» «
סולאר אימפולס 2
מהו המטוס שמונע על אור השמש?



ממש כמו לפני 100 שנה, שוב יוצאים טייסים אמיצים לעשות צעד גדול לעולם התעופה. המטוס הסולארי ''סולאר אימפולס 2'' המריא למשימת הקפת העולם, כשהוא מונע ללא דלק. זהו מטוס שכל האנרגיה שלו מבוססת על אור השמש. המטוס הסולארי הזה נושא לא פחות מ-17 אלף תאים סולאריים, שיספקו כוח, הן לארבעת המדחפים וגם להטענת 4 מצברים גדולים, שמיועדים לאפשר למנועים להמשיך לפעול בלילות. עם מוטת כנפיים עצומה של 72 מטרים, גוף קל שעשוי מסיבי פחמן קלים ומנועים חלשים יחסית, התקווה היא שמזג האוויר יאפשר למטוס להשלים את המשימה ולהוכיח את האפשרויות שמציעה השמש לעולם התעופה.

המטוס השוויצרי המריא מאבו דאבי ויצא להקפה סביב העולם, מרחק של 35 אלף קילומטר. מפתחי המטוס הראשיים, השווייצרים אנדרה בורשברג וברטרנד פיקאר, יטיסו את המטוס לסירוגין. הם מקווים להוכיח שאנרגיית השמש תאפשר למטוסי העתיד לחסוך דלק ולשמור על הסביבה. השניים אמורים לצלוח את האוקיינוס האטלנטי ואת האוקיינוס השקט, משימה שלבדה תיקח לפחות 5 יממות.


הנה סיפורו של המטוס הסולארי "הסולאר אימפולס 2" (עברית):

https://youtu.be/4_nrf_CvneI


המשך עלילותיו בהגיעו לסן פרנסיסקו:

https://youtu.be/IvE9l0CL21I


הנה הסיפור שלו כולו:

https://youtu.be/i_QUPJZMAb4


יוצא למשימתו הגדולה:

https://youtu.be/Oeh0L_FKyMo


וכתבה בתכנית הטלוויזיה "60 דקות" על המטוס הסולארי הראשון שמקיף את העולם:

https://youtu.be/T43LTodCxHE?long=yes
יורופייטר טייפון
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


היורופייטר טייפון נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
DC3
כיצד שינה מטוס ה-DC3 את עולם התעופה?



מטוס ה-DC3 הוא אולי המטוס המעניין ביותר בתולדות התיירות. עד שהוא נולד הייתה הטיסה עניין יקר במיוחד, שרק עשירים מופלגים נהנו ממנו. המטוס הזה נולד בכלל מה-DC2 שהיה מטוס עמיד, מהיר ומוצלח מאוד. הייתה זו חברת תעופה שהזמינה אצל חברת מקדונלד - דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג המצליחה, מטוס נוסעים גדול ומהיר יותר.

התוצאה הייתה מטוס מהיר יותר, שהטיס כמעט פי 2 נוסעים מקודמו (22 לעומת 12 ב-DC2) ואגב כך, כמעט ולא הגדיל את תצרוכת הדלק שלו. מכאן באה ההצלחה הכלכלית האדירה של המטוס החדש. כרטיסי הטיסה הוזלו משמעותית בו, כי ניתן היה להטיס בו המון נוסעים ולעשות זאת במחיר כמעט זהה למתחריו וקודמיו. מכאן למעשה, הגיעה הטיסה גם למעמד הבינוני. המוני אנשים שבעבר לא יכולים היו לחלום על טיסה, לפתע מצאו את עצמם עם מזוודה על המטוס, בדרך לחופשה בארץ רחוקה.

אגב, מכאן גם נולד מקצוע הדיילת, עם ההצלחה של מטוס ה-DC3. בתור מטוס שהטיס יותר מפי 2 מהמתחרה היחיד שלו, היו צריכים מי שיטפל, יזין וישרת את 22 הנוסעים שבו. נשים רבות מצאו את עצמן במקצוע חדש לחלוטין - הדיילת. המקצוע הזה משך אליו המוני נשים שגם כך לא היו משופעות במקצועות שיכולות היו לעסוק בהם באותה תקופה. אולי לא פמיניזם, אבל בכל זאת התקדמות מסוימת לכיוונו.

גם גיבור מלחמה היה ה-DC3 הזה... כי במלחמת העולם השנייה הפכו האמריקאים את המטוס הפופולרי למטוס נושא גייסות. כאן הם יקראו לו דקוטה. גם כאן הוא הפך מיד להצלחה מסחררת, כי זה היה מטוס עמיד במיוחד, שכמעט שום דבר לא הפיל אותו והוא צלח מבחנים אינסופיים במצבים קשים וברגעי מלחמה.

כמובן שאחרי המלחמה נמכרו המוני דקוטות מעודפי הצבא, ליותר מ-100 מדינות שרכשו אותם בגרושים ונהנו מאוד מהמטוסים האמינים והמצוינים האלה. במקומות רבים בעולם הוא עדיין טס! בזכותו הפכו הטיסות לזולות מאי-פעם והתיירות העולמית החלה להמריא אל השמיים, תרתי משמע!

אז ניתן לומר בקלות שה-DC3 היה מטוס גבר, גיבור ומתגבר גם יחד!


הנה סיפורו של מטוס ה-DC3 (עברית):

https://youtu.be/E7PwRbbvZ_M
מטוסי מודיעין
מהם מטוסי המודיעין?



מטוסי מודיעין נועדו למטרות של התראה מוקדמת, לבקרה ולשליטה בשטח. בין המטרות החשובות של מטוסי המודיעין נמצאת ההתראה המוקדמת והגילוי המוקדם של מפציצים מנמיכי טוס, מטוסים שהמכ"ם הקרקעי מתקשה לגלות. לכן מותקנת על רובם אנטנה גדולה בצורת צלחת ענקית.

אחד הידועים שבמטוסי המודיעין הוא מטוס ה"הוקאיי" (Hawkeye), או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי. זהו מטוס שקל לזהות לפי הצלחת הגדולה שמעל גבו. זהו מטוס מודיעין אמריקאי, שגם בישראל השתמשו בו במשך שנים. טווח הסריקה והגילוי שלו הוא 460 קילומטרים.

מטוס ביון אחר הוא האווקאקס (AWACS), ראשי תיבות באנגלית של "מערכת מעופפת להתראה מוקדמת ופיקוח". זהו מטוס שמתבסס על הבואינג 707 ונחשב לאחד ממטוסי הלחימה היקרים והמשוכללים בעולם. טווח הגילוי שלו הוא "רק" 300 קילומטרים.

גם לרוסים יש את האיליושין איל 76 מיינסטי (Il-76 Mainstay) שלהם, מטוס ביון ומודיעין צבאי נוסף.



ההתחלה של מטוסי המודיעין הייתה צרה צרורה בשם ספאד SA (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


כך פועל בימינו מטוס ההוקאיי:

https://youtu.be/OcxmdhmHHJg


מטוס המודיעין "הוקאיי":

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


מטוס ה"אוואקס" הבואינג E-3:

https://youtu.be/Wq0mYG1Rwzc


ומטוסי "הוק איי" בהמראות:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


ובנחיתות:

https://youtu.be/v6miGAokgZc

מטוסים

בואינג 707
איזו מהפכה עשה מטוס הבואינג 707?



הבואינג 707 (Boeing 707) נולד בשנות ה-50 והיה מטוס מהפכני. המטוס הזה פתח את עידן הסילון בתעופה האזרחית. עידן הסילון הזה נראה ונשמע טוב. הוא היה מטוס חזק ושקט ביחס למטוסים בתקופתו, כמעט ולא היו בו רעידות והוא נחשב בטוח ונעים להפליא.

152 הנוסעים שטסו בו בכל טיסה, היו לחלק מאותה תקופה חדשה, שבה ניתן לפתע לחצות את האוקינוס האטלנטי, ללא חנייה ועם מגוון גדול של פינוקים שטיסות לא הציעו בעבר. בתקופה הזו גם יוולד הכינוי "חוג הסילון" לעשירים המרבים לטוס.

חברת בואינג החלה לפתח אותו כבר משנת 1952. בתחילה נולד אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל 4 מנועים ובהמשך הוא הפך למספר עצום של מטוסים מסחריים ומוצלחים מאד. מרבית חברות התעופה הטובות בעולם הזמינו אותו די מהר ועולם התעופה נתן קפיצה נחשונית בתוך שנים אחדות. השמיים, תרתי משמע, היו הגבול.

עם השנים פיתחו גם חברת בואינג וגם מתחרותיה כמו איירבוס, מטוסי המשך מתקדמים, שה-707 היה הבסיס שלהם. בהדרגה יצאו מטוסי הבואינג 707 מהשירות וקיבלו תפקידים חדשים. חלק גדול מהם הפכו למטוסי שירות ומטוסים למשימות מיוחדות, כמו הטסת מעבורות החלל, מטוסי תידלוק צבאיים ועוד. ממשיכי ה-707 המיתולוגי ממלאים את השמיים בכל העולם.

בסך הכל יוצרו 1,011 יחידות של הבואינג 707, שרק מעטים מהם עדיין טסים.


הנה התנאים הנוחים והמפנקים שהביא הבואינג 707 לעולם התעופה:

https://youtu.be/bKqQgNZylLw


חברי צוות אוויר נזכרים בו בגעגוע:

https://youtu.be/Z1iOWJIdIRo


כך הוא הטיס את הנוסעים במהירות ונוחות לארצות רחוקות:

https://youtu.be/FUm9aG-xiBk


לכן אימצו אותו במהירות כל חברות התעופה:

https://youtu.be/BnBmBFAsOXA
הנחתת מטוס
איך להנחית מטוס?



לטוס כולנו יודעים בתור נוסעים. אך מה יקרה אם נצטרך פעם להנחית מטוס שמשהו קרה לטייס שלו? - אנחנו מדגישים ששום סרטון הדרכה באינטרנט לא יוכל ללמד אותך להטיס מטוס או אפילו להנחית אותו, אבל אם אין ברירה אז כל דבר הוא טוב יותר מכלום. לכן צורפו הסרטונים הבאים, שמנסים לסייע בהדרכה להנחתת מטוסים.


הנה סרטון הדרכה להנחתת מטוס:

http://youtu.be/BRRHoSXDhCA
מסרשמיט
מהו סיפורה של חברת מסרשמיט?



חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.

עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.

אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.

מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. קשריו עם הבכירים הנאציים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים. היא החלה לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שלאחר שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס, היא נעלמה לגמרי מהמפה.


הנה וילי מסרשמיט בסרטים אותנטיים:

https://youtu.be/TwpfBpeUUD4


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:

https://youtu.be/t84dVdKuVDc


ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:

https://youtu.be/bZYvQAzMECM
ספינות מעופפות
מהן הספינות המעופפות?



ספינות מעופפות הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. הם שימשו למשימות של למשימות של סיור וריגול, אספקה למקומות מבודדים וחילוץ אנשים.

ספינה מעופפת היא מטוס ימי שכמו באוניה, צף באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים, שמייצבים אותה על פני המים ומקנים לה שיווי משקל.

הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה אז היו עדיין מסוכנים. הידע על יצירת שדה תעופה בטוח היה עדיין מועט מאד. בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, היו המים, במיוחד מי האגמים השקטים, מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.


הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY


כך המטוס הימי הזה ממריא:

https://youtu.be/ySczmKPLGOo


"הספינה המעופפת" DO X:

https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m


ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":

https://youtu.be/lFH2OZD-TcU


ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:

https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes


יוז H-4 הרקולס
מהו ענק הים של הווארד יוז?



גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.

ואז הגיע "ענק הים". הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.

אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.

מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. מצבו הנפשי, עם זאת, הלך וקרס והוא לא המשיך עוד לייצר מטוסים.


הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:

https://youtu.be/YWTk0Uflyk8


טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:

https://youtu.be/65_FeMUuCl0


השימועים בסנאט האמריקני, שבהם ניסו להפליל אותו ונכשלו:

https://youtu.be/FJqll3kGy8k


הנה המטוס הימי העצום במוזיאון:

http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ


והנה השוואה בין טיסתו של "ענק הים" לסרט "הטייס" שמספר את סיפורו על יוז:

http://youtu.be/_oEXWvi_tP8
מהו המטוס יורק האש ספיטפייר?



מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".

היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.

גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.


הנה מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:

https://youtu.be/_u4Md_aXVJE


חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:

https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s


ספיטפייר בפעולה:

https://youtu.be/mi7ARMfuLL4


החולשות שלו:

https://youtu.be/YzRlga2-Hho


וטייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:

https://youtu.be/rMsj_EAzmzc


ומתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM
מה המטוס הגדול ביותר אי-פעם?



מטוס המשא אנטונוב An-225 הרוסי (Antonov An-225) הוא ללא ספק המטוס הגדול והכבד ביותר בהיסטוריה. למטוס העצום הזה, שפותח בשנות ה-80 של המאה הקודמת, יש את יכולת הנשיאה הגדולה בעולם והוא גם המטוס הארוך ביותר בעולם. מטרתו המקורית הייתה לשאת את מעבורת החלל הסובייטית לתחנת החלל.

פירוש שמו של המטוס "מריאה" (MRIYA) באוקראינית הוא "חלום". הוא מצויד בלא פחות מ-6 מנועי טורבו מניפה אימתניים. כמטוס משא הוא נושא מאות טילים, כלי רכב ומטען מגוון אחר.


הנה הענק האווירי הרוסי:

https://youtu.be/zGCnZn2_QGs


נחיתה והמראה של מטוס האנטונוב An-225:

https://youtu.be/Ix2thCAHi2U


ונחיתה של האווירון העצום:

https://youtu.be/i7PhWzBc8Q0
מה מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב. למעשה, הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים!

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון, המוגבל במקום, של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


הוקאיי ממריא מנושאת המטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והנה טיסה על ההוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
מהו מטוס הפנטום, רוח הרפאים של מטוסי הקרב?



מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות הזוי אבל לא לגמרי לא מדויק.

מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.

מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.

ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.

היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, שיכול היה לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה.

בצי האמריקאי שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו אותו גם. גם חיל האוויר האמריקאי וגם המארינס רצו פנטומים וקיבלו.

ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.

הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון 1 אווירי שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.

בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.

חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם. גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.


הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):

https://youtu.be/BXlkHczaqI0


סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:

https://youtu.be/2dUE1jLDf9E


בווייטנאם:

https://youtu.be/dfrscGQKg2g


אגדה עם כנפיים:

https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk


מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:

https://youtu.be/iWJlsibySsY


שיר הלל לפנטום:

https://youtu.be/savLtW-HXDQ


וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:

https://youtu.be/HNmm8CAqd-M
איך שבר צ'אק ייגר את מחסום הקול?



זה היה ניסוי נוסף בסדרת הניסויים שנערכו עם מטוס ה-XS-1 המהיר. בימים הקודמים ניסה שוב ושוב טייס הניסוי הנועז שנבחר להטיסו, לשבור את מחסום הקול.

קראו לטייס הזה צ'אק ייגר (Chuck Yeager) והוא נבחר על ידי קולונל אלברט בויד, מייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, להיות הטייס שישבור, לראשונה בתולדות האנושות, את מחסום הקול. שוב ושוב שוגר מטוס הניסוי שלו, ממטוס גדול שנשא אותו לשמיים, מפציץ B-29 גדול.

מטוס הניסוי המהיר שבתוכו ישב צ'אק ייגר כונה XS-1. הוא היה מטוס בעל מנוע רקטי מהיר מאד, שבכל טיסה הלך והתקרב אל מהירות הקול, מאך 1.

ייגר היה מוכן לסכן את חייו. לא מעט מומחי תעופה וטייסים מנוסים העריכו אז שניסיון לעבור את מהירות הקול יגרום למטוס לזעזועים כה חזקים עד שהוא יתפרק לרסיסים. אבל בבוקר הזה, בפעם השמינית שניסה לחצות את מהירות הקול, הוא הלך והגדיל את מהירותו, עד שבגובה 43,000 רגל הוא הגיע למהירות של 1.06 מאך.

מעט לפני כן, ברגע שייגר חצה את מהירות הקול, נשמע הבום העל-קולי הראשון בהיסטוריה. מרבית הצופים שעל הקרקע הופתעו מהרעש החזק, אבל השמחה הייתה גדולה כשראו ששבירת מחסום הקול לא אומרת שגם המטוס נשבר..

לאחר שהטיסה החלקה הסתיימה בנחיתה מושלמת של המטוס הכתום התברר שייגר קנה את עולמו. הוא היה לטייס המהיר בעולם, שיא שבאופן טבעי עמד להישבר בתוך זמן קצר. אבל לזכותו נותר ההישג החלוצי ההיסטורי של הטייס האמיץ שחצה את הגבול שרבים העריכו שלא ניתן לעבור והוביל את עולם התעופה לשיאי מהירות חדשים.


הנה סיפור שבירת מחסום הקול (מתורגם):

http://youtu.be/JO4_VHM69oI


סרט מקורי המתעד את האירוע שהקפיץ את עולם התעופה קדימה:

http://youtu.be/HGqig1EYBhI


ייגר בגיל 89 בטיסת כבוד שערכו לו על מטוס F15:

http://youtu.be/y73tnUn6ETY


וסצנה מסרט תיעודי עליו שמראה כיצד הוא שובר את שיא המהירות:

https://youtu.be/i_rFAo358bU
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?



אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.

כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.


הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:

http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s


וסיפורו של המפציץ אנולה גיי:

http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?



המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...

דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.

בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.

עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.

מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ, במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."


הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ (עברית):

https://youtu.be/MF1iztKmWg8
מהו מטוס הנוסעים הממריא אנכית?
מהו מטוס הדרימליינר?


הדרימליינר (Boeing Dreamliner) החדש הוא מטוס בואינג משוכלל וחדשני במיוחד. עם יותר נוסעים מכל קודמיו, 280 ליתר דיוק, צריכת דלק קטנה בחמישית מהדגם הקודם של בואינג, טווח אדיר של 13 אלף קילומטרים ועוד המון תכונות קטנות ומתקדמות שהוטמעו בו, כמו תאורת נוסעים מתכוונת לנוחות כל נוסע ומבוססת לד, מערכת בידור עם מאות סרטים, הופעות, מוסיקה ומשחקי מחשב.

אבל התכונה הכי מעניינת של הבואינג 787-9 המכונה "הדרימליינר" היא של המראת המטוס בזווית כמעט אנכית, של 90 מעלות. המראה כמעט אנכית שכזו היא בדרך כלל נחלתן של חלליות או מטוסי קרב ולא של מטוסי נוסעים גדולים. מטוסי נוסעים כאלו אינם מתוכננים בדרך כלל לביצועים שכאלה.


הנה הדרימליינר ממריא אנכית:

https://youtu.be/KYbM-3E11Qo


מטוס הבואינג דרימליינר בעברית:

https://youtu.be/XJ7jUt4fJrA


ההמראה המדהימה של הדרימליינר מזווית אחרת:

https://youtu.be/GZRKm6PG918


כך בונים אותו:

https://youtu.be/IAWy3YHSYsI


בואו פנימה למטוס החדש:

https://youtu.be/N2MUsayyAgU


ועוד קצת מהמטוס המרשים הזה 787-9:

https://youtu.be/CwxGDdsI_bU


מהו לווייתן השמיים?



מטוסי הענק של Airbus A380 מתוצרת איירבוס נראים לנו כיום גדולים. אבל יתכן בהחלט שהגודל שלהם ייראה בעתיד זעיר לעומת "לווייתן השמיים" ("Sky Whale"), מטוס נוסעים אימתני שרוצה להיות מטוס הנוסעים של העתיד.

מצויד בחלונות גדולים, כנפיים שמתקנות את עצמן, יכולת להמריא אנכית, "לווייתן השמיים של AWWA" הוא אמנם מטוס קונספט ורק אחת מההצעות של כלי הטיס העתידיים, אבל הוא מרשים ומבטיח במיוחד.

עם מקום ל-755 נוסעים, הלווייתן השמימי הוא מטוס נוסעים עצום ומתוכנן היטב. חוץ ממטוס שיטיס המוני נוסעים בבת-אחת, מטרת הפיתוח של מטוסים גדולים מסוגו הוא לטוס תוך חיסכון בעלויות הטיסה ובכך להוריד את מחירי הכרטיסים.

ה-AWWA Sky Whale מתוכנן בספרד. אמורים להיות לו שלושה סיפוני נוסעים והוא קצת מזכיר הכלאה ויזואלית בין מעבורת חלל לדג טרופי משונה.


הנה לווייתן השמיים:

https://youtu.be/CNKAx99cLFI


כך ייראה בטיסה:

http://youtu.be/oDTO6Pibmfw


הנה מצגת וידאו שלו:

http://youtu.be/e621n7dtDYc
מה היה מטוס הקרב של הנאצים, מסרשמיט BF109?



המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.

המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.

לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.

מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.

וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.


הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:

https://youtu.be/wkqirNxvNJE


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/BzUUlO6ihwE


וטיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:

https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes
מה זו אווירודינמיות?



אווירודינמיות (Aerodynamics), או אירודינמיות, היא תכונה שמאפשרת לגוף נייד, כמו מטוס או מכונית, ציפור או דג, להתגבר על התנגדות האוויר, בעת התנועה.

אווירודינמיות מאפשרת לרוב תודות לצורה מעוגלת בקצה האחד של הגוף ומחודדת בקצה האחר. תורם לה גם שטח הפנים החלק והאחיד שלו, שמזכיר צורה של טיפה.

את תכונת האווירודינמיות ניתן למצוא בטבע בצורתם של ציפורים ודגים. היא אומצה בהנדסה המודרנית לגופים נעים, כמו מטוסים, מכוניות, צוללות וכדומה.


הנה הסבר מתורגם על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה:

https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w


כך מטוסים טסים בזכותה:

https://youtu.be/YyeX6ArxCYI


גם מכוניות מרוץ ובכלל מתוכננות עם אווירודינמיות:

https://youtu.be/TKH1DyV9vNU


וסרטון הסבר ארוך:

https://youtu.be/5ltjFEei3AI?long=yes
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?


מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.

ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לשוט על המים ולנוע על היבשה.


הנה סרטון שמסביר על מטוסי המים:

http://youtu.be/CjtnVn2-bMs


המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:

http://youtu.be/zdso6aTtD7U


מטוס ימי בסרט טבע:

https://youtu.be/NcsFGs3Unqk


ומטוסים ימיים מודרניים:

https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
מהו מל"ט?
מהו מטוס הנוסעים הגדול בעולם?
מהו המטוס הראשון ששבר את מחסום הקול?
מהו מזל"ט?
מהו המפציץ הרוסי האימתני טופולב ANT-20?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.