» «
הנחתת מטוס
איך להנחית מטוס?



לטוס כולנו יודעים בתור נוסעים. אך מה יקרה אם נצטרך פעם להנחית מטוס שמשהו קרה לטייס שלו? - אנחנו מדגישים ששום סרטון הדרכה באינטרנט לא יוכל ללמד אותך להטיס מטוס או אפילו להנחית אותו, אבל אם אין ברירה אז כל דבר הוא טוב יותר מכלום. לכן צורפו הסרטונים הבאים, שמנסים לסייע בהדרכה להנחתת מטוסים.


הנה סרטון הדרכה להנחתת מטוס:

http://youtu.be/BRRHoSXDhCA
סנט מרטין
איפה נמצא חוף הים המפחיד בעולם?



אם אתם רוצים לפחד קצת, סעו לחוף הים של סנט מרטין. החוף המסוכן בעולם הוא לא פה, אבל זהו ללא ספק החוף המפחיד ביותר שיש. כי החוף הכי מפחיד בעולם מאפשר לרוחצים בו לצפות במטוס שנוחת מטרים ספורים מעל ראשם.

הסיבה לאימת המתרחצים היא ששדה התעופה בסנט מרטין קרוב מאד לחוף ומטוס שנוחת בשדה תעופה כזה נראה ממש כאילו הוא בא לים.. אבל אל פחד, תיירים ממדינות רבות מגיעים אל החוף הזה דווקא בגלל החווייה המיוחדת שבקרבה הזו אל מטוסי הענק הנוחתים. המטוסים ינחתו שם ממש מעל ראשכם ואתם, אם תרצו או לא, תיאלצו להתכופף..


הנה נחיתת מטוס מעל הראש של הרוחצים בחוף:

http://youtu.be/SCIJ0F62og4


מבחר נחיתות מהחוף של סיינט מרטין:

http://youtu.be/WS8y89DHMTs


ויש גם סימולטורים של טיסה שמדמים את הטיסה לשם:

http://youtu.be/IQqGP2KgDeE
סולאר אימפולס 2
מהו המטוס שמונע על אור השמש?



ממש כמו לפני 100 שנה, שוב יוצאים טייסים אמיצים לעשות צעד גדול לעולם התעופה. המטוס הסולארי ''סולאר אימפולס 2'' המריא למשימת הקפת העולם, כשהוא מונע ללא דלק. זהו מטוס שכל האנרגיה שלו מבוססת על אור השמש. המטוס הסולארי הזה נושא לא פחות מ-17 אלף תאים סולאריים, שיספקו כוח, הן לארבעת המדחפים וגם להטענת 4 מצברים גדולים, שמיועדים לאפשר למנועים להמשיך לפעול בלילות. עם מוטת כנפיים עצומה של 72 מטרים, גוף קל שעשוי מסיבי פחמן קלים ומנועים חלשים יחסית, התקווה היא שמזג האוויר יאפשר למטוס להשלים את המשימה ולהוכיח את האפשרויות שמציעה השמש לעולם התעופה.

המטוס השוויצרי המריא מאבו דאבי ויצא להקפה סביב העולם, מרחק של 35 אלף קילומטר. מפתחי המטוס הראשיים, השווייצרים אנדרה בורשברג וברטרנד פיקאר, יטיסו את המטוס לסירוגין. הם מקווים להוכיח שאנרגיית השמש תאפשר למטוסי העתיד לחסוך דלק ולשמור על הסביבה. השניים אמורים לצלוח את האוקיינוס האטלנטי ואת האוקיינוס השקט, משימה שלבדה תיקח לפחות 5 יממות.


הנה סיפורו של המטוס הסולארי "הסולאר אימפולס 2":

https://youtu.be/4_nrf_CvneI


המשך עלילותיו בהגיעו לסן פרנסיסקו:

https://youtu.be/IvE9l0CL21I


הנה הסיפור שלו כולו:

https://youtu.be/i_QUPJZMAb4


יוצא למשימתו הגדולה:

https://youtu.be/Oeh0L_FKyMo


וכתבה בתכנית הטלוויזיה "60 דקות" על המטוס הסולארי הראשון שמקיף את העולם:

https://youtu.be/T43LTodCxHE?long=yes
אווירונים
מי אמר שמכונות מעופפות לא יעופו?



"מכונות מעופפות כבדות מהאוויר אינן אפשריות" אמר הלורד קלווין בשנת 1895.

זה לא לקח הרבה זמן עד שהתבדה הלורד המכובד. 8 שנים לאחר דבריו, בחודש דצמבר 1903, הצליחו האחים רייט להתרומם עם המטוס הראשון וכעבור 15 שנה מטוסים כבר ביצעו משימות קרביות במלחמת העולם השנייה. מסתבר שהמשקל אינו הדבר היחיד שקובע, אלא גם כוח העילוי ומנועי המטוס ועוד דברים שיודעים לקחת גם מכונות כבדות מאד לאוויר..


הנה סרטון אנימציה שמראה את תולדות התעופה:

http://youtu.be/GLAreFQ3G5k

מטוסים

בית קברות למטוסים
מהו בית קברות למטוסים?



בתי הקברות למטוסים הם מקומות שבהם חונים מטוסים ישנים, שיצאו מכלל שימוש. מקומות כאלה נועדו פעמים רבות לאיחסון של שלדי המטוסים הללו, עד להחלטה לגבי עתידם. לעיתים קרובות ינצלו חלקים מהם לצרכים שונים של הצבא, כמו פירוק ומכירה של חלפים, אספקת חומרים למיחזור או אפילו מכירה לצבאות זרים.

חלק מהמטוסים עשויים לשמש בנסיבות של מלחמה, ככלי טיס פעילים. הם נשמרים למקרה שהצבא יצטרך ואז יוכנו במהירות למלחמה וייכנסו לפעילות. העובדה שבית הקברות למטוסים יהיה לרוב במדבר היבש, היא כדי למנוע חלודה ונזקים שגורמת הלחות למטוסים.


הנה בית קברות למטוסים של חיל האויר האמריקאי בטוסון אריזונה ארה"ב:

http://youtu.be/VK-HB95ZP3I


בית קברות למטוסים באנגליה:

https://youtu.be/ZN5VgxgAuO4


רוכב האופנוע רובי מדיסון, שמשתמש במטוסים הישנים שבבית הקברות הזה לצרכי ספורט:

http://youtu.be/_VHaQeY88po?t=1m32s


מיחזור של מטוסים כאלה:

http://youtu.be/UEPDgSUCVbw


איך יודעים מתי מטוס צריך לפרוש? - בעברית:

https://youtu.be/Lw-Unl0OVOw


והנה כתבת טלוויזיה על ההמראה האחרונה של מטוס אל בית הקברות למטוסים:

https://youtu.be/AKzM9R21LZc?long=yes
יורופייטר טייפון
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


היורופייטר טייפון נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


מצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
DC3
כיצד שינה מטוס ה-DC3 את עולם התעופה?



מטוס ה-DC3 הוא אולי המטוס המעניין ביותר בתולדות התיירות. עד שהוא נולד הייתה הטיסה עניין יקר במיוחד, שרק עשירים מופלגים נהנו ממנו. המטוס הזה נולד בכלל מה-DC2 שהיה מטוס עמיד, מהיר ומוצלח מאוד. הייתה זו חברת תעופה שהזמינה אצל חברת מקדונלד - דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג המצליחה, מטוס נוסעים גדול ומהיר יותר.

התוצאה הייתה מטוס מהיר יותר, שהטיס כמעט פי 2 נוסעים מקודמו (22 לעומת 12 ב-DC2) ואגב כך, כמעט ולא הגדיל את תצרוכת הדלק שלו. מכאן באה ההצלחה הכלכלית האדירה של המטוס החדש. כרטיסי הטיסה הוזלו משמעותית בו, כי ניתן היה להטיס בו המון נוסעים ולעשות זאת במחיר כמעט זהה למתחריו וקודמיו. מכאן למעשה, הגיעה הטיסה גם למעמד הבינוני. המוני אנשים שבעבר לא יכולים היו לחלום על טיסה, לפתע מצאו את עצמם עם מזוודה על המטוס, בדרך לחופשה בארץ רחוקה.

אגב, מכאן גם נולד מקצוע הדיילת, עם ההצלחה של מטוס ה-DC3. בתור מטוס שהטיס יותר מפי 2 מהמתחרה היחיד שלו, היו צריכים מי שיטפל, יזין וישרת את 22 הנוסעים שבו. נשים רבות מצאו את עצמן במקצוע חדש לחלוטין - הדיילת. המקצוע הזה משך אליו המוני נשים שגם כך לא היו משופעות במקצועות שיכולות היו לעסוק בהם באותה תקופה. אולי לא פמיניזם, אבל בכל זאת התקדמות מסוימת לכיוונו.

גם גיבור מלחמה היה ה-DC3 הזה... כי במלחמת העולם השנייה הפכו האמריקאים את המטוס הפופולרי למטוס נושא גייסות. כאן הם יקראו לו דקוטה. גם כאן הוא הפך מיד להצלחה מסחררת, כי זה היה מטוס עמיד במיוחד, שכמעט שום דבר לא הפיל אותו והוא צלח מבחנים אינסופיים במצבים קשים וברגעי מלחמה.

כמובן שאחרי המלחמה נמכרו המוני דקוטות מעודפי הצבא, ליותר מ-100 מדינות שרכשו אותם בגרושים ונהנו מאוד מהמטוסים האמינים והמצוינים האלה. במקומות רבים בעולם הוא עדיין טס! בזכותו הפכו הטיסות לזולות מאי-פעם והתיירות העולמית החלה להמריא אל השמיים, תרתי משמע!

אז ניתן לומר בקלות שה-DC3 היה מטוס גבר, גיבור ומתגבר גם יחד!


הנה סיפורו של מטוס ה-DC3 (עברית):

https://youtu.be/E7PwRbbvZ_M
מטוסים טבועים
איפה אפשר לצלול אל מטוס טבוע?



ליד העיר קש שבטורקיה ישנו מטוס DC 3 שטבע בים. גם ליד העיר קפרנריי יש מטוס שהוטבע ובמעמקי הים טמונים עוד אלפי מטוסים מתקופות שונות. רק מעטים מהם ניתן לראות בצלילה ולעתים צריך ציוד מיוחד וצלילה למעמקים של ממש כדי להגיע אליהם.

המטוסים הללו, כמו ספינות טבועות, הן קפסולות זמן - מקומות שהזמן קפא מלכת בהם וניתן לראות בהם דברים מרתקים, כמו כלי נשק מאובנים, ציוד צבאי ולעתים גם ציוד אישי, אם הוא לא נאסף קודם.


הנה סרטון של המטוס הטבוע ליד חופי טורקיה:

http://youtu.be/8qfeRR2rn-M


הנה צלילה אל המטוס הטבוע שליד קפרנריי:

http://youtu.be/hg8IgUlBueg


והנה צלילה עמוקה וחשוכה מאד אל מטוס נאצי שטבוע בעומק של 120 מטרים:

http://youtu.be/pvC-9nMcA3w?t=20s


טיסה
איך מטוסים טסים ולא נופלים?



עקרונות אווירודינמיים שונים עובדים כדי לאפשר למטוס להישאר באוויר. נהוג לומר שכוח העילוי הוא שמחזיק את המטוס באוויר, אבל יש ויכוחים לגבי איך הדברים עובדים בדיוק. בכל מקרה ניתן לומר שצורתה של כנף המטוס תורמת לכוח העילוי, יהיה אשר יהיה ההסבר לאופן שבו הוא פועל.

הסבר אחד של כוח העילוי הפועל על כלי טיס הוא שהחלק הקדמי של כנף המטוס מפצל את האוויר לשניים. עד שהאוויר ייפגש שוב, בחלק האחורי של הכנף, יווצרו הבדלי לחץ אוויר בין האוויר שמעל וזה שמתחת לכנף. הפרשי לחץ אלו הם הגורמים להיווצרות כוח עילוי. הוא שמחזיק את המטוס באוויר.

יש הסבר שנאחז בעיקרון ברנולי כדי לומר שמהירות הגבוהה של האוויר שמעל לכנף גורמת לירידת לחץ האוויר שם ולהיווצרות של כוח עילוי המחזיק את המטוס.

חוקרים אחרים גורסים שמה שגורם למעשה למטוס להישאר באוויר ולא ליפול הוא "אפקט קואנדה". אפקט זה מצביע על הנטייה של האוויר (כמו גם מים) להיצמד לפני השטח של כל משטח שהוא זורם על פניו. כך דוחף לדבריהם הקימור של כנף המטוס, את האוויר כלפי מטה ובזכות הדחיפה הנגדית של האוויר בחזרה את הכנף, מחזיקות הכנפיים את המטוס באוויר.

יש עוד הסברים אבל נעצור כאן הפעם.


הנה הסבר מתורגם על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה:

https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w


כוח העילוי מסייע להחזיק את המטוס באוויר:

https://youtu.be/MvFKUiW8-tY


והנה הסבר על כוח העילוי שמסביר איך המטוס נשאר באוויר:

https://youtu.be/uJKv5yfecHY
מה עושה מטוס מזג האוויר?



מטוסי מזג אוויר או "ציידי הוריקנים" (Hurricane Hunters) הם מטוסים המאפשרים לחקור תופעות מזג אוויר שונות. מטוסי מזג אוויר מצוידים במכשירי מעקב, רדארים ומחשבים משוכללים והם מסוגלים לטוס לעין הסערה, כגון מרכז סערת ההוריקן שבה, למרבה הפליאה, ממש שקט.

בכך מאפשרים מטוסי מזג האוויר לחוקרים למדוד גורמים שונים כמו לחץ הרוחות ומהירותן. כך ניתן לחזות את התקדמות והתפתחות הסופות ומידת הנזק שהן עלולות לחולל. פעמים רבות נתונים אלה מאפשרים להזהיר את התושבים, באותם אזורים שבהם הסערה צפויה לפגוע. כך ניתן למנוע אסונות כבדים בנפש ולהקטין את הנזקים ברכוש.


הנה מטוס מזג האוויר שיוצא לטוס לתוך עין הסערה:

https://youtu.be/a-SnxC-BkPo


ומטוס "צייד הוריקנים" נוסף שטס לתוך הסערה:

https://youtu.be/MqzmrqRPyPQ
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?


מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.

ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לשוט על המים ולנוע על היבשה.


הנה סרטון שמסביר על מטוסי המים:

http://youtu.be/CjtnVn2-bMs


המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:

http://youtu.be/zdso6aTtD7U


מטוס ימי בסרט טבע:

https://youtu.be/NcsFGs3Unqk


ומטוסים ימיים מודרניים:

https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
מה מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב. למעשה, הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים!

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון, המוגבל במקום, של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


הוקאיי ממריא מנושאת המטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והנה טיסה על ההוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
מהם מטוסי המודיעין?



מטוסי מודיעין נועדו למטרות של התראה מוקדמת, לבקרה ולשליטה בשטח. בין המטרות החשובות של מטוסי המודיעין נמצאת ההתראה המוקדמת והגילוי המוקדם של מפציצים מנמיכי טוס, מטוסים שהמכ"ם הקרקעי מתקשה לגלות. לכן מותקנת על רובם אנטנה גדולה בצורת צלחת ענקית.

אחד הידועים שבמטוסי המודיעין הוא מטוס ה"הוקאיי" (Hawkeye), או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי. זהו מטוס שקל לזהות לפי הצלחת הגדולה שמעל גבו. זהו מטוס מודיעין אמריקאי, שגם בישראל השתמשו בו במשך שנים. טווח הסריקה והגילוי שלו הוא 460 קילומטרים.

מטוס ביון אחר הוא האווקאקס (AWACS), ראשי תיבות באנגלית של "מערכת מעופפת להתראה מוקדמת ופיקוח". זהו מטוס שמתבסס על הבואינג 707 ונחשב לאחד ממטוסי הלחימה היקרים והמשוכללים בעולם. טווח הגילוי שלו הוא "רק" 300 קילומטרים.

גם לרוסים יש את האיליושין איל 76 מיינסטי (Il-76 Mainstay) שלהם, מטוס ביון ומודיעין צבאי נוסף.



ההתחלה של מטוסי המודיעין הייתה צרה צרורה בשם ספאד SA (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


כך פועל בימינו מטוס ההוקאיי:

https://youtu.be/OcxmdhmHHJg


מטוס המודיעין "הוקאיי":

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


מטוס ה"אוואקס" הבואינג E-3:

https://youtu.be/Wq0mYG1Rwzc


ומטוסי "הוק איי" בהמראות:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


ובנחיתות:

https://youtu.be/v6miGAokgZc
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


הנה הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


כמה דברים כל התדלוק האווירי:

https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר:

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


ומטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל"

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c


כך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של הטייס המתדלק:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
איזו מהפכה עשה מטוס הבואינג 707?



הבואינג 707 (Boeing 707) נולד בשנות ה-50 והיה מטוס מהפכני. המטוס הזה פתח את עידן הסילון בתעופה האזרחית. עידן הסילון הזה נראה ונשמע טוב. הוא היה מטוס חזק ושקט ביחס למטוסים בתקופתו, כמעט ולא היו בו רעידות והוא נחשב בטוח ונעים להפליא.

152 הנוסעים שטסו בו בכל טיסה, היו לחלק מאותה תקופה חדשה, שבה ניתן לפתע לחצות את האוקינוס האטלנטי, ללא חנייה ועם מגוון גדול של פינוקים שטיסות לא הציעו בעבר. בתקופה הזו גם יוולד הכינוי "חוג הסילון" לעשירים המרבים לטוס.

חברת בואינג החלה לפתח אותו כבר משנת 1952. בתחילה נולד אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל 4 מנועים ובהמשך הוא הפך למספר עצום של מטוסים מסחריים ומוצלחים מאד. מרבית חברות התעופה הטובות בעולם הזמינו אותו די מהר ועולם התעופה נתן קפיצה נחשונית בתוך שנים אחדות. השמיים, תרתי משמע, היו הגבול.

עם השנים פיתחו גם חברת בואינג וגם מתחרותיה כמו איירבוס, מטוסי המשך מתקדמים, שה-707 היה הבסיס שלהם. בהדרגה יצאו מטוסי הבואינג 707 מהשירות וקיבלו תפקידים חדשים. חלק גדול מהם הפכו למטוסי שירות ומטוסים למשימות מיוחדות, כמו הטסת מעבורות החלל, מטוסי תידלוק צבאיים ועוד. ממשיכי ה-707 המיתולוגי ממלאים את השמיים בכל העולם.

בסך הכל יוצרו 1,011 יחידות של הבואינג 707, שרק מעטים מהם עדיין טסים.


הנה התנאים הנוחים והמפנקים שהביא הבואינג 707 לעולם התעופה:

https://youtu.be/bKqQgNZylLw


חברי צוות אוויר נזכרים בו בגעגוע:

https://youtu.be/Z1iOWJIdIRo


כך הוא הטיס את הנוסעים במהירות ונוחות לארצות רחוקות:

https://youtu.be/FUm9aG-xiBk


לכן אימצו אותו במהירות כל חברות התעופה:

https://youtu.be/BnBmBFAsOXA
מי היו פעלולני הטיסה ומי הייתה האמיצה שבהם?



אחד הדברים המדהימים שהתפתחו בעשורים הראשונים של עולם התעופה היה פעלולי הכנפיים. אלו היו פעלולנים אמיצים במיוחד, שעמדו על כנפי האווירונים בשעת הטיסה ועשו תרגילי אקרובטיקה עוצרי-נשימה. הפעלולנים האלה לא קשרו את עצמם והצופים ראו סרטונים כאלו בדרך כלל ביומני קולנוע או בסרטים.

כיום פעלולנים ממשיכים עם פעלולים כאלה, אך רובם קושרים את עצמם כדי להבטיח את שלומם ולעמוד בדרישות הביטוח. לאחרונה פורסם אפילו על בנות דודות בגיל 9 מלונדון, ששברו שיא גינס כשהפכו לפעלולניות הצעירות בעולם שעושות פעלולים כאלו על כנפי מטוסים בזמן הטיסה.


הנה סיפורם של טייסי הפעלולים והכוכבת הכי גדולה שבהם (עברית):

https://youtu.be/20GODfFg3gE


פעלולנים שהולכים על הכנפיים:

https://youtu.be/OWlZnP6Qtb8


ופעלולני הטיסה של המאה הקודמת:

https://youtu.be/8oAzdbd0J2A


והנה עוד מהנשים האמיצות של שנות ה-20 של לפני 100 שנה:

https://youtu.be/FI6STwhPCuI


ופעלולן מטוסים מודרני:

https://youtu.be/_RkXaxQLXDY


בואו לראות ב-360 מעלות את מהלכת הכנפיים של ימינו:

https://youtu.be/HyNyTspJta4?qr=yes
מהו המטוס יורק האש ספיטפייר?



מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".

היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.

גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.


הנה מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:

https://youtu.be/_u4Md_aXVJE


חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:

https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s


ספיטפייר בפעולה:

https://youtu.be/mi7ARMfuLL4


החולשות שלו:

https://youtu.be/YzRlga2-Hho


וטייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:

https://youtu.be/rMsj_EAzmzc


מתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


מה הסכנה למטוס שפוגע בו ברק?



מדענים מעריכים ש-8 מיליון ברקים מתרחשים בכל יום בעולם. האם ברק שפוגע במטוס יכול להזיק ליושבים בו? - ובכן לא. מסתבר מהמון ניסויים שהברקים עוברים על גוף המטוס ולא מצליחים לחדור פנימה ולהזיק ליושביו או לגרום לשריפה מסוכנת. מסתבר שגם במטוסים שבנויים מהרבה חומרים שאינם מתמודדים טוב עם ברק כזה, גם בהם המטוס שורד ללא קושי פגיעה של ברק.


הנה סרטון על הסכנות מהברקים למטוסים באוויר:

http://youtu.be/m37z5R2rJ5E
מהו ענק הים של הווארד יוז?



גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.

ואז הגיע "ענק הים". הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.

אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.

מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. מצבו הנפשי, עם זאת, הלך וקרס והוא לא המשיך עוד לייצר מטוסים.


הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:

https://youtu.be/YWTk0Uflyk8


טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:

https://youtu.be/65_FeMUuCl0


השימועים בסנאט האמריקני, שבהם ניסו להפליל אותו ונכשלו:

https://youtu.be/FJqll3kGy8k


הנה המטוס הימי העצום במוזיאון:

http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ


והנה השוואה בין טיסתו של "ענק הים" לסרט "הטייס" שמספר את סיפורו על יוז:

http://youtu.be/_oEXWvi_tP8
למה מטוסים ממריאים נגד כיוון הרוח?



מדוע המטוס ממריא בכיוון מנוגד לרוח ולא נעזר בה כדי להתרומם? - הרי המטוס מתאמץ מאד להאיץ על המסלול והרוח יכולה הייתה לסייע בכך, לא?

ממש לא. התשובה נעוצה בכוח העילוי הנחוץ לו כדי להמריא. כוח זה מבוסס על הפרש לחץ האוויר בין האזור שמתחת לכנפי המטוס וזה שמעליהן. בהמראה מנוגדת לכיוון הרוח נוצר כוח העילוי מהר יותר והיא מאפשרת לו להתנתק מהקרקע מהר יותר מאשר בהמראה עם כיוון הרוח.


הנה סרטון של המראה נגד הרוח:

http://youtu.be/rPJiOareZnA
למה הומצא הטייס האוטומטי?



טייס אוטומטי נועד להטיס את המטוס ממקום למקום ולדאוג לבדוק את כל נתוני הטיסה ולנהל את הטיסה לפיהם, בצורה הטובה ביותר. הטכנולוגיה הזו במיוחד יעילה בטיסות ארוכות. כשרוצים להפעילו, לוחצים הטייסים על שני כפתורי ניווט, והמטוס יטוס עד ליעד, כשהוא שומר על גובה, כיוון וכדומה. בכל רגע שבו ירצה הטייס להחזיר לעצמו את השליטה במטוס, הוא מנתק את הטייס האוטומטי וחוזר להטיסו בעצמו.

הטייס האוטומטי הראשון פותח על-ידי תאגיד "ספרי" (Sperry) ב-1912. לורנס ספרי (בנו של הממציא האמריקאי אלמר ספרי) הציג אותו לציבור שנתיים מאוחר יותר והמחיש את אמינות המצאתו בכך שטס במטוס כשידיו מורמות והטייס האוטומטי שולט בהיגוי.


בעברית - האם הטייס האוטומטי מנבא את המטוס האוטונומי, שיטיס את עצמו ללא טייס?

https://youtu.be/seGcEaulB9A


כך מתבצעת הנחתת מטוס בעזרת הטייס האוטומטי:

http://youtu.be/8K62MuaT9mU


סרטון של טיסה עם טייס אוטומטי בפעולה:

https://youtu.be/9NFq2eZSDJE


הנה הטייס האוטומטי של המכונית של טסלה:

https://youtu.be/7quu551ehc0
מה זה ספוטינג?
מהו סיפורה של חברת מסרשמיט?
מהן הספינות המעופפות?
למה נועד סימולטור הטיסה?
מה המטוס הגדול ביותר אי-פעם?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.