקבוצה א' לפני שעבר את קו הגבול, המשתתף מקבוצה א' הופך להיות שבוי שלו.
4. מחליפים בין הקבוצת - נציג מקבוצה ב' ניגש לקבוצה א', מכה על הידיים באותה דרך - ובורח.
5. מטרת כל קבוצה היא לתפוס כמה שיותר שבויים מהקבוצה השניה וזו שיש לה הכי הרבה שבויים בסוף המשחק היא המנצחת.
הקבוצה מתחלקת לשתי קבוצות העומדות זו מול זו ובינהן מסומן קו גבול.
1. קבוצה א' מושיטה את ידיה קדימה ונציג מקבוצה ב' ניגש אליהם מכה על ידו של אחד המשתתפים ואומר "תפ", לאחר במכן ניגש למשתתף אחר, מכה על ידו ואומר "סו" ולבסוף מכה בפעם השלישית והאחרונה על ידו של משתתף נוסף ואומר "ני".
2. בשלב זה הוא בורח והמשתתף שהכו על ידו אחרון צריך לתפוס אותו לפני שהוא עובר את קו הגבול לקבוצתו.
3. אם המשתתף מקבוצה א' הצליח לעבור את קו הגבול מבלי להתפס, המשתתף מקבוצה ב' הופך להיות שבוי שלו. אם המשתתף מקבוצה ב' הצליח לתפוס את המשתתף מקבוצה א' לפני שעבר את קו הגבול, המשתתף מקבוצה א' הופך להיות שבוי שלו.
4. מחליפים בין הקבוצת - נציג מקבוצה ב' ניגש לקבוצה א', מכה על הידיים באותה דרך - ובורח.
5. מטרת כל קבוצה היא לתפוס כמה שיותר שבויים מהקבוצה השניה וזו שיש לה הכי הרבה שבויים בסוף המשחק היא המנצחת.
איך לשחק במשחק "הכסא הריק"?
כך תשחקו במשחק הכסא הריק:
כל הקבוצה יושבת במעגל על כסאות ואחד מהקבוצה קם ועומד באמצע המעגל.
האדם שבאמצע המעגל צריך לתפוס מקום ישיבה.
תפקידה של שאר הקבוצה למנוע ממנו למצוא מקום לשבת. עושים זאת על ידי מעבר מכסא לכסא (לפי הסדר) במהירות.
מי שאת מקומו תפס האדם שעמד, יהיה הבא בתור שיעמוד באמצע וינסה לתפוס מקום.
כך תשחקו במשחק הכסא הריק:
כל הקבוצה יושבת במעגל על כסאות ואחד מהקבוצה קם ועומד באמצע המעגל.
האדם שבאמצע המעגל צריך לתפוס מקום ישיבה.
תפקידה של שאר הקבוצה למנוע ממנו למצוא מקום לשבת. עושים זאת על ידי מעבר מכסא לכסא (לפי הסדר) במהירות.
מי שאת מקומו תפס האדם שעמד, יהיה הבא בתור שיעמוד באמצע וינסה לתפוס מקום.
איך משחקים 21 שאלות? בטיולים ובכלל..
כך משחקים את משחק החברה "21 שאלות", המתאים גם כמשחק בזמן טיול:
אחד המשתתפים בוחר דמות ידועה או מפורסמת וחברי הקבוצה אמורים לגלות מי הדמות ע"י שאילת 21 שאלות בלבד, כאשר התשובות על השאלות יכולות להיות רק "כן" ו"לא".
כך משחקים את משחק החברה "21 שאלות", המתאים גם כמשחק בזמן טיול:
אחד המשתתפים בוחר דמות ידועה או מפורסמת וחברי הקבוצה אמורים לגלות מי הדמות ע"י שאילת 21 שאלות בלבד, כאשר התשובות על השאלות יכולות להיות רק "כן" ו"לא".
איך משחקים ב"רכבת השמות"?
המשחק "רכבת השמות" מתאים כמשחק הכרות לקבוצת ילדים.
מטרת המשחק היא שהילדים יקימו רכבת ארוכה הבנויה מכל שמות ילדי הקבוצה.
אופן המשחק: כל הילדים עומדים במעגל, כאשר בוחרים אחד מהם להיות קטר הרכבת.
על "הקטר" לעשות הכרות עם כל ילדי הקבוצה ע"י אמירת שמותיהם.
לדוגמא: הקטר ניגש אל אחד הילדים ואומר לו "שלום, אני עידן" והילד עונה לו "שלום, אני חגי". הקטר קורא בשמו של חגי מספר פעמים ואז חגי הוא זה שהופך לקטר וניגש להכרות עם ילד אחר.
כך עושים עד שכל הילדים הצטרפו לרכבת השמות ושמם נאמר בקול רם מספר פעמים.
מטרת המשחק היא שהילדים יקימו רכבת ארוכה הבנויה מכל שמות ילדי הקבוצה.
אופן המשחק: כל הילדים עומדים במעגל, כאשר בוחרים אחד מהם להיות קטר הרכבת.
על "הקטר" לעשות הכרות עם כל ילדי הקבוצה ע"י אמירת שמותיהם.
לדוגמא: הקטר ניגש אל אחד הילדים ואומר לו "שלום, אני עידן" והילד עונה לו "שלום, אני חגי". הקטר קורא בשמו של חגי מספר פעמים ואז חגי הוא זה שהופך לקטר וניגש להכרות עם ילד אחר.
כך עושים עד שכל הילדים הצטרפו לרכבת השמות ושמם נאמר בקול רם מספר פעמים.
איך לשחק סימני דרך?
מתחלקים לשתי קבוצות, כאשר האחת יוצאת ראשונה ומסמנת לקבוצה השנייה את הדרך בעזרת גירים צבעוניים.
בנקודות מסוימות בדרך מסמנים עיגול ובו חץ, או תולים פתקים על עצמים בדרך המסמנים שהגיעו לנקודה בה יש פתק עם משימה שרק לאחר מילויה ניתן להמשיך בדרך.
לילדים צעירים המשימות פשוטות והחצים בכיוון ברור. לבוגרים יותר ניתן לתת משימות מעט מורכבות יותר ומדי פעם לבלבל עם החיצים (לא יותר מדי), כך שיצטרכו לבדוק אם הם בכיוון הנכון.
כשמגיעים ליעד, ממתין פתק גדול או כיתוב על המדרכה " כל הכבוד, הגעתם!" וכדומה.
לאחר מכן, ניתן להתחלף כך שהקבוצה השנייה תוביל הפעם.
מתחלקים לשתי קבוצות, כאשר האחת יוצאת ראשונה ומסמנת לקבוצה השנייה את הדרך בעזרת גירים צבעוניים.
בנקודות מסוימות בדרך מסמנים עיגול ובו חץ, או תולים פתקים על עצמים בדרך המסמנים שהגיעו לנקודה בה יש פתק עם משימה שרק לאחר מילויה ניתן להמשיך בדרך.
לילדים צעירים המשימות פשוטות והחצים בכיוון ברור. לבוגרים יותר ניתן לתת משימות מעט מורכבות יותר ומדי פעם לבלבל עם החיצים (לא יותר מדי), כך שיצטרכו לבדוק אם הם בכיוון הנכון.
כשמגיעים ליעד, ממתין פתק גדול או כיתוב על המדרכה " כל הכבוד, הגעתם!" וכדומה.
לאחר מכן, ניתן להתחלף כך שהקבוצה השנייה תוביל הפעם.
איך משחקים במשחק "הגמד והענק"?
המשחק גמד-ענק הוא משחק פופולארי ואהוב. כך משחקים אותו:
המשתתפים מתחלקים לגמדים ולענקים. כל אחד יהיה גמד של מישהו וענק של מישהו אחר.
כל גמד יודע מי הענק שלו, אבל הענק לא יודע מי הגמד שלו.
משך כמה ימים כל גמד נותן מתנות ורושם ברכות מיוחדות לענק שלו, על פי מה שהענק אומר שהוא אוהב, שולח לו שירים, תמונות ופינוקים. הכל בעילום שם.
ביום מסויים, הענקים מנחשים, כל אחד מיהו הגמד שלו. לאחר מכן, כל גמד נחשף לענק שלו וכך מתגלית זהותו של הגמד לענק.
המשחק גמד-ענק הוא משחק פופולארי ואהוב. כך משחקים אותו:
המשתתפים מתחלקים לגמדים ולענקים. כל אחד יהיה גמד של מישהו וענק של מישהו אחר.
כל גמד יודע מי הענק שלו, אבל הענק לא יודע מי הגמד שלו.
משך כמה ימים כל גמד נותן מתנות ורושם ברכות מיוחדות לענק שלו, על פי מה שהענק אומר שהוא אוהב, שולח לו שירים, תמונות ופינוקים. הכל בעילום שם.
ביום מסויים, הענקים מנחשים, כל אחד מיהו הגמד שלו. לאחר מכן, כל גמד נחשף לענק שלו וכך מתגלית זהותו של הגמד לענק.
מי המציא את הקריוקי?
מוסיקאי יפאני מרושש בשם דאיסוקה אינואואה הוא שהמציא את הקריוקי ואת מכונת הקריוקי בשנות ה-60, לאחר שחיפש דרך להתפרנס ממוסיקה.
איש עשיר, בעלים של חברה שהכיר, עמד לפגוש לקוחות עסקיים וידע שבערב הם יילכו לבר וישירו. הוא ביקש מדאיסוקה שיקליט את נגינת הקלידים שלו, בסולמות שרק בהם הוא הרגיש מסוגל לשיר. דאיסוקה אכן הקליט כמה מהשירים שאהב הלקוח על רשמקול.
הערב היה מוצלח ומספר ימים אחר-כך ביקש המנהל עוד כמה שירים מוקלטים. זה היה הרגע שבו הבין דאיסוקה שיש כאן אפשרות למיזם. הוא בנה מכשיר שהזכיר את הג'וק בוקס, אותן מכונות שהשמיעו שירים בתשלום למבקרים במסעדות ובבתי קפה.
אבל המכונה של אינואואה השמיעה תמורת כסף רק את הליווי לשירים. מיקרופון ומגבר שהיו צמודים אליה, אפשרו למשלמים לשיר בליווי המוסיקה המוקלטת שבחרו ממכונת הקריוקי.
ההצלחה הייתה מיידית. הקריוקי הפך לאופנה מטורפת ביפאן עצמה ומשם התפשט בהדרגה לעולם כולו. דאיסוקה הפסיד הזדמנות להיות מיליונר. הוא לא הוציא פטנט על מכונת הקריוקי או על משהו שקשור באופנה האדירה שיצר בעולם כולו. 40 שנה לאחר ההמצאה, הוא רק הצליח להשיג זכויות יוצרים על השם בארצות הברית.
דאיסוקה גם זכה בשנת 2004 בפרס "איג נובל" לשלום, פרס שמחולק למי שהמציאו המצאות שגורמות לאנשים לצחוק.
הנה ממציא הקריוקי, היפאני דאיסוקה אינואואה:
https://youtu.be/qrmBCirGN2I
מוסיקאי יפאני מרושש בשם דאיסוקה אינואואה הוא שהמציא את הקריוקי ואת מכונת הקריוקי בשנות ה-60, לאחר שחיפש דרך להתפרנס ממוסיקה.
איש עשיר, בעלים של חברה שהכיר, עמד לפגוש לקוחות עסקיים וידע שבערב הם יילכו לבר וישירו. הוא ביקש מדאיסוקה שיקליט את נגינת הקלידים שלו, בסולמות שרק בהם הוא הרגיש מסוגל לשיר. דאיסוקה אכן הקליט כמה מהשירים שאהב הלקוח על רשמקול.
הערב היה מוצלח ומספר ימים אחר-כך ביקש המנהל עוד כמה שירים מוקלטים. זה היה הרגע שבו הבין דאיסוקה שיש כאן אפשרות למיזם. הוא בנה מכשיר שהזכיר את הג'וק בוקס, אותן מכונות שהשמיעו שירים בתשלום למבקרים במסעדות ובבתי קפה.
אבל המכונה של אינואואה השמיעה תמורת כסף רק את הליווי לשירים. מיקרופון ומגבר שהיו צמודים אליה, אפשרו למשלמים לשיר בליווי המוסיקה המוקלטת שבחרו ממכונת הקריוקי.
ההצלחה הייתה מיידית. הקריוקי הפך לאופנה מטורפת ביפאן עצמה ומשם התפשט בהדרגה לעולם כולו. דאיסוקה הפסיד הזדמנות להיות מיליונר. הוא לא הוציא פטנט על מכונת הקריוקי או על משהו שקשור באופנה האדירה שיצר בעולם כולו. 40 שנה לאחר ההמצאה, הוא רק הצליח להשיג זכויות יוצרים על השם בארצות הברית.
דאיסוקה גם זכה בשנת 2004 בפרס "איג נובל" לשלום, פרס שמחולק למי שהמציאו המצאות שגורמות לאנשים לצחוק.
הנה ממציא הקריוקי, היפאני דאיסוקה אינואואה:
https://youtu.be/qrmBCirGN2I
איזה טיול אפשר לעשות לפארק המחצבות בכרמיאל?
ליד בניין עירית כרמיאל, ממש מעבר לכביש, מצוי פארק הגליל המרהיב והנעים, ממש גן-עדן צפוני. יש בו מפלי מים, בריכות דגים שלוות, אמפיתיאטרון גדול, הרבה ירוק ופריחות ותצפית מרהיבה על בקעת בית הכרם.
פעם אלה היו מחצבות שיש שננטשו ונשארו בורות ענק מכוערים. אלה הפכו ע"י הקרן לשיקום מחצבות לגן פורח ששווה לבוא בשבילו אל העיר כרמיאל.
מומלץ!
הנה פארק המחצבות בכרמיאל:
http://youtu.be/pi-nzxpYd4k
ליד בניין עירית כרמיאל, ממש מעבר לכביש, מצוי פארק הגליל המרהיב והנעים, ממש גן-עדן צפוני. יש בו מפלי מים, בריכות דגים שלוות, אמפיתיאטרון גדול, הרבה ירוק ופריחות ותצפית מרהיבה על בקעת בית הכרם.
פעם אלה היו מחצבות שיש שננטשו ונשארו בורות ענק מכוערים. אלה הפכו ע"י הקרן לשיקום מחצבות לגן פורח ששווה לבוא בשבילו אל העיר כרמיאל.
מומלץ!
הנה פארק המחצבות בכרמיאל:
http://youtu.be/pi-nzxpYd4k
איך משחקים את המשחק "הקדרים באים"?
כך משחקים את המשחק "קדרים באים":
- בוחרים מגרש למשחק ומסמנים בשני צידיו קווים.
- מאחורי קו אחד עומד "קדר מדומה" ומאחורי הקו השני עומדים כל שאר המשתתפים.
- הקדר המדומה קורא בקול: "הקדרים באים" ושאר המשתתפים עונים בקול: "לא רוצים".
- הקדר רץ לכיוון שאר המשתתפים, כאשר מותר לו לרוץ קדימה ולצדדים בלבד, והם רצים לכיוונו, ועליו לתפוס ע"י נגיעה כמה שיותר משתתפים, בעוד הם מנסים לחמוק מפניו.
- כל מי שנתפס הופך להיות קדר אמיתי, נעמדים עם הקדר המדומה מעבר לקו וממשיכים את המשחק באותה צורה כשמטרתם לתפוס כמה שיותר משתתפים. (כשהם קבוצה הם יכולים לרוץ לכל כיוון ואף להחזיק ידיים זה לזה).
- המנצח הוא זה שנשאר אחרון והצליח לא להתפס והוא זה שיתחיל בסבב הבא של המשחק בתו ה"קדר המדומה".
כך משחקים את המשחק "קדרים באים":
- בוחרים מגרש למשחק ומסמנים בשני צידיו קווים.
- מאחורי קו אחד עומד "קדר מדומה" ומאחורי הקו השני עומדים כל שאר המשתתפים.
- הקדר המדומה קורא בקול: "הקדרים באים" ושאר המשתתפים עונים בקול: "לא רוצים".
- הקדר רץ לכיוון שאר המשתתפים, כאשר מותר לו לרוץ קדימה ולצדדים בלבד, והם רצים לכיוונו, ועליו לתפוס ע"י נגיעה כמה שיותר משתתפים, בעוד הם מנסים לחמוק מפניו.
- כל מי שנתפס הופך להיות קדר אמיתי, נעמדים עם הקדר המדומה מעבר לקו וממשיכים את המשחק באותה צורה כשמטרתם לתפוס כמה שיותר משתתפים. (כשהם קבוצה הם יכולים לרוץ לכל כיוון ואף להחזיק ידיים זה לזה).
- המנצח הוא זה שנשאר אחרון והצליח לא להתפס והוא זה שיתחיל בסבב הבא של המשחק בתו ה"קדר המדומה".
איך לשחק חבילה עוברת?
כך משחקים את המשחק חבילה עוברת:
בוחרים הפתעה נחמדה עבור ילד אחד או עבור כל המשתתפים ועוטפים אותה בהרבה עיתונים או ניירות.
את החבילה מתחילים להעביר מיד ליד לצלילי מוסיקה.
בכל פעם שהמוסיקה נעצרת, מסירים שכבה אחת מהניירות העוטפים את החבילה. (לילדים בוגרים יותר ניתן לכתוב על חלק מהעטיפות משימות קלות שיש לבצע לפני שממשיכים במשחק).
האחרון שמסיר את העטיפה זוכה בהפתעה או זוכה לחלק אותה בין המשתתפים.
כך משחקים את המשחק חבילה עוברת:
בוחרים הפתעה נחמדה עבור ילד אחד או עבור כל המשתתפים ועוטפים אותה בהרבה עיתונים או ניירות.
את החבילה מתחילים להעביר מיד ליד לצלילי מוסיקה.
בכל פעם שהמוסיקה נעצרת, מסירים שכבה אחת מהניירות העוטפים את החבילה. (לילדים בוגרים יותר ניתן לכתוב על חלק מהעטיפות משימות קלות שיש לבצע לפני שממשיכים במשחק).
האחרון שמסיר את העטיפה זוכה בהפתעה או זוכה לחלק אותה בין המשתתפים.
איך משחקים "תופסת בית חולים"?
אלו חוקי המשחק של "תופסת בית חולים":
משחק התופסת מתקיים באופן הרגיל, כך שהתופס צריך לגעת במקום כלשהו בגופם של המשתתפים במשחק.
מי שנתפס (כלומר מי שהתופס נגע בו), הופך להיות בעצמו התופס, אך הוא צריך לעשות זאת תוך כדי כך שהוא מחזיק במקום שבו הוא נתפס, מה שעושה את המשחק למשעשע ביותר.
אלו חוקי המשחק של "תופסת בית חולים":
משחק התופסת מתקיים באופן הרגיל, כך שהתופס צריך לגעת במקום כלשהו בגופם של המשתתפים במשחק.
מי שנתפס (כלומר מי שהתופס נגע בו), הופך להיות בעצמו התופס, אך הוא צריך לעשות זאת תוך כדי כך שהוא מחזיק במקום שבו הוא נתפס, מה שעושה את המשחק למשעשע ביותר.
משחקים לערב כיתה - מהם משחקי החברה המומלצים לערבי כיתה?
הנה כמה משחקים לערב כיתה:
- תופסת עכברים
- תופסת בית חולים
- אמת או חובה
- בינגו
- חידון בנושא מסויים
- תחרות ריקודים או שירים (כוכב נולד, רוקדים עם..)
- קריוקי
- קרבות דגדוגים בנים נגד בנות
- המשחק ענק וגמד
- משחק "מירוץ למיליון".
- 101 נשיקות
- נשיקה סטירה
- משחקים נוספים מתגית "משחקי חברה".
יש לכם עוד רעיונות? - לחצו על "עדכן" למטה והציעו לנו עוד פעילויות מוצלחות שניתן להוסיף לרשימה.
- תופסת עכברים
- תופסת בית חולים
- אמת או חובה
- בינגו
- חידון בנושא מסויים
- תחרות ריקודים או שירים (כוכב נולד, רוקדים עם..)
- קריוקי
- קרבות דגדוגים בנים נגד בנות
- המשחק ענק וגמד
- משחק "מירוץ למיליון".
- 101 נשיקות
- נשיקה סטירה
- משחקים נוספים מתגית "משחקי חברה".
יש לכם עוד רעיונות? - לחצו על "עדכן" למטה והציעו לנו עוד פעילויות מוצלחות שניתן להוסיף לרשימה.
מהו משחק השחמט ואיפה הוא נולד?
השחמט הוא משחק לוח שמיועד לשני שחקנים. אפשר לומר עליו שהוא "ספורט למוח", משחק של חוכמה וסבלנות. כיום שחמט הוא גם ענף ספורט של ממש ומתקיימות תחרויות שחמט בכל העולם.
השחמט הוא מהמשחקים הנפוצים והמורכבים ביותר שהתפתחו בתרבות האנושית. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי ואלופי השחמט נאבקים על תארים של "אמנים" ו" רבי-אמנים".
ניצחון במשחק השחמט מושג כשהמלך של אחד הצדדים מאוים ואינו יכול להימלט מהאיום או להתגבר עליו. ובאמת המקור ההיסטורי של השם "שחמט" בא מפרסית: "שאה מט". פירושו בפרסית הוא "מארב למלך" או "המלך חסר אונים".
#תולדות השחמט
מקורו של השחמט לא מובהר לחלוטין. משערים שהתפתח באימפריה כלשהי בעולם העתיק: סין, הודו, מצרים, או פרס. הערכות רבות גורסות שדמיונו הרב למשחק הלוח ההודי צ'טורנגה קושר אותו להודו.
ההשערה היא שמקורותיו הם בסביבות 1,500 שנה אחורה, במאה ה-6 לספירה. משערים שמשם המשחק עבר למדינות בדרום מזרח אסיה והגיע גם לפרס, למזרח התיכון ולאירופה.
השטרנג', גרסתו הפרסית של המשחק, היא שהגיעה לאירופה, כנראה עם כיבוש ספרד.
בתקופת הרנסנס המשחק כבש כמה מהגדולים של אותם ימים. איוריו של לאונרדו דה וינצ'י זוהו בספרו משנת 1500 של המתמטיקאי האיטלקי לוקה פאצ'ולי, בו ניתח מי שידוע כחלוץ החשבונאות יותר מ-100 מהלכים ואסטרטגיות בשחמט. בימינו נותר רק עותק אחד של הספר.
השחמט, המכונה לא פעם "משחק המלכים", היה פופולרי גם בקרב גנרלים. אפילו נפוליאון שיחק בו, אף שגילה שהקשר בין ניצחון בשדה הקרב להצלחה על הלוח הוא קלוש במיוחד. פעם הוא אפילו ניסה להימלט מגלותו באי סנט הלנה כשהוא מסתתר בתוך מערכת שחמט משנהב.
בשלבים שונים היו הבריטים, האמריקאים והרוסים למובילים עולמיים בעולם השחמט, כל אחת בתורה.
עד שנות ה -70 של המאה ה-20 שחמט היה משחק איטי. כללים חדשים שהוכנסו אז הפכו אותו למהיר ואגרסיבי יותר.
החל משנות ה-90 התמודדו אלופים עם מחשב שהתבססו על בינה מלאכותית. ב-1996 ניצח בקלות אלוף העולם, רב האמן גארי קספרוב, את Deep Blue של IBM. שנה אחר כך הוא כבר ספג תבוסה מוחצת. עוד 6 שנים, ב-2003, התחרה קספרוב שוב, הפעם במחשב Deep Junior המשופר, וה"שניים" סיימו את הטורניר בתיקו.
הנה תולדות משחק השחמט (מתורגם):
https://youtu.be/YeB-1F-UKO0
ילד בן 9, הצעיר ביותר בתולדות ארה"ב שהפך לאמן שחמט, משחק משחק סימולטני, נגד שחקנים רבים במקביל:
http://youtu.be/UGvdLm-eF-g
סרטון אנימציה שמראה משחק שחמט בתור מלחמה של ממש:
http://youtu.be/UkOgGdZIdCc
ותכנית חינוכית על תולדות השחמט (עברית):
https://youtu.be/YP75dZgWmHQ?long=yes
השחמט הוא משחק לוח שמיועד לשני שחקנים. אפשר לומר עליו שהוא "ספורט למוח", משחק של חוכמה וסבלנות. כיום שחמט הוא גם ענף ספורט של ממש ומתקיימות תחרויות שחמט בכל העולם.
השחמט הוא מהמשחקים הנפוצים והמורכבים ביותר שהתפתחו בתרבות האנושית. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי ואלופי השחמט נאבקים על תארים של "אמנים" ו" רבי-אמנים".
ניצחון במשחק השחמט מושג כשהמלך של אחד הצדדים מאוים ואינו יכול להימלט מהאיום או להתגבר עליו. ובאמת המקור ההיסטורי של השם "שחמט" בא מפרסית: "שאה מט". פירושו בפרסית הוא "מארב למלך" או "המלך חסר אונים".
#תולדות השחמט
מקורו של השחמט לא מובהר לחלוטין. משערים שהתפתח באימפריה כלשהי בעולם העתיק: סין, הודו, מצרים, או פרס. הערכות רבות גורסות שדמיונו הרב למשחק הלוח ההודי צ'טורנגה קושר אותו להודו.
ההשערה היא שמקורותיו הם בסביבות 1,500 שנה אחורה, במאה ה-6 לספירה. משערים שמשם המשחק עבר למדינות בדרום מזרח אסיה והגיע גם לפרס, למזרח התיכון ולאירופה.
השטרנג', גרסתו הפרסית של המשחק, היא שהגיעה לאירופה, כנראה עם כיבוש ספרד.
בתקופת הרנסנס המשחק כבש כמה מהגדולים של אותם ימים. איוריו של לאונרדו דה וינצ'י זוהו בספרו משנת 1500 של המתמטיקאי האיטלקי לוקה פאצ'ולי, בו ניתח מי שידוע כחלוץ החשבונאות יותר מ-100 מהלכים ואסטרטגיות בשחמט. בימינו נותר רק עותק אחד של הספר.
השחמט, המכונה לא פעם "משחק המלכים", היה פופולרי גם בקרב גנרלים. אפילו נפוליאון שיחק בו, אף שגילה שהקשר בין ניצחון בשדה הקרב להצלחה על הלוח הוא קלוש במיוחד. פעם הוא אפילו ניסה להימלט מגלותו באי סנט הלנה כשהוא מסתתר בתוך מערכת שחמט משנהב.
בשלבים שונים היו הבריטים, האמריקאים והרוסים למובילים עולמיים בעולם השחמט, כל אחת בתורה.
עד שנות ה -70 של המאה ה-20 שחמט היה משחק איטי. כללים חדשים שהוכנסו אז הפכו אותו למהיר ואגרסיבי יותר.
החל משנות ה-90 התמודדו אלופים עם מחשב שהתבססו על בינה מלאכותית. ב-1996 ניצח בקלות אלוף העולם, רב האמן גארי קספרוב, את Deep Blue של IBM. שנה אחר כך הוא כבר ספג תבוסה מוחצת. עוד 6 שנים, ב-2003, התחרה קספרוב שוב, הפעם במחשב Deep Junior המשופר, וה"שניים" סיימו את הטורניר בתיקו.
הנה תולדות משחק השחמט (מתורגם):
https://youtu.be/YeB-1F-UKO0
ילד בן 9, הצעיר ביותר בתולדות ארה"ב שהפך לאמן שחמט, משחק משחק סימולטני, נגד שחקנים רבים במקביל:
http://youtu.be/UGvdLm-eF-g
סרטון אנימציה שמראה משחק שחמט בתור מלחמה של ממש:
http://youtu.be/UkOgGdZIdCc
ותכנית חינוכית על תולדות השחמט (עברית):
https://youtu.be/YP75dZgWmHQ?long=yes
איך משחקים "לו הייתי עץ"?
המשחק "לו הייתי עץ" מתאים כמשחק הכרות וגיבוש לקבוצה שחבריה כבר מכירים באופן בסיסי זה את זה, כי ההכרות בו מעט יותר מעמיקה.
במשחק זה משתתפי הקבוצה אמורים לזהות אחד את השני ע"פ המתואר בפתקים השונים.
אופן המשחק:
כל משתתף מקבל פתק ועליו הוא רושם מה היה רוצה להיות (צמח, עצם, חיה וכו...).
מערבבים את הפתקים של כל הנוכחים וכל אחד בתורו מרים פתק, מקריא אותו.
המשתתפים צריכים לזהות מי כתב את הפתק, למי הוא שייך.
במשחק זה משתתפי הקבוצה אמורים לזהות אחד את השני ע"פ המתואר בפתקים השונים.
אופן המשחק:
כל משתתף מקבל פתק ועליו הוא רושם מה היה רוצה להיות (צמח, עצם, חיה וכו...).
מערבבים את הפתקים של כל הנוכחים וכל אחד בתורו מרים פתק, מקריא אותו.
המשתתפים צריכים לזהות מי כתב את הפתק, למי הוא שייך.
איך לשחק "עשרים ואחת"?
כך משחקים 21:
1. כל המשתתפים עומדים במעגל ואחד מהם עומד באמצע המעגל.
2. המשתתפים שעומדים, מתחילים להתמסר ביניהם בכדור, תוך ספירת מסירות הכדור בקול רם.
3. על המשתתף שעומד באמצע המעגל לגעת בכדור או לתפוס אותו תוך כדי המסירות.
4. אם המשתתף הצליח לגעת או לתפוס את הכדור לפני שנספרו עשרים ואחת מסירות, מי שמסר אחרון את הכדור נכנס במקומו למרכז המעגל. אם נספרו עשרים ואחת מסירות מבלי שהוא הצליח לגעת או לתפוס, נכנס במקומו מישהו אחר שמתנדב לכך.
כך משחקים 21:
1. כל המשתתפים עומדים במעגל ואחד מהם עומד באמצע המעגל.
2. המשתתפים שעומדים, מתחילים להתמסר ביניהם בכדור, תוך ספירת מסירות הכדור בקול רם.
3. על המשתתף שעומד באמצע המעגל לגעת בכדור או לתפוס אותו תוך כדי המסירות.
4. אם המשתתף הצליח לגעת או לתפוס את הכדור לפני שנספרו עשרים ואחת מסירות, מי שמסר אחרון את הכדור נכנס במקומו למרכז המעגל. אם נספרו עשרים ואחת מסירות מבלי שהוא הצליח לגעת או לתפוס, נכנס במקומו מישהו אחר שמתנדב לכך.
מהי בריכת גלישה?
בריכת גלישה (Surfing Wave Pool) היא בריכה שמפיקה גלי ענק מלאכותיים ומאפשרת גלישת גלים באמצעות גלשני גלים - ממש כמו בים.
מקומות גלישה מלאכותיים שכאלה הן פתרון מעולה לרבים מחובבי גלישת הגלים, שאינם מתגוררים ליד האוקיינוס או בסמוך לחוף ים עם גלים מאתגרים במיוחד.
בריכות הגלים הראשונות הפיקו גלים מלאכותיים באמצעות סילוני מים. הגל שיוצרות בריכות כאלה הוא גל סטטי, שאינו מתפתח או משתנה. בהמשך הגיעו גם בריכות הגלים עם משאבות הידראוליות היוצרות גל מלאכותי מתמשך, עליו הגולשים יכולים לגלוש, לאורך כל הבריכה.
היתרון בבריכות גלים נעים הוא ביכולת השליטה המלאה בעוצמת הגלים, מה שמאפשר לשנות את גובה הגל. זה הופך אותן לשימושיות עבור גולשים ברמות יכולת שונות - מהמתחילים שביניהם ועד המקצועיים והמקצוענים, המבקשים גלים מאתגרים במיוחד.
בבריכת כאלה, אגב, ניתן אפילו לכבות את מנגנון הגלים ולקבל אפשרות ליהנות מבריכה נינוחה ושלווה, לסתם שחייה והשתכשכות במים.
בריכות גלישה מהמובילות בעולם ניתן למצוא במקומות כמו "חוות הגלישה" (Surf Ranch) שהוקמה על ידי אלוף גלישה עולמי בקליפורניה.
עוד מפורסמות בעולם בריכות הגלים הידועות, מהנהר המדומה "אייסבאך ווייב" (Eisbach wave) שבעיר הגרמנית מינכן, דרך בריכת הגלים בעיר בריסטול שבאנגליה ועד לבריכת הגלישה הגדולה בעולם, זו שב"כיפת האוקיינוס" (Ocean dome) ביפן - חוף מדומה ומטורף, שכולו בנוי במבנה ענק ומקורה.
הנה בריכת הגלישה הגדולה של דיסני:
https://youtu.be/Gur2ijnQO_s
גלישה ב"אייסבאך ווייב" (Eisbach wave) שבמינכן:
https://youtu.be/4yVPQXOxjME
בריכת הגלישה הגדולה שנבנתה במדבר דובאיי:
https://youtu.be/fI2cLDEzNUo
כך לומדים לגלוש בבריכת גלישה כזו:
https://youtu.be/06dE-0ogS2c
וכך יודעים בסוף:
https://youtu.be/eXcsUQIQ0ns
בריכת גלישה (Surfing Wave Pool) היא בריכה שמפיקה גלי ענק מלאכותיים ומאפשרת גלישת גלים באמצעות גלשני גלים - ממש כמו בים.
מקומות גלישה מלאכותיים שכאלה הן פתרון מעולה לרבים מחובבי גלישת הגלים, שאינם מתגוררים ליד האוקיינוס או בסמוך לחוף ים עם גלים מאתגרים במיוחד.
בריכות הגלים הראשונות הפיקו גלים מלאכותיים באמצעות סילוני מים. הגל שיוצרות בריכות כאלה הוא גל סטטי, שאינו מתפתח או משתנה. בהמשך הגיעו גם בריכות הגלים עם משאבות הידראוליות היוצרות גל מלאכותי מתמשך, עליו הגולשים יכולים לגלוש, לאורך כל הבריכה.
היתרון בבריכות גלים נעים הוא ביכולת השליטה המלאה בעוצמת הגלים, מה שמאפשר לשנות את גובה הגל. זה הופך אותן לשימושיות עבור גולשים ברמות יכולת שונות - מהמתחילים שביניהם ועד המקצועיים והמקצוענים, המבקשים גלים מאתגרים במיוחד.
בבריכת כאלה, אגב, ניתן אפילו לכבות את מנגנון הגלים ולקבל אפשרות ליהנות מבריכה נינוחה ושלווה, לסתם שחייה והשתכשכות במים.
בריכות גלישה מהמובילות בעולם ניתן למצוא במקומות כמו "חוות הגלישה" (Surf Ranch) שהוקמה על ידי אלוף גלישה עולמי בקליפורניה.
עוד מפורסמות בעולם בריכות הגלים הידועות, מהנהר המדומה "אייסבאך ווייב" (Eisbach wave) שבעיר הגרמנית מינכן, דרך בריכת הגלים בעיר בריסטול שבאנגליה ועד לבריכת הגלישה הגדולה בעולם, זו שב"כיפת האוקיינוס" (Ocean dome) ביפן - חוף מדומה ומטורף, שכולו בנוי במבנה ענק ומקורה.
הנה בריכת הגלישה הגדולה של דיסני:
https://youtu.be/Gur2ijnQO_s
גלישה ב"אייסבאך ווייב" (Eisbach wave) שבמינכן:
https://youtu.be/4yVPQXOxjME
בריכת הגלישה הגדולה שנבנתה במדבר דובאיי:
https://youtu.be/fI2cLDEzNUo
כך לומדים לגלוש בבריכת גלישה כזו:
https://youtu.be/06dE-0ogS2c
וכך יודעים בסוף:
https://youtu.be/eXcsUQIQ0ns
איך לשחק במשחק הכסאות?
1. עמדו כולכם, על מעגל מכיסאות.
2. על כל הקבוצה להסתובב במעגל, מעל גבי הכסאות.
3. בכל 3 סיבובים הוציאו כסא מהמעגל.
מי שנופל, נפסל.
1. עמדו כולכם, על מעגל מכיסאות.
2. על כל הקבוצה להסתובב במעגל, מעל גבי הכסאות.
3. בכל 3 סיבובים הוציאו כסא מהמעגל.
מי שנופל, נפסל.