» «
מוטציה
איך תורמות מוטציות לאבולוציה?


לא פעם ודאי שמעתם או קראתם שמזכירים משהו בשם מוטציות. לרוב זה נאמר בקשר לאבולוציה או לשיעורי הביולוגיה והמדעים. מסתבר שזה משהו די משמעותי, ודאי חשבתם לעצמכם, אבל מה זה בדיוק? ולמה יש כאלה שנוטים להעליב אחרים בכינוי המעחיב אבל הלא ברור "מוטציה"?

ובכן, מוטציה היא שינוי ברצף הגנטי. התורשה הרי אומרת שאנו מהווים שילוב של התכונות הביולוגיות של הורינו אם גם אבא וגם אמא הם גבוהים, סביר שנהיה גם אנחנו גבוהים. אם אמא, בניגוד לאבא, נמוכה, אבל הוריה היו גבוהים, עדיין רב הסיכוי שניוולד גבוהים. יש לאמא את התכונה של הגובה, אבל היא לא באה לידי ביטוי ובכל זאת, הגנים כן מכילים אותה.

תפקיד המוטציות באבולוציה הוא חשוב מאד. כמובן שאת רוב המוטציות בתאי הדנ"א שלנו הגוף מתקן וטוב שכך, אבל פה ושם המוטציות מייצרות תכונות חדשות אצל אורגניזמים, כמו צמחים ובעלי חיים. אותן התכונות שיש בהן ערך להישרדות האורגניזמים ולהתפתחות המינים, הן אלה שיישארו וימשיכו לפתח אותם בדורות הבאים עוד ועוד.

כך למשל הצוואר הארוך של הג'ירפה. לפי תורת האבולוציה התפתח הצוואר הזה כמוטציה אצל ג'ירפות וג'ירפים מסוימים, היקנה להם יתרון על פני ג'ירפים "רגילים", בעלי צוואר קצר, כי הם הצליחו להגיע ליותר עלים ומזון בעצים הגבוהים. לכן בעלי הצוואר הארוך הלכו והתרבו ואחרי אלפי דורות, נעלמו הג'ירפים והג'ירפות בעלי הצוואר הקצר לחלוטין.

מוטציה בצבע העיניים היא עוד דוגמה. כל בעלי העיניים הכחולות בעולם חייבים את צבע עיניהם לאדם הראשון שמוטציה הביאה ללידתו עם עיניים כחולות. עד אז, ומדובר בלפני בערך 6,000 עד 10,000 שנה, לכל בני המין האנושי היו עיניים חומות. אבל באזורים הצפוניים של כדור הארץ היה יתרון מסוים לבעלי העיניים הכחולות ולכן חלקם באוכלוסיית האזורים הללו הלך וגדל, במרוצת הדורות.

אז רק שאלה אחת נותרה: למה יש כאלו שחושבים שלומר לך מוטציה זה מעליב? - אז התשובה היא שהם מנסים לומר שאתם לא נורמליים, לא כמו כולם... אתם כבר יודעים שלמוטציות חייבים בעלי החיים ובני האדם כמעט את הכל, אבל הם, בניגוד לכם, צריכים לסגור כמה חורים בהשכלה שלהם...


כך מתרחשות קווינטיליון של שגיאות דנ"א בגופנו והדרך שבה הגוף מתגבר עליהן כמעט תמיד...

https://youtu.be/vP8-5Bhd2ag


הסבר מדעי קצר על מוטציות ואבולוציה:

https://youtu.be/u5Xu4__qZVs


כמה מוטציות מעניינות בבעלי חיים:

https://youtu.be/HMOXPhYG7dI
דגי משה רבנו
למה דג משה רבנו הוא דוגמן האבולוציה?



דג משה רבנו (Flatfish) הוא פלא אבולוציוני לא קטן. מסתבר שהדג הכמעט סתמי הזה עובר במהלך חייו שינויים גופניים מדהימים. הוא לא היחיד. מדובר במשפחה שלמה של דגים שטוחים ובעלי יכולת מופלאה להעביר את עיניהם, במהלך תקופת הגדילה, מצד אל צד!

דגיגי משה רבנו הקטנים מתחילים את חייהם כשעיניהם משני צידי הגוף והם חיים כמו כל דג אחר. אך בתהליך מופלא שנמשך כ-6 שבועות, בעוד הדגיג מתחיל לגדול, מתחילה אחת מעיניו ממש לנוע כלפי מעלה. העין עוברת את קצהו העליון של ראשו של הדג ומתייצבת לצד העין השנייה, באותו צד של הגוף!

וזה לא התהליך המדהים היחיד שהדג הזה עובר בגדילתו. לאט לאט גוגלתו מתחילה להתעוות ובסוף הגדילה נוטה הדג על צידו, במקום להיות זקוף ככל הדגים. הוא נוחת על קרקעית הים, כשפיו פונה לאדמה, מוכן לאכול בעלי חיים קטנים המצויים על קרקע הים בעוד שתי עיניו פונות כלפי מעלה, מזדקרות כלפי מעלה ובוחנות את השטח, פן יתקרב טורף או כדי לזהות משהו שווה שאפשר לנשנש..


הנה סרטון מהיר שמציג את השינוי שעובר דג משה רבנו במשך 6 שבועות:

https://youtu.be/qePwW44HhNg


ההתאמה המופלאה של דגי משה רבנו:

https://youtu.be/L6zXpCM1w1Y


וכך הוא מתחבא בחול שעל קרקעית הים:

https://youtu.be/-0PEabzjSNI
תורת האבולוציה
מהי תורת האבולוציה ומי הוגה הרעיון?



תורת האבולוציה היא תיאוריה מדעית שמסבירה כיצד נוצרו המינים שיש כיום בעולם. בטבע נוצרו מינים, אחד אחרי השני, החל מהיצורים הכי פשוטים ועד ליצורים חכמים כמו האדם. על פי תורת האבולוציה שרדו בטבע רק היצורים שהתאימו לסביבה והצליחו לשרוד בה ומי שלא שרדו - נעלמו! לזה קראו המדענים "הברירה הטבעית", כלומר: הטבע בורר את מי שיכול לשרוד ומשאירו להתפתח.

אבי תורת האבולוציה הוא חוקר הטבע והגאולוג הבריטי צ'ארלס דארווין. מחקריו המפורסמים ותצפיותיו, בין השאר או בעיקר באיי גלאפגוס, הם שהניחו את הבסיס להבנה כזו של תהליך ההתפתחות של המינים בטבע.


הנה סיפורה של תורת האבולוציה וממציאה צ'ארלס דארווין:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw


ראו הדגמה מצויירת לאבולוציה ואיך התפתחו היצורים בטבע זה מזה, בסרטון הבא:

http://youtu.be/qQLccPaOiIw?t=4s


סרטון שמסביר את האבולוציה והטעויות אצל מי שמבינים אותה לא נכון:

http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=13s


הסיפור שלה ומהי אבולוציה:

http://youtu.be/FpfAZaVhx3k


כך התפתחו בני האדם:

http://youtu.be/hSSzn4bIwZg


וסרט תיעודי המפרט את סיפורה של האבולוציה:

https://youtu.be/5sMqFivWTmk?long=yes
טיקטאליק
מה חייב המין האנושי לדג הטיקטאליק?



המדענים משערים שהטיקטאליק (Tiktaalik) הוא הדג שאחראי לנקודת המפנה החשובה בהתפתחות המינים - היציאה מהמים אל האדמה. זהו דג קדום שחי בתקופת הדבון המאוחרת, בערך לפני 380 מיליון שנים. לטיקטאליק גם מאפיינים של דג, כמו זימים וקשקשים, וגם סימנים של בעלי ארבע רגליים, כמו צוואר שמתנועע, ריאות וצלעות כמו שלהם. אחת ההשערות היא שהטיקטאליק חתר בעזרת סנפיריו האחוריים וגם "צעד" על הקרקע מתחת למים, ממש כמו דגי הריאות של זמננו.

מאובן של טיקטאליק התגלה ב-2004 באי אלסמיר שבצפון קנדה על ידי אדווארד דשלר, ניל שובין ופאריש ג'נקינס והוא מאובן המעבר הבולט, בין דגים לחולייתני יבשה.


הנה המהפכה האבולוציונית שיצר הטיקטאליק:

https://youtu.be/WRJxP17FSsw?t=5s


כך התגלה מאובן שלו - ממצא מדהים:

http://youtu.be/T2vKlEUX7DI


כך נראתה הפעם הראשונה שעלה אל החוף:

http://youtu.be/o5Z4mPQBjqA


הנה האגן החזק של הטיקטאאליק:

http://youtu.be/OmXj5IkKq0U


והנה סרט תיעודי על הטיקטאליק שבתוכנו:

https://youtu.be/Dn6dR814qo8?long=yes

אבולוציה

הומו הביליס
מי זה ההומו הביליס?



הומו הביליס, הוא "האדם המיומן", ששמו ניתן לו מפני שהיה הראשון להמציא את ייצור הכלים, כלי האבן. עם זאת, כנראה שהומו הביליס אינו חלק מהאבות של האדם הנבון (הומו סאפיינס - כלומר, אנחנו), כמו ההומו ארקטוס שחי במקביל אליו, אלא שלב שהשתייך לענף צדדי שנכחד.


הנה סרטון בספרדית שמציג את ההומו הביליס שמשתמש לראשונה בכלים:

https://youtu.be/g9GWtQ5iaZc


הנה הומו הביליס מצליח לשבור סלעים ולהפוך אותם לכלי נשק ומתחיל לצוד:

http://youtu.be/1F0vuyC3zbc?t=1m53s
עץ החיים
מהו עץ החיים או עץ ההתפתחות?



תורת האבולוציה, היא תיאורית ההתפתחות, מניחה שכל היצורים החיים על פני כדור הארץ התפתחו מיצור קדמון. ההתפתחות הזו חלה מראשית תהליך ההתפתחות. תורת האבולוציה נוהגת להציג את הקשר בין המינים השונים בדרך גרפית שמזכירה עץ בעל גזע אחד, המתפצל מספר רב של פעמים.

כל ענף בעץ ההתפתחות הזה מייצג קבוצת יצורים שהתפתחו מהגזע העיקרי, ממש כמו שענפי העץ יוצאים מהגזע. בתחתית הגזע נמצאים היצורים הקדמונים (כמו למשל החד-תאיים) וככל שנעלה במעלה הגזע יוחלפו ברב-תאיים. מהגזע העיקרי ייצאו גזעים משניים לצמחים ולבעלי חיים, כאשר כל קבוצת ענפים מייצגת "מערכה".

מערכה כזו היא למשל מערכת מיתרניים שבה תת-מערכת החולייתנים (יצורים בעלי החוליות). מתת-מערכת זו מסתעפות ה"מחלקות", כמו מחלקת העופות, מחלקת הזוחלים ומחלקת היונקים. כל מחלקה מתפצלת לסדרות, כאשר האדם נמנה עם סדרת הקופאים (דמויי קוף), ובדרגות הגבוהות יותר – משפחת קופי-העל, כשהסוג הוא אדם.


כך נוצר עץ החיים (עברית):

https://youtu.be/V2nl28-dUtE


עץ האבולוציה וההתפתחות המינים והיצורים החיים לאורך מיליוני שנים:

http://youtu.be/FpfAZaVhx3k


סרטון שמציג את עץ החיים:

http://youtu.be/LZ3n3mV4uVc?t=16s


ההתפתחות בתנועה:

http://youtu.be/HqKU-GYpCzo


יש מי שמעדיפים להציג את ההתפתחות כדרך ארוכה:

http://youtu.be/oK7o8k25qPA


וסרט תיעודי על הדרך שבה התרחשה האבולוציה:

https://youtu.be/MsHEAnPX59Y?long=yes
משפט הקופים
מה קרה ב"משפט הקופים"?



על "הפושע" הבא יעניין אתכם מאד לקרוא... "משפט הקופים" היה הכינוי של משפט פלילי עסק בדרך שבה יש ללמד את מוצא האדם בבתי הספר באמריקה. הוויכוח שהביא למשפט נסב בין הדתיים שהאמינו בבריאת העולם כפי שהוא מוצג בתנ"ך, לבין החילונים שצידדו בתורת האבולוציה של צ'ארלס דארווין.

"משפט הקופים" הוא הכינוי שניתן ל"משפט סקופס" שנערך בשנת 1925 במדינת טנסי שבארצות הברית. במשפט הועמד לדין מורה ששמו היה ג'ון סקופס. סקופס הואשם בכך שלימד בכיתה את תורת האבולוציה של דרווין, על אף האיסור שנחקק בחוק 4 חודשים לפני כן, שבו נאמר שאין ללמד את תורת האבולוציה, מסיבות דתיות.

המורה ג'ון סקופס התנדב ללמד את תורת האבולוציה ובכך נענה להצעת "האיגוד האמריקאי לזכויות האזרח" שהתנגד לחוק הדתי והאנטי-מדעי וחיפש מישהו שיהיה מוכן להישפט על הפרתו, כדי להעלות את הנושא לתקשורת ולעורר דיון ציבורי בחוק. ההפגנות והעניין הציבורי בנושא ובאבולוציה גברו תודות למשפט.

בסוף המשפט, לאחר ערעור על הרשעתו, זוכה המורה סקופס בשל סיבות טכניות ולמעשה ניצח במאבק, אך החוק עצמו בוטל רק בשנת 1967 על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב.


הנה סיפורו של "משפט הקופים":

https://youtu.be/XcXaXNSs_lQ


כך התחיל הסיפור..

https://youtu.be/xOgI0b-tEAg


יומן חדשות מתקופת המשפט על פרשת משפט הקופים ועל החשיבות שלה:

http://youtu.be/ofM99LFZhxo


הסבר ארוך וסבוך על המשפט של האבולוציה נגד הדת:

https://youtu.be/woikQ-czejY


סרט ארוך על משפט הקופים:

https://youtu.be/AMWXc365HMU?long=yes
אינסטינקט
מהו האינסטינקט וכיצד הוא מפעיל בעלי חיים?



בעלי חיים רבים עושים דברים מדהימים מבלי שלמדו לעשותם. דומה שמושבות נמלים נבנות על ידי צוותי נמלים עצומים, כשכל אחת מנמלי הקן יודעת את תפקידה. כל ציפור יודעת לבנות קן ואחר כך לדגור על הביצים. דגי הסלמון חוזרים מאות קילומטרים כדי ללדת במקום בו נולדו הם. כיצד קורה שהם פשוט יודעים את זה?

לכל בעל חיים יש אינסטינקט. זהו דחף, או תגובה אוטומטית למצב מסוים ולגירוי שהוא חווה. האינסטינקטים הם אוסף של דחפים ותגובות למצבים שונים. בעל החיים נולד עם האינסטינקטים שלו והוא פשוט יודע איך להגיב למצבים שונים. האינסטינקטים מסייעים להישרדות, לטרף, להגנה מטרף ועוד.

בנוסף, ישנם בעלי חיים שלומדים מהניסיון ומחוויות שעברו. כך לומדים בעלי חיים להשיג מזון שהאדם משליך במקומות קבועים או להתמודד נגד איומים שהעמיד בפניהם האדם. הידע הזה אינו מועבר לצאצאים שלהם כמו האינסטינקט, אך הוא משרת אותם בחייהם שלהם.


הנה האינסטינקטים של גמל שלמה - מהטורפים המהירים והחזקים בעולם החרקים:

http://youtu.be/GCPptE71Ips


הנה סרטון על האינסטינקטים לטרף של התנינים הצעירים:

http://youtu.be/PhOqP_GasVs


הנה סרט תיעודי על האינסטינקטים של בני האדם:

https://youtu.be/7Q-m4lXNL2k?long=yes


עיניים
אצל אילו בעלי חיים העיניים הן בצד הראש?



אצל רוב היונקים הצמחונים העיניים ממוקמות בצדי הראש. הדבר נועד כדי להגדיל את שדה הראייה ולאפשר לבעל החיים להבחין מוקדם ככל האפשר בבעל חיים טורף שמתקרב אליו ולהיזהר ממנו. מדובר ביתרון שהתפתח במהלך האבולוציה, כשיונקים בעלי עיניים בצד שרדו והתרבו במהלך הדורות, כיוון שהיה להם יתרון אבולוציוני.

עיני הטורפים לעומת זאת, נמצאות בקדמת הראש, כך שיוכלו להמתמקד על טרף ולאמוד את המרחק ממנו, לקראת הציד.


הנה סרטון על זווית הראיה ואפשרויות הראיה של בעלי החיים השונים למול האדם:

http://youtu.be/XbZ9xJUyIWY
למה יש לאסייתים עיניים מלוכסנות?



לבני עמים רבים במזרח הרחוק, יש עיניים מלוכסנות (Slanted eyes). ביניהם הסינים, היפאנים, הקוריאנים ואחרים. העיניים המלוכסנות מקבלות את צורתן בשל קפל בעפעף העין. זהו קפל עור בעפעף העליון, שמכסה את זווית העין הפנימית וגורם לעיניים להיראות מלוכסנות.

הסיבה להתפתחות אנושית שכזו היא כמעט תמיד האבולוציה. אחת התיאוריות המרכזיות היא שהאבות הקדמונים של מלוכסני העיניים חיו לפני עשרות אלפי שנים באזורים קרים מאד שבצפון אסיה, אולי בסיביר. באזורים כאלו התנאים הם קשים מאוד, בעיקר בשל הקור הקיצוני השורר שם.

זו ודאי הסיבה שהברירה הטבעית "העדיפה" אנשים ש"סבלו" ממוטציה מסוימת, שגרמה להם לקפל עור בעין. קפל העור הזה נקרא אפּיקאנטוּס או "קפל העפעף" (Epicanthic fold). הוא הקטין את השטח החשוף לקור שבעין ומנע את הסנוור שגורם השלג לעין. לאותו אפּיקאנטוּס, קפל העור הקטנטן, יש צורה של סהר והוא נמצא בזווית העין הפנימית, בין עפעף העין לאף.

כשהברירה הטבעית מעדיפה אנשים מסוימים, זה אומר שלאורך הדורות הם יתרבו, בעוד שמי שאינם מצוידים בתכונה הטובה ילכו ויתמעטו. הסיבה לכך היא שמתרבים אלו שמתאימים לסביבה והולכים ומתמעטים החלשים והפחות מתאימים לה, אם משום שהם מתים מהר יותר ואם משום שהם פחות ופחות מצליחים להוליד ילדים ולהביאם לגיל בגרות, כי גם הילדים שלהם פחות מתאימים לסביבה ועומדים למול קשייה.

מכיוון שקפל האפיקאנטוס גרם להעדפה אבולוציונית של מלוכסני העיניים באוכלוסיה העתיקה ההיא. הם הלכו והתרבו, בעוד שמי שלא היו מלוכסנים סבלו מבעיות עיניים ופגיעה בהן מהקור והסנוור של השלג והלכו והתמעטו. כך נוצרה במהלך הדורות אוכלוסיה מלוכסנת עיניים לחלוטין.

כשבאלפי השנים הבאות נדדו אותם אבות קדמונים בעולם, הם הגיעו למקומות שונים בעולם, מקומות שבהם יש היום מלוכסני-עיניים רבים. היו מהם שהדרימו לסין ולמזרח אסיה, למדינות כמו קוריאה, וייטנאם ויפאן. אחרים הגיעו לאמריקה והיו לחלק משבטים אינדיאניים שעיניהם מלוכסנות. חלק אחר מהם שנקרא היום "אינואיטים" או "אסקימואים" נשאר באזור הקוטב הצפוני וחי שם עד ימינו.


בגלל קפל העפעף יש מלוכסני-עיניים שנראים כאילו הם סובלים מפזילה:

https://youtu.be/WI8RqLvdUAs


כך התפתחו האסייתיים והאירופאים כל כך שונה:

https://youtu.be/wGBDShN8F-E?long=yes
מיהו האדם הניאנדרטלי?



האדם הניאנדרטלי הוא האדם שהופיע באירופה ובמערב אסיה לפני יותר מ-100 אלף שנה, עד שנכחד ופינה את מקומו לקרו מניון, האדם הנבון לפני 28,000-35,000 שנה. היתה ביניהם חפיפה של כ-10,000 שנה, עד שנעלם הניאנדרטלי לחלוטין.

את השם "ניאנדרטלי" קיבל האדם הזה על שם עמק ניאנדר שליד דיסלדורף בגרמניה, שם מצאו ארכיאולוגים חלקי שלד שלו עוד ב-1856.

בתקופתם הניאנדרטלים עלו ופרחו, בעיקר כיוון שהם היו סוג האדם המתאים לאקלים הקר של אירופה ומערב אסיה בעידני הקרח. הם היו נמוכי-קומה, חסונים מאוד, עם מוח בגודל דומה לשלנו, אך סנטר שאינו בולט ורכסי גבות מודגשים. הם הם עסקו בציד ובלקט של דברי מאכל מהטבע והשתמשו באש.

גם בישראל ישבו בני אדם ניאנדרטלים. במוצא נחל מערות שבהרי הכרמל, נמצאות ארבע מערות שבהן היתה התיישבות חוזרת ונשנית של האדם הקדמון, כולל האדם הניאנדרטלי. ההתיישבות נמשכה שם לאורך תקופה של יותר מחצי מיליון שנה, עד האדם הנבון - ההומו סאפיינס, שהם אבותינו.


הנה סרטון על הקוף שהופך להיות האדם הניאנדרטלי:

http://youtu.be/ndwzAw8fchU


והנה בעברית על האדם הניאנדרטלי (ארוך):

http://youtu.be/y34c8cNjCys?t=1m28s
מיהו האדם הקרו-מניון?



הקרו-מניון היו בני האדם המודרניים הראשונים. הם חיו בתקופה הפלאוליתית באירופה. לפי ממצאי החוקרים הם חיו לפני כ-35,000 שנים.

רוב בני האדם של הקרו-מניון היו מוצקים ובעלי שרירים חזקים. מצחם היה ישר וגבוה ורכסי הגבות שלהם היו נמוכים. הקרו-מניון היו הראשונים מבני האדם שהיה להם סנטר בולט, כמו שיש לנו. מוחם היה בגודל של יותר מ-1,500 סמ"ק, יותר ממוחו של האדם המודרני.

הקרו-מניון היו נוודים או נוודים למחצה. הם צדו, לרוב בקבוצות גדולות, בעלי חיים כמו דובים, ממותות, איילים וסוסי פרא.


הנה סרטון מצחיק על האדם הקרו-מניון, כשהוא מגיע לעיר המודרנית:

http://youtu.be/U0vRuZXLuRI?t=4s


והנה בעברית על האדם הניאנדרטלי (ארוך):

http://youtu.be/9CQDXhviDgE?t=1m28s
מהו דינוזאור הצינוגנתוס?



צִינוֹגֶנְתוֹס (Cynognathus), או סינוגנתוס, הוא זוחל, כנראה מראשוני הדינוזאורים. הוא חי לפני 240 מיליון שנה. הצינוגנתוס נמנה על קבוצת הסינפאסידה, קבוצת זוחלים קדומים, שיהפכו במהלך האבולוציה ליונקים שונים.

פירוש שמו ביוונית "לסת כלב". הסיבה לשם הייתה הלסת שלו, שנראתה כמו לסת של כלב.


הנה הצינוגנתוס:

http://youtu.be/uClYUAWclfk
מה גילתה מרי ליקי?



מרי ליקי היתה ארכיאולוגית בריטית, בת למשפחת ארכיאולוגים, ואנתרופולוגית. היא החלה להתעניין בפרה-היסטוריה עוד בילדותה, כשגרה עם משפחתה בדרום צרפת ובכפר הצרפתי קבררט, שבו אהבה לסייר במערות פש מרל, שיש בהן ציורי קיר פרה-היסטוריים של חיות.

היא פגשה את לואיס ליקי ולאחר גירושיו, הם התחתנו והחלו לעבוד יחד בחפירות רבות. בשנת 1959 מרי ליקי גילתה מאובן שהקנה לה תהילת עולם: לסת של אדם קדמון מסוג אוסטרלופיתקוס בויסיי.

ב-1976 היא גילתה עקבות רבות של בעלי חיים שהתאבנו באפר של הר געש, אבל התגלית הגדולה ביותר שלה היתה ב-1978: טביעות רגליים שהשאירו הומנידים מסוג אוסטרלופיתקוס אפרנסיס, הולכים על שתיים.

אף שמעולם לא השלימה את התואר האקדמי, הצליחה ליקי להיות מדענית מובילה בעולם בתחומה, גם אחרי מות בעלה, והיא זכתה בתארים ופרסים אין-ספור.


הנה סרט אנימתיה על חייה ותגליותיה של מרי ליקי:

https://youtu.be/IEZh-gZgvrY


ניסיון להכחיש את התגליות של מרי ליקי, מסיבות דתיות:

http://youtu.be/4D0lfenJJd0


העקבות שגילתה מרי ליקי בטנזניה:

http://youtu.be/FxstM6lQmaA
מה הקשר בין הברירה הטבעית לאבולוציה?



הברירה הטבעית היא מרכיב חשוב מאד בהתפתחותם של בעלי החיים והצמחים שעל כדור הארץ. למעשה, לא יכולה הייתה להתקיים האבולוציה ללא ברירה טבעית וללא "הישרדות המתאימים" או "שרידת המתאימים ביותר" שהיא איפשרה.

"הישרדות המתאימים ביותר", או ברירה טבעית, הוא תהליך טבעי שבו מושמדים בכל דור בעלי חיים שאין להם כושר הגנה והישרדות מספיקים ולעומתם נשארים אלה שמצוידים ביכולות כאלה. אם יש בעל חיים שנטרף על ידי אחר, אך פרטים מתוכו מצויידים ביכולת להסוות את עצמם, תגרום העובדה שייטרפו יותר. כך ייעלמו אלה שאינם מסווים את עצמם היטב, בתוך כמה דורות. בניגוד להם, אלה שמצליחים להסוות את עצמם יילכו וייתרבו. כך ישתנה המין לאחר כמה דורות, כך שיהיה מצויד במנגנון ההסוואה ששימר אותם מלכתחילה.

עוד דוגמה: הג'ירפים לא היו פעם בעלי צוואר ארוך. לאחר שהתקשו להשיג את מזונם מהעצים, הלכו ונעלמו הג'ירפים בעלי הצוואר הקצר. לעומתם, ג'ירפים שהיו בעל צוואר מעט ארוך יותר שרדו. הם אף הלכו והתרבו כיוון שכל זוג בעלי צוואר ארוך שרד יותר והיקנה בתורשה את הצוואר הארוך לצאצאיו. כך הפכו הג'ירפים במרוצת הדורות לבעלי צוואר ארוך עוד ועוד יותר, בתהליך הברירה הטבעית.


הברירה הטבעית ותהליך האבולוציה שהתרחש בעזרת הברירה הזו של המתאימים:

http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=14s


וסרטון בעברית על כל תהליך האבולוציה שמסביר עד כמה חשובה הברירה הטבעית להבנת התפתחותנו והתפתחות כל היצורים החיים על פני כדור הארץ:

http://youtu.be/YvTFXPHhtFU?t=9s


והנה סרט תיעודי על האבולוציה והברירה הטבעית של המינים:

https://youtu.be/brgLZpa8lXw?long=yes
איך התפתחו והגיעו הלִוְיְתָנים לים?


הלִוְיְתָן (Whale) הוא היונק הגדול בעולם. אבל כיצד הפכו הלווייתנים כה גדולים והאם הם היו תמיד בים?

כל הלווייתנאים ובכלל הלווייתנים, התפתחו מאב קדמון שחי על היבשה. לפי המחקר הסתגלו לפני כ-50 מיליון שנים טורפים יבשתיים, מי שהיו ככל הנראה אבות הלווייתנאים, אל החיים במים. בעזרת מחקרים גנטיים ומאובנים שנמצאו באזור פקיסטן, מצאו לאחרונה החוקרים שההתפתחות הגופנית של הלווייתנאים, עם המעבר ההדרגתי למים, כללה שינויים בשלד ובמבנה שלו. בהדרגה, הותאם מבנה העצמות שלהם לחיים במים, כשמנגד, הלכו העצמות שאין בהן צורך והתנוונו או נעלמו.

לווייתנאים שנולדים מדי פעם גם בימינו, עם איברים שרידיים שנראים כסנפירים אחוריים מנוונים, מעידים על הרגליים שהיו ללווייתנאים בשלבים מוקדמים באבולוציה שלהם.

גם הגודל של הלווייתנים, במיוחד לווייתני המזיפות (אלו שאין להם שיניים), הוא התפתחות מעניינת. הנתונים מראים שלווייתנים גדולים וענקים כמו אלו שאנו רואים בימינו, הם חסרי תקדים בהיסטוריה של הלווייתנים.

אבל מה היו היתרונות האבולוציוניים של גודל גוף גדול? - ובכן, שינויים במזון הביא לכך שלווייתני המזיפות הפכו בימינו לענקיים. החוקרים סבורים שהתמריץ האבולוציוני להיות ענק הוא הנחיתות שפגעה בלווייתנים הקטנים, בהשגת מזון, מה שגרם בהדרגה להיעלמותם.

הנחיתות הזו קשורה ככל הנראה בקרח שכיסה את היבשות והגדלת כיסוי הקרח בחצי הכדור הצפוני. נראה שהלווייתנים הגדולים השיגו במצב זה מזון בקלות רבה יותר מהקטנים שביניהם. גם היכולת של לווייתנים גדולים לנדוד אלפי קילומטרים כדי להשיג מזון עונתי, עמדה לטובתם.


כך התפתח הלווייתן:

https://youtu.be/uOAdiKIDxIo


התהליך המפורט של הפיכתו של הלווייתן לבעל חיים ימי:

http://youtu.be/SAF5VjaYMdE


אנימציה שמציגה את התהליך כולו:

http://youtu.be/8cn0kf8mhS4


והנה הלווייתן בשלבי הכניסה הראשונים למים:

http://youtu.be/B24HFaUbZGY
איך שרדו בעלי החיים בגלאפגוס?



איי גלאפגוס נודעים בעולם בזכות מגוון מיני בעלי החיים הגדול שבהם והתפתחותם, שכמעט ולא הופרעה על ידי האדם. והרי בני האדם, בכל מקום שאליו, צדו בעלי חיים ובלי להתכוון בצעו "הכחדה" של מינים שונים ובמיוחד מיני חיות גדולים. כך יצא שבזכות העובדה שבני האדם הגיעו לאיים רק במאה ה-19, שרד החי בגלאפגוס כמעט במלואו.

בכל המקומות האחרים בעולם התיישב האדם הרבה לפני כן והספיק להכחיד מינים רבים של בעלי חיים, במיוחד את הגדולים שבהם אבל לא רק.

בזכות ביקורו באיים, העלה החוקר צ'ארלס דארווין את תיאוריות האבולוציה והברירה הטבעית שהסבירו כיצד התפתחו המינים על פי כדור הארץ (ראו באאוריקה בתגית "אבולוציה"). את התאוריה הוא העלה מציפורים קטנות שחקר, הפרושים. היום הם נקראים "פרושי דרווין", על שום העובדה שאצלם ובזכותם ראה את ההתפתחות האבולוציונית ופיתח את התאוריה ששינתה את ההבנה האנושית לגבי התפתחות המינים והאדם.


הנה סרטון על ההיסטוריה של איי גלאפגוס:

https://youtu.be/H8MVQR8rkTQ?t=12m03s&end=16m23s


רבים נוסעים לבקר ולטייל באיים הללו כדי לראות בעלי חיים שמהם יצאה התגלית פורצת הדרך:

https://youtu.be/YLoE6hk2Nf0


חלק מבעלי החיים שרואים באיי גלפגוס:

https://youtu.be/b47XR1AgQCk


והנה סרט ארוך על האיים והמינים שחיים בהם:

https://youtu.be/bV0F0sjNSAU?long=yes


מי קדם למי - הביצה או התרנגולת?



הביטוי "ביצה ותרנגולת" מתאר תהליך שבו קשה להבחין בין הסיבה לתוצאה. הראשון שידוע כי כתב אותו היה הפילוסוף היווני פלוטרכוס. כך מהווה פרדוקס הביצה והתרנגולת (Chicken or the egg) את אחד הפרדוקסים העתיקים והמפורסמים בהיסטוריה. כבר בימי היוונים הקדמונים דנו בשאלה של מי קדם למי. מאז עסקו דורות בשאלה הפרדוקסלית הזו ולא סתם בדימוי, אלא ממש בעניין - מי בעצם קדם למי? הביצה קדמה לתרנגולת או שהתרנגולת קדמה לביצה?

מה בא קודם - הביצה או התרנגולת?

יש כאן מאבק בין דת למדע. מבחינת הדת אין כאן שאלה, כי הרי בראשית נבראו היצורים עצמם ולא הביצים שלהם. זה אומר שהתרנגולת הייתה קיימת לפני הביצה שלה. לפני דארווין, שלטה במדע תפיסה שונה של אבולוציה. הגה אותה חוקר בשם לאמארק, שאמר שהמינים של בעלי החיים מסתגלים לסביבה ואז מתרבים. כלומר, גם לאמארק היה מסכים שהתרנגולת קדמה לביצה שלה.

אבל במדע המודרני פנה המדע לכיוון אחר לגמרי. כשדארווין הגה את תורת האבולוציה, הוא הראה כיצד נוצרים המינים משינויים קטנים שנוצרים בדנ"א, מוטציות. הללו מתרחשים בזרע ולמעשה בביצה. האבולוציה של דארווין הראתה שכך נוצר כל מין חדש של בעל חיים, ממין שקדם לו, בתהליך ארוך של התפתחות גנטית. אם נקרא למין שקדם לתרנגולת "פרוטו-תרנגולת", הרי שהתרנגולת נוצרה במהלך אלפי דורות שבהם התרחשו לאיטם שינויים גנטיים. זו הייתה פרוטו-תרנגולות עם מוטציות קטנות, שהלכו והתרבו, כי היה להם יתרון אבולוציוני כלשהו. הם התאימו לסביבה שבה התקיימו ולכן שרדו.

מהפרוטו-תרנגולת הלכה ונוצרה התרנגולת. זה קרה בתהליך ארוך שבו מתוך כל ביצה שהכילה פרוטו-תרנגולת עם שינוי גנטי, יצאה פרוטו-תרנגולת שונה במעט מקודמותיה ודומה יותר למה שיהיה בסוף תרנגולת. בשלב מסוים יצאה מהביצה אותה תרנגולת ראשונה, שהייתה לתרנגולת שממנה ייצאו בעתיד ביצים של תרנגולות.

כך שבכל תסריט אבולוציוני מדעי, שנתמך במחקר והוכח שוב ושוב מאז דארווין, תמיד תקדים הביצה את התרנגולת.

חמקמק ככל שזה יהיה בעינינו, הביצה היא שקדמה לתרנגולת!


הנה פרדוקס הביצה והתרנגולת:

https://youtu.be/1a8pI65emDE


והסבר נוסף מזווית מעט שונה, אבל עם אותה תוצאה:

https://youtu.be/TWUh3Xke9kI
מהי הגנטיקה?



הגנטיקה היא מדע שעוסק באופן שבו מורישים יצורים חיים תכונות שונות לצאצאים שלהם. גרגור מנדל, גאון שהקדים את זמנו, הוא שהביא את מדע הגנטיקה אל העולם.

גרגור יוהאן מנדל היה נזיר גרמני שפרסם מאמר מדעי שכמעט איש לא התייחס אליו בחייו. במאמר תאר מנדל את הניסיונות שערך בהכלאות של אפונים. הוא תאר את המסקנות המהפכניות שאליהן הגיע באשר לכללי ההורשה של תכונות. בניגוד למה שהאמינו עד אז, שהצאצאים מקבלים את ממוצע התכונות של האב והאם, הוא זיהה לראשונה את הגנים ואת התכונות הפעילות והרדומות וטען שהדרך בה מורישים האפונים את תכונותיהם דומה לזו שבה זה קורה אצל כל בעלי החיים, כולל כמובן האדם.

בחייו לא זכה מנדל להכרה על ההישג המדעי הכביר שבתגליותיו המדעיות. רק שנים לאחר מותו הוא קיבל את ההכרה המגיעה לו כמי שהיה אבי הגנטיקה.


הנה סרטון על הגנטיקה וכיצד היא התגלתה:

http://youtu.be/Mehz7tCxjSE?t=13s



הנה סרטון מדעי שמסביר מהם הגנים שבגופנו:

http://youtu.be/f_3jQfxKpy8?t=8s
מה זו מוטציה?



עותק שלם של ה-DNA בן מאה מיליארד האטומים, נמצא בכל תא בגופנו ובכל גוף חי. למעשה מועתק כל הדנ"א שלנו כשהתא מתפצל לשני התאים שנוצרו ממנו. המולקולה של הדנ"א מועתקת באופן מדוייק והגנים משועתקים לכל אחד מהתאים שהתפצלו מהתא.

יש חלבון מיוחד שבודק שהדנ"א שהתקבל בכל תא זהה לחלוטין לדנא המקורי. אבל לעיתים יש טעויות זעירות, שגורמות לשינויים קטנים ואקראיים בקוד הגנטי.

הטעויות הללו הן מוטציות. לעיתים הן גורמות נזק ליצור החי שבגופו הן התרחשו ואף להביא למותו. אבל לעיתים יכולה מוטציה שכזו לתת לו יתרון על פני אחרים מסוגו. כשהוא הולך ומתרבה בזכות היתרון שלו, הוא מנצח בתחרות ההישרדות. זוהי הברירה הטבעית, שבגללה התרבו הגירפות בעלות הצוואר הארוך ודובי הקוטב הלבנים, על פני בעלות הצוואר הקצר, שלא הגיעו לאכול את העלים שבראשי העצים והדובים החומים, שיכולת הציד שלהם בשלג הייתה פחותה.


כך נוצרת המוטציה:

https://youtu.be/YvTFXPHhtFU


הנה המחקר על הקשר בין המוטציה לאבולוציה:

https://youtu.be/u5Xu4__qZVs


הנה לימון שעבר כך שינוי מוזר:

https://youtu.be/5vQ3Knc2tGQ
למה ארכאופטריקס הוא החוליה החסרה?



ארכאופטריקס (Archaeopteryx) היה ראשון העופות בהיסטוריה. הוא התפתח מהדינוזאורים וממנו נולדו העופות.

המושג "החוליה החסרה" שגור בהקשרים שונים במדע ובהקשר לתיאוריות שונות שמנסים למצוא להן הוכחות במציאות. בהקשר למחקר הדינוזאורים הייתה חולייה שחסרה לחוקרים במשך זמן רב. היא קשורה לתיאוריה שלפיה מוצאן של הציפורים הוא מהדינוזאורים. במשך שנים רבות זכתה התיאוריה הזו לתמיכה רבה בקרב החוקרים, אבל על אף ההגיון שבה, בדמיון שבין עצמות הציפורים לתכונות של דינוזאורים מעופפים ואחרים, חסרו ממצאים מסוימים בשטח, שיוכיחו מעל לכל ספק את ממשות הקשר הזה.

הכל השתנה כשנמצא בגרמניה מאובן של בעל חיים שקיבל את השם ארכאופטריקס. זה היה מאובן של ציפור בת כ-150 מיליון שנים. עד שהחלו החוקרים לבחון אותו לעומק הוא נראה כמו כל ציפור נכחדת. אבל כשבחנו החוקרים את המאובן הזה הם הבינו שנמצאה ה"חוליה החסרה", זו שמחברת בין הדינוזאורים לציפורים.

קראו לה הארכאופטריקס והיא הייתה ציפור עם תכונות נדירות של דינוזאור. החוקרים נוטים לראות בארכאופטריקס את הציפור הקדומה ביותר שהתקיימה על פני כדור הארץ. הוא היה מעין זוחל מעופף, בגודל של עורב, שהיו לו נוצות של ציפור. המדהים היה שעל שתי כנפיו היו שתי רגליים קטנות ומנוונות. הן היו בנוסף לרגלי הציפור הרגילות שלו - כלומר הוא היה ציפור עם 4 רגליים!

זה לא היה הכל. בפיו של הארכאופטריקס היו שיניים. לשום ציפור בימינו אין שיניים. לדינוזאורים ולזוחלים, לעומת זאת, יש גם יש. לפי כל הסימנים עיקר מזונות היו זוחלים קטנים וחרקים.

כך נמצאה החוליה שמקשרת בין הזוחלים הגדולים שנקראים דינוזאורים לבין הציפורים של ימינו. בהמשך נמצאו סימנים נוספים שחיברו בין בעלי החיים הללו. אחד מהם, למשל, הוא דינוזאור שקיבל את השם "ארוסטיאון". היו לו זרועות ארוכות, שהחוקרים משערים שהן שהפכו במהלך האבולוציה לכנפיים. גם העצמות החלולות שלו, שנמצאו במאובנים בפטגוניה שבארגנטינה, מזכירות את עצמותיהן החלולות של הציפורים, עצמות שמאפשרות להן להיות קלות יותר ולעוף באוויר, כמו גם לנשום טוב יותר.


הנה הארכאופטריקס שבין הדינוזאורים לציפורים:

https://youtu.be/GudBjmi3mII


ממנו נולדו 18 אלף מינים של ציפורים שקיימים כיום:

https://youtu.be/XAzGC89n0S4


סיפור המאובן שלו, שגילה את הקשר לעולם הציפורים:

https://youtu.be/ywPP2PJHAzc


במשחק מחשב:

https://youtu.be/fsG2x9NeM2s


המחקר עליו:

https://youtu.be/0Uheg7_1aEM


ההשערה המדעית שלפיה נוצרו הציפורים מהדינוזאורים:

http://youtu.be/j5KjCn7B6mU


וסרט תיעודי על הארכאופטריקס:

https://youtu.be/kc15Kxy2HEg?long=yes
איך השפיע מוח האדם על ההיסטוריה?
כיצד גילה גרגור מנדל את הגנטיקה?
מהו קוף האדם רמפיתקוס?
מי זאת לוסי האוסטרלופיתקוס?
מהו מאובן חי?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.