» «
אבולוציה
איך מתרחשת האבולוציה הלכה למעשה?



המילה אבולוציה (Evolution) פירושה התפתחות או שינוי במאגר הגנים לאורך זמן. כלומר כל שינוי לאורך זמן הוא בעצם אבולוציה. אך השינוי לכשעצמו לא מסביר כיצד מתפתחים המינים השונים, ממינים פשוטים ביותר, חד-תאיים ועד ליצורים חיים שמערכות הגוף שלהם הן מורכבות ברמה שלא תאומן. כיצד זה קורה? מה באבולוציה גורם להתפתחות המופלאה הזו?

אז ההסבר לכך הוא ברירה טבעית. בתורת האבולוציה יש את תהליך "הברירה הטבעית". התהליך הזה מסביר כיצד תכונות מסוימות יעברו מדור לדור, בתורשה של יצורים חיים, יותר מתכונות אחרות שלהם.

הסיבה שתכונות אלה יועברו יותר מאחרות היא בזכות העובדה שהן מסייעות לבעל החיים לשרוד בטבע ולהתרבות בו.

הרעיון הזה קובע שהאבולוציה מפתחת את המינים בטבע, בכל פעם שיש תכונה שהימצאותה אצל פרטים מסוימים, תיתן להם סיכוי טוב יותר לשרוד ולהתרבות יותר מאשר פרטים אחרים באותה הסביבה, שאין להם את התכונה הזו.

דוגמה? - בעל חיים שרץ מהר מבני מינו, ישרוד יותר. אם הוא ישרוד יותר שנים אז גם יהיו לו יותר צאצאים. זו הסיבה שלאורך הדורות תלך ותרבה האבולוציה את אחוז הרצים מהר באותו מין, בעוד אלה שרצים לאט יתרבו פחות ובהדרגה יילכו וייעלמו. למה? - כי חלקם הגדול ייטרפו יותר ולא יולידו הרבה צאצאים, בעוד הרצים מהר שורדים ומתרבים.

התחרות בטבע היא על מי שיש לו הכי הרבה צאצאים. ככל שיותר צאצאים שלך קיימים, גדל סיכוי שבעתיד יהיו נפוצות יותר במין האנושי התכונות שלך ולא של החבר עם מעט הצאצאים.

באופן כזה, כל תכונה שתורמת להישרדות, קובעת האבולוציה, תלך ותתחזק לאורך הדורות. כלומר, לא החזק או הנבון יותר הוא ששורד, אלא מי שמגיב טוב יותר ומתאים לסביבה שבה הוא חי. זהו עיקרון "הישרדות המתאימים" (Survival of the Fittest).


הנה סרטון אנימציה שמתאר בצורה פשוטה את האבולוציה:

http://youtu.be/NSH0egXobrA


הסבר נאה לשוני וההשלמה שבין אבולוציה לברירה טבעית (מתורגם):

https://youtu.be/S1t5_iGN0xE


דוגמה של תכונה המהווה יתרון הישרדותי, המגדיל את תדירות התכונה באוכלוסייה ולשינוי אבולוציוני (עברית):

https://youtu.be/Gxcfv92PNhg


הסבר מצוין של הדברים שמראה כמה בלבול יש אצל אנשים בקשר לאבולוציה (מתורגם):

https://youtu.be/mZt1Gn0R22Q


ומצגת וידאו שמסבירה כיצד מתרחשות האבולוציה והברירה הטבעית (עברית):

https://youtu.be/q97MhVHwAxI
אבולוציה
איך התפתחו המינים באבולוציה?



האבולוציה היא אחד התהליכים המופלאים בתבל.


כיצד האבולוציה הזו יצרה את כל בעלי החיים בעולם? - קראו על כך באאוריקה בתגית "עץ החיים".


הנה הסבר על הדרך שבה נוצרים מינים באבולוציה:

https://youtu.be/hOfRN0KihOU
צ'ארלס דארווין
מי היה צ'ארלס דארווין ומהי תורת האבולוציה שהגה?



צ'ארלס דארווין (Charles Darwin) היה חוקר טבע וגאולוג אנגלי. דארווין הוא אבי תורת האבולוציה, שאותה הוא פרסם לראשונה בספרו "מוצא המינים" - ספר שחולל מהפכה בעולם המדע.

לפי תורה זו הוא הסביר שאב קדמון משותף אחד הוא שהתחיל את ההתפתחות של המינים ושבתהליך של מיליוני שנים, תהליך הנקרא "הברירה הטבעית", נוצרו מינים חדשים ונעלמו מינים חלשים ולא מתאימים.

מחקריו של דארווין במהלך מסע מחקר שערך על אוניית הביגל, בין השאר לאיי גלאפגוס, תרמו לגיבוש של תאוריית האבולוציה והברירה הטבעית (ראו באאוריקה בתגית "איי גלאפגוס"). תורת האבולוציה של דארווין שינתה את פני מדע הביולוגיה והיתה הבסיס לשינוי עצום בכל המחקר והעולם המדעי כולו.

מצד שני גרמה תורת האבולוציה להרבה מחלוקת עם הדתות, הרואות בה הסבר שאינו מסתדר עם תפקידו של אלוהים בבריאת האדם ומשך השנים שבהם התפתח האדם. כך למשל, בעוד שהדת רואה את גיל העולם כמספר אלפי שנים, גורסת תורת האבולוציה שהעולם קיים מיליוני שנים והיקום מיליארדי שנים.

הדתות גם רואות את האדם כמי שנברא ישירות על ידי אלוהים, כמו סיפור אדם וחווה, בעוד שתורת האבולוציה יוצרת התפתחות ארוכה ואיטית שרק בסופה נוצר האדם.


על מסע הביגל אל איי גלאפגוס ותגלית האבולוציה (עברית):

https://youtu.be/6S_Shu4ykck


הרגע בגאלאפגוס בו עלה בראשו של דרווין רעיון האבולוציה:

https://youtu.be/03YKT7ytJdE


צ'ארלס דארווין ותרומתו לעולם:

http://youtu.be/XKnqj3YFXU8


מצגת וידאו על צ'ארלס דארווין ותורת האבולוציה (עברית):

http://youtu.be/ws7R0P3ydPw


כיצד הגיע דארווין להמצאת תורת האבולוציה:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw?t=9s


והוויכוח בין הדת לאבולוציה - האם הוא רלוונטי? (עברית)

https://youtu.be/DnAs3qAq5jE
מוטציה
איך תורמות מוטציות לאבולוציה?


לא פעם ודאי שמעתם או קראתם שמזכירים משהו בשם מוטציות (Mutations). לרוב זה נאמר בקשר לאבולוציה או לשיעורי הביולוגיה והמדעים. מסתבר שזה משהו די משמעותי, ודאי חשבתם לעצמכם, אבל מה זה בדיוק? ולמה יש כאלה שנוטים להעליב אחרים בכינוי המעליב אבל הלא ברור "מוטציה"?

ובכן, מוטציה היא שינוי ברצף הגנטי. התורשה הרי אומרת שאנו מהווים שילוב של התכונות הביולוגיות של הורינו אם גם אבא וגם אמא הם גבוהים, סביר שנהיה גם אנחנו גבוהים. אם אמא, בניגוד לאבא, נמוכה, אבל הוריה היו גבוהים, עדיין רב הסיכוי שניוולד גבוהים. יש לאמא את התכונה של הגובה, אבל היא לא באה לידי ביטוי ובכל זאת, הגנים כן מכילים אותה.

תפקיד המוטציות באבולוציה הוא חשוב מאוד. כמובן שאת רוב המוטציות בתאי הדנ"א שלנו הגוף מתקן וטוב שכך, אבל פה ושם המוטציות מייצרות תכונות חדשות אצל אורגניזמים, כמו צמחים ובעלי חיים. אותן התכונות שיש בהן לטווח הארוך ערך להישרדות האורגניזמים ולהתפתחות המינים, הן אלה שיישארו וימשיכו לפתח אותם בדורות הבאים עוד ועוד.

כך למשל הצוואר הארוך של הג'ירפה. לפי תורת האבולוציה התפתח הצוואר הזה כמוטציה אצל ג'ירפות וג'ירפים מסוימים, היקנה להם יתרון על פני ג'ירפים "רגילים", בעלי צוואר קצר, כי הם הצליחו להגיע ליותר עלים ומזון בעצים הגבוהים. לכן בעלי הצוואר הארוך הלכו והתרבו ואחרי אלפי דורות, נעלמו הג'ירפים והג'ירפות בעלי הצוואר הקצר לחלוטין.

מוטציה בצבע העיניים היא עוד דוגמה. כל בעלי העיניים הכחולות בעולם חייבים את צבע עיניהם לאדם הראשון שמוטציה הביאה ללידתו עם עיניים כחולות. עד אז, ומדובר בלפני בערך 6,000 עד 10,000 שנה, לכל בני המין האנושי היו עיניים חומות. אבל באזורים הצפוניים של כדור הארץ היה יתרון מסוים לבעלי העיניים הכחולות ולכן חלקם באוכלוסיית האזורים הללו הלך וגדל, במרוצת הדורות.

אז רק שאלה אחת נותרה: למה יש כאלו שחושבים שלומר לך מוטציה זה מעליב?

התשובה היא שהם מנסים לומר שאתם לא נורמליים, לא כמו כולם. ואתם? - אתם כבר יודעים של מוטציות, כולנו בעלי החיים ובני האדם, חייבים כמעט את כל מה שאנחנו ומה שהשגנו כמין אנושי. אז כנראה שאלה הם, בניגוד לכם, שצריכים לסגור כמה חורים בהשכלה שלהם ולהפסיק לראות במוטציה עלבון - המוטציה היא המנוע של האבולוציה.


כך מתרחשות קווינטיליון של שגיאות דנ"א בגופנו והדרך שבה הגוף מתגבר עליהן כמעט תמיד... (מתורגם)

https://youtu.be/vP8-5Bhd2ag


הסבר מדעי קצר על מוטציות ואבולוציה (עברית):

https://youtu.be/u5Xu4__qZVs


והנה שלל מוטציות מעניינות בבעלי חיים:

https://youtu.be/qAVeUrwJnqo?long=yes

אבולוציה

אמניוטים
מה התפקיד המכריע של ביצי האמניוטים באבולוציה?



זה קרה לפני כ-350 מיליון שנה ושינה את התפתחות החיים על פני כדור הארץ. לראשונה בתולדות הכוכב שעליו אנו חיים, מתפתחים בו מינים שיכולים להטיל ביצים ולגדל בתוכן עוברים, בסביבה שאינה מימית.

הכירו את האמניוטים (Amniota או Amniotes). זהו שמם של היצורים הראשונים באבולוציה שיכולים להטיל ביצים שמצליחות לשרוד בסביבה יבשתית ולאפשר התפתחות של העובר שבתוכן - על פני היבשה.

לראשונה על פני כדור הארץ יקבלו העוברים שבתוך הביצים הללו את המזון שלהם, יהיו מוגנים מזעזועים ובעיקר ינשמו ויגדלו, בזמן שהביצה שבה הם מתפתחים נמצאת על היבשה ולא בתוך המים.

הסוד שלהם היה הביצה האמניוטית. היא מגינה על העובר, מזינה אותו ומאפשרת נשימה בעת שהוא שמתפתח בתוכה וכל זאת - על פני היבשה.


#על הביצה האמניוטית
הביצה האמניוטים ממשיכה את הביצים של שוכני המים והדו-חיים שנוצרו מהם. אבל יש בה חידוש - היא מכילה את הנוזל שבו צף העובר.

על היבשה, הנוזל הזה שבתוך הביצה הוא הכרחי למניעת התייבשות העובר. אבל הוא גם מגן עליו ומשמש לו כמעין כרית בולמת זעזועים. כמעט כמו במים, בהם התפתחו ביצים עד השלב האבולוציוני הזה, תשרוד הביצה גם על היבשה נפילה מגובה נמוך, או חבטות קלות שלא יחסלו בהכרח את העובר.

הביצה גם תזין את העובר המתפתח בה. כי כמה מרכיבים יש בביצית מי השפיר הזו שנקראת ביצה. משמעותי במיוחד הוא שק החלמון, אותו שק קרומי המחובר לעובר ומזין אותו בעושר של חומרים מזינים והכרחיים, כאלה שהעובר צורך ככל שהוא גדל.

במקביל לכך שהביצה החדשה הזו מספקת לעובר סביבה מימית פנימית, שבה הוא יכול לגדול, היא גם מצוידת בנקבוביות המאפשרות כניסה לתוכה של החמצן ההכרחי לנשימת העובר ויציאה של פחמן דו-חמצני שהוא פולט החוצה.

אז עם קליפה מגוננת, המאחסנת בתוכה נוזלים, מאפשרת נשימה ושניתן להטילה על אדמה יבשה, הביצה של האמניוטים היא וואחאד שדרוג שפותח אופקים חדשים לבעלי החיים. מעטפת הביצה המשופרת הזו מגינה מטורפים, מחיידקים ומהתייבשות. זה סטארטאפ של ממש.


#השינוי האבולוציוני של האמניוטים
כמו כל מיזם חדשני, הביצה האמניוטית אפשרה לתעשיית החיים לעבור שיבוש רציני וחיובי במיוחד - התאמה של בעלי החיים לחיים על היבשה. לא עוד זקוקים האמניוטים הללו לביצות מבעבעות, מקורות מים ויערות גשם, כדי לשרוד ולהתרבות. לא עוד יצטרכו להיות דו-חיים, שזקוקים למים כמו אוויר לנשימה. העולם מוכן לבעלי חוליות יבשתיים.

וכך, כשהם חוקרים את האדמה היבשה והרחוקה מהמים, והופכים אותה לבית, יבלו האמניוטים את מיליוני השנים הבאות בהתגבשות לשתי קבוצות של בעלי חיים המוכרים לנו היטב: הסינפסידים, שיהיו עם השנים ליונקים, והסאורופוסידים, שיהפכו לדינוזאורים ובהמשך לזוחלים והציפורים המקיפים אותנו היום.


הנה תפקידם המכריע באבולוציה של האמניוטים (מתורגם):

https://youtu.be/Qq0kMEWzdHg


והכל על הביצה האמניוטים:

https://youtu.be/c_CCmae8Wrc


והרצאה על צמיחתם של האמניוטים:

https://youtu.be/nyNkQ3_7pgM?long=yes
משפט הקופים
מה קרה ב"משפט הקופים"?



על "הפושע" הבא יעניין אתכם מאד לקרוא... "משפט הקופים" היה הכינוי של משפט פלילי עסק בדרך שבה יש ללמד את מוצא האדם בבתי הספר באמריקה. הוויכוח שהביא למשפט נסב בין הדתיים שהאמינו בבריאת העולם כפי שהוא מוצג בתנ"ך, לבין החילונים שצידדו בתורת האבולוציה של צ'ארלס דארווין.

"משפט הקופים" הוא הכינוי שניתן ל"משפט סקופס" שנערך בשנת 1925 במדינת טנסי שבארצות הברית. במשפט הועמד לדין מורה ששמו היה ג'ון סקופס. סקופס הואשם בכך שלימד בכיתה את תורת האבולוציה של דרווין, על אף האיסור שנחקק בחוק 4 חודשים לפני כן, שבו נאמר שאין ללמד את תורת האבולוציה, מסיבות דתיות.

המורה ג'ון סקופס התנדב ללמד את תורת האבולוציה ובכך נענה להצעת "האיגוד האמריקאי לזכויות האזרח" שהתנגד לחוק הדתי והאנטי-מדעי וחיפש מישהו שיהיה מוכן להישפט על הפרתו, כדי להעלות את הנושא לתקשורת ולעורר דיון ציבורי בחוק. ההפגנות והעניין הציבורי בנושא ובאבולוציה גברו תודות למשפט.

בסוף המשפט, לאחר ערעור על הרשעתו, זוכה המורה סקופס בשל סיבות טכניות ולמעשה ניצח במאבק, אך החוק עצמו בוטל רק בשנת 1967 על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב.


הנה סיפורו של "משפט הקופים":

https://youtu.be/XcXaXNSs_lQ


כך התחיל הסיפור..

https://youtu.be/xOgI0b-tEAg


יומן חדשות מתקופת המשפט על פרשת משפט הקופים ועל החשיבות שלה:

http://youtu.be/ofM99LFZhxo


הסבר ארוך וסבוך על המשפט של האבולוציה נגד הדת:

https://youtu.be/woikQ-czejY


לפחות ביהדות ניתן לפשר בין אבולוציה ודת (עברית):

https://youtu.be/DnAs3qAq5jE


וסרט ארוך על משפט הקופים:

https://youtu.be/AMWXc365HMU?long=yes
הומו הביליס
מי זה ההומו הביליס?



הומו הביליס (Homo habilis), הוא "האדם המיומן", ששמו ניתן לו מפני שהיה הראשון להמציא את ייצור הכלים, כלי האבן.

הומו הביליס חיו באפריקה, בתקופה שלפני 2.33 עד 1.44 מיליון שנה לפני זמננו. שרידים של קדמוני הומו הביליס התגלו במזרח אפריקה, לאורך הבקע הסורי-אפריקני. העיקריים בהם התגלו בקניה, בטנזניה ובאתיופיה.

הומו הביליס היה נמוך משמעותית מהומו ספיאנס, האדם המודרני. מסתבר גם שמוחו היה גדול בכ-50% מזה של המין הקודם בשרשרת האדם הקדמון, האוסטרלופיתקוס.

עם זאת, יש סברה שבניגוד להומו ארקטוס שחי במקביל אליו, הומו הביליס אינו חלק מהאבות של האדם הנבון (ההומו סאפיינס - כלומר, אנחנו). לפי סברה זו הומו ארקטוס היה שלב שהשתייך לענף צדדי שנכחד.


הנה הומו הביליס לומד לשבור סלעים, להפוך אותם לכלי נשק ולהתחיל לצוד:

http://youtu.be/1F0vuyC3zbc?t=1m53s


מצגת וידאו עם עובדות מעניינות על הומו הביליס:

https://youtu.be/xCRBuhFBQeo


וסרטון תיעודי על תרומתו להיווצרות המין האנושי:

https://youtu.be/_ANNQKKwWGk?long=yes
אינסטינקט
מהו האינסטינקט וכיצד הוא מפעיל בעלי חיים?



בעלי חיים רבים עושים דברים מדהימים מבלי שלמדו לעשותם. דומה שמושבות נמלים נבנות על ידי צוותי נמלים עצומים, כשכל אחת מנמלי הקן יודעת את תפקידה. כל ציפור יודעת לבנות קן ואחר כך לדגור על הביצים. דגי הסלמון חוזרים מאות קילומטרים כדי ללדת במקום בו נולדו הם. כיצד קורה שהם פשוט יודעים את זה?

לכל בעל חיים יש אינסטינקט. זהו דחף, או תגובה אוטומטית למצב מסוים ולגירוי שהוא חווה. האינסטינקטים הם אוסף של דחפים ותגובות למצבים שונים. בעל החיים נולד עם האינסטינקטים שלו והוא פשוט יודע איך להגיב למצבים שונים. האינסטינקטים מסייעים להישרדות, לטרף, להגנה מטרף ועוד.

בנוסף, ישנם בעלי חיים שלומדים מהניסיון ומחוויות שעברו. כך לומדים בעלי חיים להשיג מזון שהאדם משליך במקומות קבועים או להתמודד נגד איומים שהעמיד בפניהם האדם. הידע הזה אינו מועבר לצאצאים שלהם כמו האינסטינקט, אך הוא משרת אותם בחייהם שלהם.


הנה האינסטינקטים של גמל שלמה - מהטורפים המהירים והחזקים בעולם החרקים:

http://youtu.be/GCPptE71Ips


האינסטינקט של הסרוואל, שמונע ממנו הכשת נחש:

https://youtu.be/6okkKX3mjV4


האינסטינקטים לטרף של התנינים הצעירים:

http://youtu.be/PhOqP_GasVs


ושל טורפים, שמזהים טרף שמפנה אליהם את הגב:

https://youtu.be/bZgklu52Rus


וסרט תיעודי על האינסטינקטים של בני האדם:

https://youtu.be/7Q-m4lXNL2k?long=yes


עץ החיים
מהו עץ החיים או עץ ההתפתחות?



תורת האבולוציה, היא תיאורית ההתפתחות, מניחה שכל היצורים החיים על פני כדור הארץ התפתחו מיצור קדמון. ההתפתחות הזו חלה מראשית תהליך ההתפתחות. תורת האבולוציה נוהגת להציג את הקשר בין המינים השונים בדרך גרפית שמזכירה עץ בעל גזע אחד, המתפצל מספר רב של פעמים.

כל ענף בעץ ההתפתחות הזה מייצג קבוצת יצורים שהתפתחו מהגזע העיקרי, ממש כמו שענפי העץ יוצאים מהגזע. בתחתית הגזע נמצאים היצורים הקדמונים (כמו למשל החד-תאיים) וככל שנעלה במעלה הגזע יוחלפו ברב-תאיים. מהגזע העיקרי ייצאו גזעים משניים לצמחים ולבעלי חיים, כאשר כל קבוצת ענפים מייצגת "מערכה".

מערכה כזו היא למשל מערכת מיתרניים שבה תת-מערכת החולייתנים (יצורים בעלי החוליות). מתת-מערכת זו מסתעפות ה"מחלקות", כמו מחלקת העופות, מחלקת הזוחלים ומחלקת היונקים. כל מחלקה מתפצלת לסדרות, כאשר האדם נמנה עם סדרת הקופאים (דמויי קוף), ובדרגות הגבוהות יותר – משפחת קופי-העל, כשהסוג הוא אדם.


כך נוצר עץ החיים (עברית):

https://youtu.be/V2nl28-dUtE


עץ האבולוציה וההתפתחות המינים והיצורים החיים לאורך מיליוני שנים:

http://youtu.be/FpfAZaVhx3k


סרטון שמציג את עץ החיים:

http://youtu.be/LZ3n3mV4uVc?t=16s


ההתפתחות בתנועה:

http://youtu.be/HqKU-GYpCzo


יש מי שמעדיפים להציג את ההתפתחות כדרך ארוכה:

http://youtu.be/oK7o8k25qPA


התהליך המופלא הזה התרחש בצירוף של כימיה, ביולוגיה ופיזיקה (מתורגם):

https://youtu.be/QImCld9YubE?long=yes


ועץ החיים והדרך שבה האבולוציה פעלה (עברית):

https://youtu.be/WFgsHq-rrG0?long=yes
מהן הציפורים?



יש בעולם 18 אלף מיני ציפורים שונים. הם בעלי כנפיים המורכבות מנוצות ומאפשרות להם לעוף, להתחמם ולגונן על הגוזלים שלהם.

יש לציפור ולעוף גם מקור, המשמש לתפיסת מזון ולאכילה, אך גם לניקוי הנוצות ואפילו ככלי עבודה - לניקור עצים למשל.

כדי לשמור על הביצים והגוזלים שלהם, בונים הציפורים קן. בתוכו מטילה הנקבה את הביצים ודוגרת עליהן. כשיבקעו הביצים והגוזלים ייצאו מהן, הם יחיו בקן במשך תקופה, כשההורים מביאים להם אוכל במקור ומאכילים אותם. כך יהיה, עד שיגדלו הגוזלים, יפרשו כנפיים ויהפכו לציפורים שעפים לחייהם שלהם.

להיכרות עם מיני ציפורים שונים - היכנסו לתגית "ציפורים".


הנה ההורים של הציפורים - יצורים מעופפים מעידן הדינוזאורים שמהם יגיעו הציפורים (עברית):

https://youtu.be/NoD73rhFWYA


כך התפתחו נוצות הציפורים (מתורגם):

https://youtu.be/hPLgfGX1I5Y


ומעניינת מאד היא שירת הציפורים - האם היא מוסיקה או שיש לה משמעויות אחרות? (עברית)

https://youtu.be/92sjAe_UFr4?long=yes
למה אנו נהנים לראות פנים יפים?



היופי (Beauty) מרגש אותנו ואין בזה חדש. אנשים יפים מושכים מבטים וזה חברתי.

יופי משווק היטב. זה הבסיס לכל תעשיית הדוגמנות, לתופעת הפרזנטורים ולעולם המשפיענים של המדיה החברתית החדשה יותר. לכן מרבית המוכרות בקניונים ובחנויות הן נשים יפות ומצודדות.

גם עולם הפרסום יודע שנים ששימוש בפרצוף יפה מעלה את המכירות של מוצרים ושירותים מסחריים. כשאנחנו רואים אישה או גבר יפים ניצבים ליד מכונית או מוצר כלשהם, מתקשרות אצלנו תכונות האדם הזה לתכונות של המוצר ואנו מעוניינים יותר לרכוש אותו.

פרסומות הכוללות נשים יפות המקפצות על החוף מגדילות משמעותית את המכירות. לא פעם הוכח גם שנשים נאות המגייסות תרומות לצדקה, מקבלות תרומות גדולות יותר. הרצון להרשים אדם יפה הוא משמעותית יותר חזק מהצורך שלנו להרשים אנשים פחות יפים.

מילולית, אנו משתמשים במילים כמו במחמאות כמו "מסובבת ראשים" או במונחים כמו "מצודד", בהתייחס לאנשים הגורמים לאחרים לסובב את ראשם אחריהם או להביט בהם הצידה. באנגלית אומרים על מי שהם יפים שהם "מלאים ביופי", תרגום של Beautiful.

אמנם החכם באדם שלמה המלך, אמר ש"שקר החן והבל היופי" ולא מעט חכמים בשלל תרבויות יעצו לנו שלא להיגרר אחרי המראה החיצוני ולהעדיף את תוכו של אדם על יופיו.

אבל ניסויים מדעיים הראו שצפייה בפנים יפות יוצרת תחושת הנאה, הבאה לידי ביטוי בהפרשה של דופמין, שיש לה פוטנציאל להיות ממכרת. סריקות מוח מראות שמבט בפרצופים יפים מפעיל את העונג הממכר הזה, המשפיע ישירות על מערכת התגמול שבמוחנו.

כל אלו התגלו גם במעקב אחרי נסיינים שהתבוננו בתצלומים של כוכבי קולנוע מצודדים. באמיגדלה ובקליפת המוח האורביטופרונטלית שבמוחם נרשמה עליה מובהקת בפעילות העצבית.

מנותני שירות, פקידים ומנהלים ועד מפקדים בצבא ומרצים באוניברסיטה - כולם שותפים ללא משים ביצירת המציאות בה לאנשים יפים קל הרבה יותר.

אז קל יותר לאנשים יפים להשיג דברים, אבל האם המשיכה לאנשים יפים היא דבר מולד או שהוא נרכש?

במחקרים נמצא שהמשיכה ליופי טבועה בנו כבר מהלידה. תצפיות הראו שגם תינוקות בני שבוע מתבוננים יותר זמן בפנים ובפרצופים יפים, מאשר בשאינם יפים.

גם שוק העבודה נכנע ליופי. מסתבר שמבין מספר מועמדים למשרה, בעלי כישורים דומים, ייבחרו המועמדים היותר יפים. מעניין יותר הממצא המחקרי, ששכרם של עובדים יפים נוטה להיות גבוה מזה של הפחות יפים, העושים עבודה זהה.


הנה הסבר של המשיכה האנושית ליופי (מתורגם):

https://youtu.be/169N81xAffQ


גם אם הם קצת מאיימים עלינו (עברית):

https://youtu.be/QKGl54GwzK4


בחיוך - מה קורה כשברקוני רואה בחורה יפה (עברית):

https://youtu.be/UhJ6vTyBmcw


על המשיכה האנושית לאנשים יפים:

https://youtu.be/v8DdqocuQf0?long=yes


ואיך מוחנו מזהה בעצם יופי (מתורגם):

https://youtu.be/Wgt8QUHQjw8?long=yes
מה חייב המין האנושי לדג הטיקטאליק?



המדענים משערים שהטיקטאליק (Tiktaalik) הוא הדג שאחראי לנקודת המפנה החשובה בהתפתחות המינים - היציאה מהמים אל האדמה. זהו דג קדום שחי בתקופת הדבון המאוחרת, בערך לפני 380 מיליון שנים.

לטיקטאליק גם מאפיינים של דג, כמו זימים וקשקשים, וגם סימנים של בעלי ארבע רגליים, כמו צוואר שמתנועע, ריאות וצלעות כמו שלהם. אחת ההשערות היא שהטיקטאליק חתר בעזרת סנפיריו האחוריים וגם "צעד" על הקרקע מתחת למים, ממש כמו דגי הריאות של זמננו.

מאובן של טיקטאליק התגלה ב-2004 באי אלסמיר שבצפון קנדה על ידי אדווארד דשלר, ניל שובין ופאריש ג'נקינס והוא מאובן המעבר הבולט, בין דגים לחולייתני יבשה.


הנה המהפכה האבולוציונית שיצר הטיקטאליק:

https://youtu.be/WRJxP17FSsw?t=5s


כך התגלה מאובן שלו - ממצא מדהים:

http://youtu.be/T2vKlEUX7DI


ודאי כך נראתה הפעם הראשונה שהוא עלה אל החוף:

http://youtu.be/o5Z4mPQBjqA


האגן החזק של הטיקטאאליק:

http://youtu.be/OmXj5IkKq0U


וסרט תיעודי על הטיקטאליק שבתוכנו:

https://youtu.be/Dn6dR814qo8?long=yes
למה דג משה רבנו הוא הפרזנטור של האבולוציה?



דג משה רבנו (Flatfish) הוא פלא אבולוציוני לא קטן. מסתבר שהדג הכמעט סתמי הזה עובר במהלך חייו שינויים גופניים מדהימים. מדג סימטרי, ככל הדגים, הוא הופך במהלך חייו לדג מותאם לסביבתו ולמגבלותיה לקיומו.

הוא לא היחיד. מדובר במשפחה שלמה של דגים שטוחים ובעלי יכולת מופלאה להעביר את עיניהם, במהלך תקופת הגדילה, מצד אל צד!

דגיגי משה רבנו הקטנים מתחילים את חייהם כשעיניהם משני צידי הגוף והם חיים כמו כל דג אחר. אך בתהליך מופלא שנמשך כ-6 שבועות, בעוד הדגיג מתחיל לגדול, מתחילה אחת מעיניו ממש לנוע כלפי מעלה. העין עוברת את קצהו העליון של ראשו של הדג ומתייצבת לצד העין השנייה, באותו צד של הגוף!

וזה לא התהליך המדהים היחיד שהדג הזה עובר בגדילתו. לאט לאט גוגלתו מתחילה להתעוות ובסוף הגדילה נוטה הדג על צידו, במקום להיות זקוף ככל הדגים. הוא נוחת על קרקעית הים, כשפיו פונה לאדמה, מוכן לאכול בעלי חיים קטנים המצויים על קרקע הים בעוד שתי עיניו פונות כלפי מעלה, מזדקרות כלפי מעלה ובוחנות את השטח, פן יתקרב טורף או כדי לזהות משהו שווה שאפשר לנשנש..


הנה סרטון מהיר שמציג את השינוי שעובר דג משה רבנו במשך 6 שבועות:

https://youtu.be/qePwW44HhNg


ההתאמה המופלאה של דגי משה רבנו הבלתי סימטריים:

https://youtu.be/K2jzXMOL7MI


וכך הוא מתחבא בחול שעל קרקעית הים:

https://youtu.be/-0PEabzjSNI
למה יש לאסייתים עיניים מלוכסנות?



לבני עמים רבים במזרח הרחוק, יש עיניים מלוכסנות (Slanted eyes). ביניהם הסינים, היפאנים, הקוריאנים ואחרים. העיניים המלוכסנות מקבלות את צורתן בשל קפל בעפעף העין. זהו קפל עור בעפעף העליון, שמכסה את זווית העין הפנימית וגורם לעיניים להיראות מלוכסנות.

הסיבה להתפתחות אנושית שכזו היא כמעט תמיד האבולוציה. אחת התיאוריות המרכזיות היא שהאבות הקדמונים של מלוכסני העיניים חיו לפני עשרות אלפי שנים באזורים קרים מאד שבצפון אסיה, אולי בסיביר. באזורים כאלו התנאים הם קשים מאוד, בעיקר בשל הקור הקיצוני השורר שם.

זו ודאי הסיבה שהברירה הטבעית "העדיפה" אנשים ש"סבלו" ממוטציה מסוימת, שגרמה להם לקפל עור בעין. קפל העור הזה נקרא אפּיקאנטוּס או "קפל העפעף" (Epicanthic fold). הוא הקטין את השטח החשוף לקור שבעין ומנע את הסנוור שגורם השלג לעין. לאותו אפּיקאנטוּס, קפל העור הקטנטן, יש צורה של סהר והוא נמצא בזווית העין הפנימית, בין עפעף העין לאף.

כשהברירה הטבעית מעדיפה אנשים מסוימים, זה אומר שלאורך הדורות הם יתרבו, בעוד שמי שאינם מצוידים בתכונה הטובה ילכו ויתמעטו. הסיבה לכך היא שמתרבים אלו שמתאימים לסביבה והולכים ומתמעטים החלשים והפחות מתאימים לה, אם משום שהם מתים מהר יותר ואם משום שהם פחות ופחות מצליחים להוליד ילדים ולהביאם לגיל בגרות, כי גם הילדים שלהם פחות מתאימים לסביבה ועומדים למול קשייה.

מכיוון שקפל האפיקאנטוס גרם להעדפה אבולוציונית של מלוכסני העיניים באוכלוסיה העתיקה ההיא. הם הלכו והתרבו, בעוד שמי שלא היו מלוכסנים סבלו מבעיות עיניים ופגיעה בהן מהקור והסנוור של השלג והלכו והתמעטו. כך נוצרה במהלך הדורות אוכלוסיה מלוכסנת עיניים לחלוטין.

כשבאלפי השנים הבאות נדדו אותם אבות קדמונים בעולם, הם הגיעו למקומות שונים בעולם, מקומות שבהם יש היום מלוכסני-עיניים רבים. היו מהם שהדרימו לסין ולמזרח אסיה, למדינות כמו קוריאה, וייטנאם ויפאן. אחרים הגיעו לאמריקה והיו לחלק משבטים אינדיאניים שעיניהם מלוכסנות. חלק אחר מהם שנקרא היום "אינואיטים" או "אסקימואים" נשאר באזור הקוטב הצפוני וחי שם עד ימינו.


בגלל קפל העפעף יש מלוכסני-עיניים שנראים כאילו הם סובלים מפזילה:

https://youtu.be/WI8RqLvdUAs


וכך התפתחו האסייתיים והאירופאים כל כך שונה:

https://youtu.be/wGBDShN8F-E?long=yes
מה הקשר בין הברירה הטבעית לאבולוציה?



הברירה הטבעית (Natural Selection) היא מרכיב חשוב מאד בהתפתחותם של בעלי החיים והצמחים שעל כדור הארץ. למעשה, לא יכולה הייתה להתקיים האבולוציה ללא ברירה טבעית וללא "הישרדות המתאימים" או "שרידת המתאימים ביותר" שהיא איפשרה.

"הישרדות המתאימים ביותר" (Survival of the fittest), או ברירה טבעית, הוא תהליך טבעי שבו מושמדים בכל דור בעלי חיים שאין להם כושר הגנה והישרדות מספיקים.

לעומתם נשארים אלה שמצוידים ביכולות כאלה. אם יש בעל חיים שנטרף על ידי אחר, אך פרטים מתוכו מצויידים ביכולת להסוות את עצמם, תגרום העובדה שייטרפו יותר. כך ייעלמו אלה שאינם מסווים את עצמם היטב, בתוך כמה דורות. בניגוד להם, אלה שמצליחים להסוות את עצמם יילכו וייתרבו. כך ישתנה המין לאחר כמה דורות, כך שיהיה מצויד במנגנון ההסוואה ששימר אותם מלכתחילה.

עוד דוגמה: הג'ירפים לא היו פעם בעלי צוואר ארוך. לאחר שהתקשו להשיג את מזונם מהעצים, הלכו ונעלמו הג'ירפים בעלי הצוואר הקצר. לעומתם, ג'ירפים שהיו בעל צוואר מעט ארוך יותר שרדו. הם אף הלכו והתרבו כיוון שכל זוג בעלי צוואר ארוך שרד יותר והיקנה בתורשה את הצוואר הארוך לצאצאיו. כך הפכו הג'ירפים במרוצת הדורות לבעלי צוואר ארוך עוד ועוד יותר, בתהליך הברירה הטבעית.


הברירה הטבעית ותהליך האבולוציה שהתרחש בעזרת הברירה הזו של המתאימים (מתורגם):

http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=14s


ותהליך האבולוציה והסבר על חשיבות הברירה הטבעית להבנת התפתחות כל היצורים החיים על פני כדור הארץ (עברית):

http://youtu.be/YvTFXPHhtFU?t=9s
מיהו האדם הקרו-מניון?



הקרו-מניון (Cro magnon) היו בני האדם המודרניים הראשונים. הם חיו בתקופה הפלאוליתית באירופה. לפי ממצאי החוקרים הם חיו לפני כ-35,000 שנים.

רוב בני האדם של הקרו-מניון היו מוצקים ובעלי שרירים חזקים. מצחם היה ישר וגבוה ורכסי הגבות שלהם היו נמוכים. הקרו-מניון היו הראשונים מבני האדם שהיה להם סנטר בולט, כמו שיש לנו. מוחם היה בגודל של יותר מ-1,500 סמ"ק, יותר ממוחו של האדם המודרני.

הקרו-מניון היו נוודים או נוודים למחצה. הם צדו, לרוב בקבוצות גדולות, בעלי חיים כמו דובים, ממותות, איילים וסוסי פרא.


הנה מקורותיו של אדם קרו-מניון:

https://youtu.be/qcFb4hmZsOw


סרטון מצחיק על האדם הקרו-מניון, כשהוא מגיע לעיר המודרנית:

http://youtu.be/U0vRuZXLuRI?t=4s


אזור קרו מניון בו צמח האדם הזה:

https://youtu.be/Uz9sltbfgWI?long=yes


ופרק מסדרה לילדים על האדם הניאנדרטלי (עברית):

http://youtu.be/9CQDXhviDgE?t=1m28s?long=yes
מיהו האדם הניאנדרטלי?



האדם הניאנדרטלי (Neanderthal Man) הוא האדם שהופיע באירופה ובמערב אסיה לפני יותר מ-100 אלף שנה, עד שנכחד ופינה את מקומו לקרו מניון, האדם הנבון לפני 28,000-35,000 שנה. היתה ביניהם חפיפה של כ-10,000 שנה, עד שנעלם הניאנדרטלי לחלוטין.

את השם "ניאנדרטלי" קיבל האדם הזה על שם עמק ניאנדר שליד דיסלדורף בגרמניה, שם מצאו ארכיאולוגים חלקי שלד שלו עוד ב-1856.

בתקופתם הניאנדרטלים עלו ופרחו, בעיקר כיוון שהם היו סוג האדם המתאים לאקלים הקר של אירופה ומערב אסיה בעידני הקרח. הם היו נמוכי-קומה, חסונים מאוד, עם מוח בגודל דומה לשלנו, אך סנטר שאינו בולט ורכסי גבות מודגשים. הם הם עסקו בציד ובלקט של דברי מאכל מהטבע והשתמשו באש.

גם בישראל ישבו בני אדם ניאנדרטלים. במוצא נחל מערות שבהרי הכרמל, נמצאות ארבע מערות שבהן היתה התיישבות חוזרת ונשנית של האדם הקדמון, כולל האדם הניאנדרטלי. ההתיישבות נמשכה שם לאורך תקופה של יותר מחצי מיליון שנה, עד האדם הנבון - ההומו סאפיינס, שהם אבותינו.


הנה סרטון על הקוף שהופך להיות האדם הניאנדרטלי:

http://youtu.be/ndwzAw8fchU


מה היה קורה להם בכדור הארץ כיום?

https://youtu.be/CSgkeyqRvIY


איך והאם בכלל חיסל הומו ספיאנס את הניאנדרטלים?

https://youtu.be/TURxnq-_W3M


פרק מסדרה לילדים על האדם הניאנדרטלי (עברית):

http://youtu.be/y34c8cNjCys?t=1m28s?long=yes


והשוואה ביננו, ההומו ספיאנס, לבינם הניאנדרטלים:

https://youtu.be/1ap4atei8v0?long=yes


מהו הדינוזאור צינוגנתוס?



צִינוֹגֶנְתוֹס (Cynognathus), או סינוגנתוס, הוא זוחל, כנראה מראשוני הדינוזאורים. הוא חי לפני 240 מיליון שנה. הצינוגנתוס נמנה על קבוצת הסינפאסידה, קבוצת זוחלים קדומים, שיהפכו במהלך האבולוציה ליונקים שונים.

פירוש שמו ביוונית "לסת כלב". הסיבה לשם הייתה הלסת שלו, שנראתה כמו לסת של כלב.


הנה הצינוגנתוס:

http://youtu.be/uClYUAWclfk


והצינוגנתוס והברונטוזאורוס:

https://youtu.be/RasdYMDf9CA
מהי תורת האבולוציה ומי הוגה הרעיון?



תורת האבולוציה (The Evolution Theory) היא תיאוריה מדעית שמסבירה כיצד נוצרו המינים שיש כיום בעולם. בטבע נוצרו מינים, אחד אחרי השני, החל מהיצורים הכי פשוטים ועד ליצורים חכמים כמו האדם.

אבי תורת האבולוציה הוא חוקר הטבע והגאולוג הבריטי צ'ארלס דארווין. מחקריו המפורסמים ותצפיותיו, בין השאר או בעיקר באיי גלאפגוס, הם שהניחו את הבסיס להבנה של תהליך ההתפתחות של המינים בטבע.

על פי תורת האבולוציה שהגה, שרדו בטבע רק היצורים שהתאימו לסביבה והצליחו לשרוד בה. מי שלא שרדו נעלמו. לזה קראו המדענים "הברירה הטבעית" (Natural selection), כלומר: הטבע בורר את מי שיכול לשרוד ומשאירו להתפתח, בעוד הפחות שורדים לא יתפתחו.

מושג מקביל טבע צ'ארלס דרווין והוא מושג “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest), המנגנון היושב בבסיס הבחירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים. לפיו אלו שזוכים באבולוציה להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא, הם אורגניזמים עם גנים שמתאימים יותר לסביבה.

אגב, דרווין לא הנה הראשון שניסה להסביר כיצד נוצרו מיני בעלי החיים בעולם. המדען הבולט לפניו, ז'אן-בטיסט למארק, גרס ש

לפיו, הצוואר הארוך של הג'ירף נוצר כשאבותיו של הג'ירף מתחו את הצוואר כדי להגיע לעלים הגבוהים של העץ וליהנות מיותר מזון. דארווין הסביר משום שצווארו הארוך של הג'ירף הוא תוצאה של היותו צאצא של ג'ירף שנולד בטעות עם צוואר ארוך, מה שהקנה לו יתרון בתזונה טובה יותר ויתרון אבולוציוני שבמהלך הדורות יילך ויגדיל את חלקם של צאצאיו בין הג'ירפים.


הנה סיפורה של תורת האבולוציה וממציאה צ'ארלס דארווין:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw


הדגמה מצויירת לאבולוציה ואיך התפתחו היצורים בטבע זה מזה, בסרטון הבא:

http://youtu.be/qQLccPaOiIw?t=4s


הסבר של האבולוציה והטעויות של מי שמבינים אותה לא נכון (מתורגם):

http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=13s


מהי אבולוציה וכיצד התרחשה:

http://youtu.be/FpfAZaVhx3k


כך התפתחו בני האדם:

http://youtu.be/hSSzn4bIwZg


הסימנים בגופנו שמעידים עליה:

https://youtu.be/rFxu7NEoKC8


וסרטון תיעודי על איך פועלת האבולוציה (מתורגם):

https://youtu.be/hOfRN0KihOU?long=yes
למה ארכאופטריקס הוא החוליה החסרה?



ארכאופטריקס (Archaeopteryx) היה ראשון העופות בהיסטוריה. הוא התפתח מהדינוזאורים וממנו נולדו העופות.

המושג "החוליה החסרה" שגור בהקשרים שונים במדע ובהקשר לתיאוריות שונות שמנסים למצוא להן הוכחות במציאות. בהקשר למחקר הדינוזאורים הייתה חולייה שחסרה לחוקרים במשך זמן רב. היא קשורה לתיאוריה שלפיה מוצאן של הציפורים הוא מהדינוזאורים.

במשך שנים רבות זכתה התיאוריה הזו לתמיכה רבה בקרב החוקרים, אבל על אף ההגיון שבה, בדמיון שבין עצמות הציפורים לתכונות של דינוזאורים מעופפים ואחרים, חסרו ממצאים מסוימים בשטח, שיוכיחו מעל לכל ספק את ממשות הקשר הזה.

הכל השתנה כשנמצא בגרמניה מאובן של בעל חיים שקיבל את השם ארכאופטריקס. זה היה מאובן של ציפור בת כ-150 מיליון שנים. עד שהחלו החוקרים לבחון אותו לעומק הוא נראה כמו כל ציפור נכחדת. אבל כשבחנו החוקרים את המאובן הזה הם הבינו שנמצאה ה"חוליה החסרה", זו שמחברת בין הדינוזאורים לציפורים.

קראו לה הארכאופטריקס והיא הייתה ציפור עם תכונות נדירות של דינוזאור. החוקרים נוטים לראות בארכאופטריקס את הציפור הקדומה ביותר שהתקיימה על פני כדור הארץ. הוא היה מעין זוחל מעופף, בגודל של עורב, שהיו לו נוצות של ציפור. המדהים היה שעל שתי כנפיו היו שתי רגליים קטנות ומנוונות. הן היו בנוסף לרגלי הציפור הרגילות שלו - כלומר הוא היה ציפור עם 4 רגליים!

זה לא היה הכל. בפיו של הארכאופטריקס היו שיניים. לשום ציפור בימינו אין שיניים. לדינוזאורים ולזוחלים, לעומת זאת, יש גם יש. לפי כל הסימנים עיקר מזונות היו זוחלים קטנים וחרקים.

כך נמצאה החוליה שמקשרת בין הזוחלים הגדולים שנקראים דינוזאורים לבין הציפורים של ימינו. בהמשך נמצאו סימנים נוספים שחיברו בין בעלי החיים הללו. אחד מהם, למשל, הוא דינוזאור שקיבל את השם "ארוסטיאון". היו לו זרועות ארוכות, שהחוקרים משערים שהן שהפכו במהלך האבולוציה לכנפיים. גם העצמות החלולות שלו, שנמצאו במאובנים בפטגוניה שבארגנטינה, מזכירות את עצמותיהן החלולות של הציפורים, עצמות שמאפשרות להן להיות קלות יותר ולעוף באוויר, כמו גם לנשום טוב יותר.


הנה הארכאופטריקס שבין הדינוזאורים לציפורים:

https://youtu.be/GudBjmi3mII


הציפור הראשונה:

https://youtu.be/eOwk2pVViWw


ממנו נולדו 18 אלף מינים של ציפורים שקיימים כיום:

https://youtu.be/XAzGC89n0S4


סיפור המאובן שלו, שגילה את הקשר לעולם הציפורים:

https://youtu.be/Cx6JJqeNBhI


במשחק מחשב:

https://youtu.be/fsG2x9NeM2s


המחקר עליו:

https://youtu.be/0Uheg7_1aEM


ההשערה המדעית שלפיה נוצרו הציפורים מהדינוזאורים:

http://youtu.be/j5KjCn7B6mU


וסרט תיעודי על הארכאופטריקס:

https://youtu.be/kc15Kxy2HEg?long=yes
מהם הגֵנים שמהווים את הוראות ההפעלה של הגוף?



בפשטות ניתן לומר שהגֵנים (Genes) של כל בעל חיים או אורגניזם הם הוראות ההפעלה המוצפנות שבתאי גופם.

נסביר זאת.

משלב היותנו עוּבָּרים ועד לחיינו כבני אדם מבוגרים, שומרות בתוכן שרשראות דנ"א ארוכות, שנמצאות בתוך כל תא בגופנו, את סוד החיים והצמיחה שלנו.

סוד החיים הזה הוא, אם תרצו, מערכת ההפעלה של הגוף. זו שכוללת את הוראות תחזוקת הגוף ותיקונו את עצמו, כשכל ההוראות הללו מקודדות במעין צופן כימי.

אם נדמיין לרגע את הדנ"א (DNA) כסוג של קוד מחשב, הרי שכל שורת קוד בו היא הנחיה מוצפנת שנקראת גֵן.

ורק שנבין עד כמה זה מדהים - בכל תא בודד בגופנו יש מעל 100 אלף גֵנים, השמורים בתוך דנ"א שאורכו הוא כ-3 מטרים!

מטורף? - אבל עוד יותר מדהים הוא שבכל גֵן כזה מקודדת תכנית להרכבת חלבון אחד שיבצע בתא תפקיד או משימה מוגדרת. בין התפקידים הללו יש משימות חלבוניות כמו פירוק חומרי מזון והרכבה שלהם, הפעלה וכיבוי של גנים אחרים, יצירה והרכבת חלקים ממבנה התא ועוד ועוד.

שילוב כל הפעולות הללו בגוף היצור החי, הוא שיוצר את התכונות המולדות שלו. אם אתם בהירי שיער, כנראה שיש גֵנים המייצרים בתאים שלכם חלבונים המייצרים פחות צבע שיער כהה. אם אתם גבוהים, הרי שהגנים בכל תא בגופכם מורים לחלבונים שלכם לפעול במרץ לגדילה וכך הלאה.


#מאיפה מגיעים הגֵנים לגופנו?

הגֵנים לא מגיעים לגופנו. הם היו בו מהרגע שבו הוא נוצר. כל ההתרבות הביולוגית מתבצעת בטבע משילוב הגנים של האם והאב, שילוב שקורה ברגע בו הופרתה הביצית של האם בתא הזרע של האב.

כלומר, ההוראות שבגֵנים עוברות בתורשה, מהורים לילדים.


הנה הגנים שבגופנו (עברית):

http://youtu.be/f_3jQfxKpy8?t=8s


הסבר מקיף על הגֵנים (מתורגם):

https://youtu.be/fGqmKeNi3U0
אצל אילו בעלי חיים העיניים הן בצד הראש?
איך ציפור ועץ מקיימים סימביוזה?
מהי הגנטיקה ומיהו מנדל שגילה אותה?
מהו מאובן חי?
מי קדם למי - הביצה או התרנגולת?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.